Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-28, 17:35
luddee luddee är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014
Standard Ekologisk mat?

Är det svårt att hitta ekologisk mat i butikerna, tänker främst på frukt och grönsaker, men även kött. Kommer bo några veckor i Kato Stalos i sommar, så finns det i närheten eller är det Chania som gäller om man önskar ekologiskt?
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ekologisk mat?

Kreta är i stort ett självförsörjande när det gäller grönsaker. Men hur mycket som är ekologiskt vet jag inte. Jag har aldrig tänkt på om grönsakerna i affärerna är ekologiska eller inte. Det kanske någon annan kan svara på. Kolla inne i saluhallen i Chania. Det jag vet är att grönsakerna på Kreta smakar bättre än någon annanstans jag har varit.

Det finns ett flertal så kallade eko-hotell, så det borde finnas ekologisk mat att köpa. Vill du testa ett sådant hotell hyfsat när Kato Stalos ska du bege dit till Milia.
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 14:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Så här ser det ut på frukt- och grönsaksmarknaden i Heraklion på Kreta i oktober.

Man blir ganska sugen på grönsaker.
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 15:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det brukar alltid finnas några få stånd på marknaden i Ierapetra, som säljer ekologiska grönsaker. Det finns säkert betydligt flera i Chania!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 15:51

Jag får tacka för svaren. Nu går väl inte världen under om jag inte hittar ekologiskt då jag levt större delen av livet utan att bry mig om det innan. Men finns det så väljer jag det gärna och där av min undran.

Då är det nog Chanias marknad vi får sikta in oss på och misstänker nog att det inte är någon högprio på eco bland i turistorterna.

Ja den bilden såg in så dum ut! Grönsaker ser alltid godare ut ute i det fria än i mataffären.
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 17:29
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

På marknaderna hittar du ekologiskt dom har en lapp det brukar stå organic. Har sett en ekologisk taverna tror den ligger på Defkalionos.
Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 19:09
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Jag var på en guidad cykeltur(via Apollo)med Thanassis...cyklade genom en apelsinlund där vi"pallade"lite..så underbart gott!!Jo,Kretas frukt o grönt går inte av för hackor!
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 07:25

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
På marknaderna hittar du ekologiskt dom har en lapp det brukar stå organic. Har sett en ekologisk taverna tror den ligger på Defkalionos.
Tackar, det var bra info! Får de blir några besök till dem.
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 13:41
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

På landsbygden på Kreta står det ibland skyltar att odlingen är giftfri.
På vägen in till Chania finns det stora Inka-varuhuset i Ag Apostoli och vid torget 1866 i centrum. De har ekologiskt odlade (förpackade) grönsaker.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Läste att många bönder fått EU-bidrag för att lägga ned sina odlingar. I stället tvingas Grekland importera tomater (!) från Holland för 18 milj € om året, för att klara efterfrågan.

Vet inte om detta också gäller Kreta, men det är i sanning en sorg att tomatimport krävs.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 09:25
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jo det gäller också Kreta .Till o. med på de lokala marknaderna kan få imp grönsaker .Och apelsinodlingarna på Kreta där frukten får hänga kvar och ruttna för det är inte lönsamt att plocka för att sälja,skandal.Om bönderna får bidrag för detta vet jag inte ,För övrigt är matpriserna i butik höga på Kreta jmfrt m.Sverige .Ekologisk varor finns som Stefan skriver på de stora snabbköpen men det finns också spec,butiker en i Ag Apostoli 100m nedanför Lidl mot havet .i Chania på gatan där lokalbussar kör in i Chania på vr sida innan busstationen för motorvägsbussarna.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 10:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Och apelsinodlingarna på Kreta där frukten får hänga kvar och ruttna för det är inte lönsamt att plocka för att sälja,skandal.
En bekant till mig är inköpsansvarig för frukt o grönt på en av de större livsmedelskedjorna i Sverige och jag har frågat honom om detta. Varför köper ni inte in apelsiner från Grekland? Han sa att de provat, men de går inte att sälja. Folk vill uppenbarligen inte köpa grekiska apelsiner. Oklart varför. Vet inte om det ska stå Jaffa eller Sunkist på dem eller nåt? Likväl som det ska stå Maroc på clementinerna.

Annat går dock bra att sälja, som t ex vindruvor från Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 08:29

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Ekologisk varor finns som Stefan skriver på de stora snabbköpen men det finns också spec,butiker en i Ag Apostoli 100m nedanför Lidl mot havet.
Tack för tipsen! Ag Apostoli ligger ju på behagligt avstånd från Kato Stalos.

Den spec.butiken i Ag Apostoli ligger på samma gata som Lidl och In.ka då om jag förstått dig rätt?
Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 08:42
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av luddee Visa inlägg
Tack för tipsen! Ag Apostoli ligger ju på behagligt avstånd från Kato Stalos.

Den spec.butiken i Ag Apostoli ligger på samma gata som Lidl och In.ka då om jag förstått dig rätt?
Ja i riktning emot havet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.