Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-30, 12:18
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Ö-val 2014

Planeringen för årets greklandsresa är nu igång!

Vi är fem stycken som åker och vi är intresserade av: Fina stränder, gärna varierande (sand+klappersten), tennis, god mat, gärna fin strand i närheten av staden då vi helst vill bo på gångavstånd till öns &huvudstad." Är även sugna på att se sköldpaddor!

Några av öarna vi varit på och gärna återvänder till är:
Naxos (7-8 ggr, älskar denna ö men då vi bara är iväg en vecka iår känns det lite för jobbigt med båtfärden)
Kefalonia (Bodde i Lassi, perfekt med fin strand nära till huvudstaden och även perfekt utgångsläge för att hyra bil och utforska ön.. Tråkigt dock att det ej går charter från Cph där vi åker ifrån)

Vi har kollat på Skopelos/Skiathos.. Rädd för att dem är fr små.. Om man nu bara kollar på kvm. Jämförde med Kefalonia som är minst fyra ggr så stor.. Vill kunna hyra bil och åka runt och upptäcka stränder/platser!
Har även kollat på Lefkas men har överlag hört dåligt om Nidri.. Inte så sugen på att känna att man behöver åka iväg för att staden man bor i inte är mysig. Även kollat på Zakynthos men blir lite avskräckt när man hör att laganas kan jämföras m Ayia napa och Nessebar (även om vi inte planerat att bo just där)..

Så behöver nu lite hjälp med att välja ö. Har kollat igenom en hel del inlägg men känner mig ändå inte så mycket klokare. Vet att man inte ska jämföra öarna då dem flesta har sin egna charm.. Men svårt att låta bli när man hittat ställen som man verkligen älskar
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 12:43
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ö-val 2014

Jag tror inte att Skopelos blir för liten på en vecka. Det finns ju så många fina stränder att besöka. Annars kan ju Lesbos vara ett mycket bra alternativ.

Carina
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 13:35
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Thassos är en trevlig ö att åka runt på med många fina stränder. Parga på fastlandet är också fint med många utflyktsmöjligheter. Vet inte om det finns avresor från Köpenhamn, men ni kan ju kolla.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 15:43
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

När det gäller en vecka skulle jag välja en ö med egen flygplats så att man inte "slösar" tid på att komma fram.
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 15:58
Moomin Moomin är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Jag hade inte räknat bort Lefkas. Det är en av
Mina favoriter bland de grekiska öarna.
Det är en perfekt ö för att ta sig runt på och staden Nidri upplevde vi som mysig.

Hamnpromenaden bjuder på trevliga restauranger och härliga
Barer med sköna soffgrupper där man kan sitta o spana ut över vattnet.

Det är inte dags ännu, men till Lefkas åker vi tillbaks
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 17:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
Vi är fem stycken som åker och vi är intresserade av: Fina stränder, gärna varierande (sand+klappersten), tennis, god mat, gärna fin strand i närheten av staden då vi helst vill bo på gångavstånd till öns &huvudstad." Är även sugna på att se sköldpaddor!
Om ni kan ta med egna sköldpaddor, och kan stå ut med att stranden i närheten av staden inte är fantastisk, så föreslår jag Skopelos stad, och då bo på Sophie Studios & Apartments, som har en tennisbana för sina gäster. Bara en sån sak.
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 18:12
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Karpathos med boende i Pigadia är ett annat förslag. Ön har fantastiska stränder av olika slag, inklusive Apella beach som är en av de vackraste stränder jag besökt i Grekland! Det går bussar till ett flertal stränder och i Pigadia finns en lång sandstrand.
Hur det är med tennis vågar jag dock inte säga något om.
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 18:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Karpathos med boende i Pigadia är ett annat förslag. Ön har fantastiska stränder av olika slag, inklusive Apella beach som är en av de vackraste stränder jag besökt i Grekland! Det går bussar till ett flertal stränder och i Pigadia finns en lång sandstrand.
Hur det är med tennis vågar jag dock inte säga något om.
Jodå, det går att spela tennis i Pigadia.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 18:30

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om ni kan ta med egna sköldpaddor, och kan stå ut med att stranden i närheten av staden inte är fantastisk, så föreslår jag Skopelos stad, och då bo på Sophie Studios & Apartments, som har en tennisbana för sina gäster. Bara en sån sak.
Hahaha! Min pappa får titta på fina fiskar istället, tennisbanorna är nog viktigare. Sophies studios såg fantastiskt fint ut men var tyvärr uppbokat när vi skall åka. Får kika vidare på andra hotell!

Tack för tipsen! Karpathos har vi varit på, men känner inte att vi vill tillbaka dit än då det bara var två år sen sist. Det var annars än väldigt fin ö, Olymbos var otroligt häftigt att se!
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 18:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Kreta är inte för litet, finns hur mycket som helst att se och upptäcka...och så finns det sköldpaddor Perfekt för en vecka!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 11:45

Tack för svar

Nu lutar det åt Zakynthos men jag är lite tveksam. Verkar som ön saknar charm.. vi tänkte ha bil och köra runt, samt bo i Vasilikos. Så kommer ju hålla oss från Laganas men man får väl hoppas att dem som bor i Laganas håller sig där..

Rädd för att bli besviken, jämför väl för mycket med Naxos/Kefalonia/Karpathos..
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 12:47
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej lelo,
Jag tycker absolut att ni skall ge Zakynthos en chans! Jag och maken ramlade över billiga enkelbiljetter dit för 1½ år sedan och vi blev kvar där 18 dagar plus att vi förra sommaren åkte tillbaka med barn och barbarn.
Det finns enligt min uppfattning mycket charm på ön men också ställen som är mycket exploaterade. Men där behöver man ju inte vara.
Vi bodde i Porto Roma som ligger i området Vasilikos. Där är jättefint! Vi hade bil och åkte runt hela ön. Fantastiska stränder som vi ibland hade helt för oss själva.
Du kan titta bland mina album så ser du några bilder från ön.
Jag tror nog att du kommer att hitta en hel del charm på Zakynthos men det är ett annat Grekland än cykladerna t.ex.

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 15:12

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Hej lelo,
Jag tycker absolut att ni skall ge Zakynthos en chans! Jag och maken ramlade över billiga enkelbiljetter dit för 1½ år sedan och vi blev kvar där 18 dagar plus att vi förra sommaren åkte tillbaka med barn och barbarn.
Det finns enligt min uppfattning mycket charm på ön men också ställen som är mycket exploaterade. Men där behöver man ju inte vara.
Vi bodde i Porto Roma som ligger i området Vasilikos. Där är jättefint! Vi hade bil och åkte runt hela ön. Fantastiska stränder som vi ibland hade helt för oss själva.
Du kan titta bland mina album så ser du några bilder från ön.
Jag tror nog att du kommer att hitta en hel del charm på Zakynthos men det är ett annat Grekland än cykladerna t.ex.

//maji
Tusen tack för detta svar Maji, nu känner jag mig lite lugnare Vi har ju varit på Kefalonia, och läste någonstans att Zakynthos är lite som Kefalonia.. och det gillade vi ju, även om som du säger, att det inte är riktigt samma som cykladerna. Har faktist hittat ett ställe i just Vasilikos som vi tänkte boka. Köper bara flygbiljetter ner och bokar själva. Hur är Vasilikos, finns där lite tavernor och sånt så man "klarar" sig där på kvällarna utan att behöva åka in till någon annan stad? Vi kommer iochförsig att ha bil, så kanske blir att man åker till Zakynthos stad ett par kvällar för att få lite mer "kvällsshopping".. är ju mest ute efter att äta gott, strosa runt i små butiker och njuta av värmen och omgivningarna.

Ska genast kolla in ditt album
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 10:17
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vad roligt att jag kunde "lugna" dej
Vi bodde på Daphnes Villas i Porto Roma som ligger längst ner på Vasilikoshalvön. Underbart boende! Underbart värdpar, Maria som är svenska och hennes man Dionysis. Där finns några jättebra tavernor på gångavstånd. Och Mario som anordnar jättefina båtutflykter för att se på sköldpaddor. Mycket seriös och sympatisk. Där finns däremot inte så många butiker att strosa runt i men naturen är såå vacker.
Om du tittar under Zakynthos här på forumet så har jag och några andra skrivit lite både om boende, stränder och tavernor.
Nu börjar det dra i "Zakynthostarmen"

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 14:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
läste någonstans att Zakynthos är lite som Kefalonia.. och det gillade vi ju, även om som du säger, att det inte är riktigt samma som cykladerna. Har faktist hittat ett ställe i just Vasilikos som vi tänkte boka.
Zakynthos är en väldigt vacker ö, precis som Kefalonia är. Zakynthos är dock mycket mer exploaterad än Kefalonia. Är det i en by som heter Vasilikos ni hittat ett ställe, eller är det någonstans på halvön med samma namn?
Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 10:20

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Zakynthos är en väldigt vacker ö, precis som Kefalonia är. Zakynthos är dock mycket mer exploaterad än Kefalonia. Är det i en by som heter Vasilikos ni hittat ett ställe, eller är det någonstans på halvön med samma namn?

Oj.. MYCKET mer exploaterat? Tänker du främst på turistorterna eller runtom på hela ön? Vi ska ju hyra bil och köra runt tänkte vi. Pratade med en kompis som varit på ön och hon sa att det fanns endel "gömda" stränder precis som på alla andra öar vi varit på. Kanske inte i lika stor grad då.. men några hoppas man ju på att kunna hitta!

Vi skall bo här: http://www.booking.com/hotel/gr/aeol...tml?aid=400000

Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 14:34
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Oj.. MYCKET mer exploaterat? Tänker du främst på turistorterna eller runtom på hela ön? Vi ska ju hyra bil och köra runt tänkte vi.
Det finns fler stora turistorter på Zakynthos än vad det gör på Kefalonia. Dessutom är några av turistorterna inriktade på turister som vill partaja. Ni kommer hitta platser som inte alls år exploaterade. Vassolikohalvön är inte exploaterat på samma sätt som exempelvis Laganas och Argassi, inte på långa vägar. Stränderna är fantastiska på halvön.

Hotellet ser fint ut.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.