Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-11, 08:54
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Olivolja

Varifrån kommer den olivolja som ni föredrar? Vår har hämtats på Peloponessos sen -90talet i 18L dunkar, men nu kan vi inte få köpa mer därifrån och letar därför ny. Nu hör vi talas om Toro från Lesvos som lär vara obesprutad och Krav certifierad. Vad vi fått höra dessutom är att den grekiska staten besprutar allt per automatik!?

Har någon hört mer om detta och även att endast Lesvos har gul olivolja?

Tyvärr ingen resa inbokad än, men det kommer........

Vh från Kolbäck
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-11, 09:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olivolja

En av de olivoljor jag använder är Eirini från Lesvos. Den är av hög kvalité. Finns flera producenter på Lesvos av bra olja. Den här oljan har vunnit flera priser. Eva

Senast redigerad av Eva L den 2014-04-11 klockan 09:49.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-11, 09:29
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Olivolja

Tack för ditt svar! vet du också om den är gyllengul och detta om besprutningar? Vh. I-K
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-11, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olivolja

Jag har inga kunskaper om besprutning annat än det som finns på hemsidan. Eirini.gr tror jag du hittar. Har inte tänkt på om den är speciellt gyllengul. Kollar ikväll. Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-11, 10:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Olivolja

kolla www.blauel.gr
De har fått utmärkelser upprepade gånger för sin olja. Däremot vet jag inte hur man bär sig åt för att köpa stordunkar från dem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-11, 12:57
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Olivolja

Vill du inte ha dina olivträd besprutade sätter du upp en skylt på dem eller vid infarten till din olivlund. Känner några som brukar arbeta med besprutningen och skylten respekteras. Själv köper jag min olivolja av en lokal producent i Skala Mistegnon. Dom säljer det mesta i fem eller femton liters dunkar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-11, 16:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olivolja

Här har du länken om du inte redan hittat den. Återkommer om färgen senare ikväll. http://eirini-oliveoil.gr/

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-11, 17:02
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Olivolja

Gyllengul olja låter som fjolårets olja i solsken. Hur doftade den? Vi har alltid köpt den gröna jungfruoljan här på Kreta, såvida vi inte fått den som tack för nedlagt arbete!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-11, 19:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 384
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Gyllengul olja låter som fjolårets olja i solsken. Hur doftade den? Vi har alltid köpt den gröna jungfruoljan här på Kreta, såvida vi inte fått den som tack för nedlagt arbete!
/ Jannis
Låter som den jag gillar bäst. Lite krispig och med syrlig gräsdoft???

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-11, 19:55
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Olivolja

Vi köper olja på Kreta direkt fr "olivoljefabriken" den är alltid grön .Vi besökte Hötorgshallen I Stockholm förra året då vi fått tips om en som sålde Grek, olivolja.Den var inte grön utan gul,när vi berättade om vår gröna olja sa hon att den var fr första pressningen,och sådan olja kunde hon inte köpa fr Grekland,Det skall finnas invandrarbutiker bl.a. i Malmö som säljer god Grek. olja i 5 l dunkar till vettigt pris ,enl våra Grekiska vänner .Ola och oliver köper vi alltid med oss ,när vi åker hem över sommaren .Problemet är att det slut alldeles för fort .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-11, 20:05
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Olivolja

Inga-Karin,ni bor ju nära Västerås så ni kan köpa vår underbar Extra Jungfru olivolja på saluhall Slakteriet Västerås hos Evannas ost&deli.
Våra oliver är absolut biodynamisk odlade,ej besprutade eller gödslade med annat än fårens spill ;-)
Gul olja låter som gammalt! Vår olja är underbar grön och doftar och smakar sommar !
www.evimeria.eu
https://www.facebook.com/pages/EviMe...212406?fref=ts
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-11, 22:24
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Gul olja låter som gammalt! Vår olja är underbar grön och doftar och smakar sommar !
[/url]
Naturligtvis ska olivolja vara grön!!

Yanna
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-12, 07:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Olivolja

Inga-Karin om du åker till Lesbos får du väl leta på plats. Den oljan jag har därifrån har den vanliga gröna färgen. Lesbos är Grekands tredje största ö och en jordbruks ö. Härifrån kommer många grekiska ostar och oljor som säljs i Sverige. Oljan jag har är ganska exklusiv och dyr och jag använder inga stora mängder. 18 liter skulle nog hinna bli gammalt hos mig. Jag har tre olika oljor som passar till olika rätter. En grekisk och två italienska från vår delikatessbutik Duå. Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-12, 15:33
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 544
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Varifrån kommer den olivolja som ni föredrar?
Vi köper Aegean Gold Extra Virgin från Lesbos och här i Sverige finns den hos Pieras Livs i Hötorgshallen i Stockholm. Är i huvudstaden med jämna mellanrum och köper alltid minst en liter i plåtburk med hem så att vi inte ska vara utan. Den kostar 58 kr.

Köpte den första gången på flygplatsen på Lesbos och har efter det kollat efter den i massor av supermarkets i Grekland men bara sett den på ett enda ställe (Folegandros om jag inte minns fel).

Celbe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-12, 17:44
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Olivolja

Kommer från Hötorshallen där jag har handlad mina nötter och hittade denna olivo. till min glädje 250ml för 29kr.
kepa
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-13, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
i 18L dunkar
Hur länge räcker en sådan dunk?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-14, 15:02
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Inga-Karin,ni bor ju nära Västerås så ni kan köpa vår underbar Extra Jungfru olivolja på saluhall Slakteriet Västerås hos Evannas ost&deli.
Våra oliver är absolut biodynamisk odlade,ej besprutade eller gödslade med annat än fårens spill ;-)
Gul olja låter som gammalt! Vår olja är underbar grön och doftar och smakar sommar !
www.evimeria.eu
https://www.facebook.com/pages/EviMe...212406?fref=ts
ha, ha det var ju på Saluhallen Slakteriet (Mitt Matrike) som vi blev erbjudna att köpa Toro från Lesvos av kvinnan som äger 1500 träd nära Plomari. Hon hade demo veckan som var. Hör till saken att jag är "stammis" där och att maken ritade stället ;-) Är där varje vecka för det är ett hellyckat ställe :-)

Hon påstod att all olja på Lesvos var gul till skillnad från övriga Grekland och jag intygar, den var go´men vi ville kolla upp detta innan vi betalar det dubbla mot vad vi alltid har gjort. Tack också för infon om Besprutningen. Tänk att det ante oss....... Vh.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-14, 15:12
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur länge räcker en sådan dunk?
Vi gör av med ca 18L per 8-9 månader. Två vx hemma och 4 barn och 5 barnbarn plus all matlagning, inläggningar, invärtes och utvärtes och tänder grillen med olivolja + timjan ;-) Den här oljan har vi haft tillgång till sen 90-talet från en kär granne. Vh. I-K & R
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-14, 15:19
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inga-Karin om du åker till Lesbos får du väl leta på plats. Den oljan jag har därifrån har den vanliga gröna färgen. Lesbos är Grekands tredje största ö och en jordbruks ö. Härifrån kommer många grekiska ostar och oljor som säljs i Sverige. Oljan jag har är ganska exklusiv och dyr och jag använder inga stora mängder. 18 liter skulle nog hinna bli gammalt hos mig. Jag har tre olika oljor som passar till olika rätter. En grekisk och två italienska från vår delikatessbutik Duå. Eva
Vi har varit på Lesvos och bodde alldeles intill Presseriet i Plomari där vi kikade in dagligdags. Då var vi de första charterturisterna med Fitidsresor och det var 1981. Vägnätet var inte utbyggt ännu, men Ozerifabriken nära fotbollsplanen besökte vi och minns att vi spelatde fotboll mot grabbarna i byn. De vann! Fiskarbröderna/hotellägarna tog oss med för nätupptagning och besök i en "Grotta" i närheten....Vi kikar ibland mot Lesvos/Mytelini, men ännu har vi inte gjort slag i saken. Vh.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-14, 17:49
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Olivolja

Inga-Karin! Visst är saluhallen Slakteriet ett fint ställe!
Vår olja säljs inte av Matriket utan hos Evannas Ost&deli !
Den oljan från Lesvos heter väl Togora?

Jag kommer att presenterea vår olja där hos Evannas i Maj :-)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT