|
|||
|
|||
Dricka vattnet?
Hej! Skall åka till Kreta, Maleme och undrar om man kan dricka vattnet där?
|
|
||||
|
||||
Sv: Dricka vattnet?
Att dricka vattnet i Grekland är ofta en fråga här på kalimera . Vi som anser oss som rätt garvade Grekresenärer köper sällan vatten ! Det finns ställen där vattnet har lite klorsmak , där kan man ju köpa om man så önskar. Till vissa öar transporteras vatten i tankbåtar , bl.a till Spetses som är en Ö utan grundvatten.
Vi har som regel att på Öar som har höga berg köper vi aldrig flaskvatten, där har dom naturligt och friskt vatten ! Ingen av oss har blivit sjuka av att dricka "kranavann" (skånska) . Kreta är en Ö som vi aldrig skulle komma på tanken på att köpa vatten på flaska. Där finns högre berg/fjäll än vi kommer i närheten av i Svergie. Dom bergen har/får smältvatten som rena rama källvattnet ! / Tom |
|
|||
|
|||
Är kranvattnet på Amorgos drickbart tro?? Någon som har erfarenhet av det??
|
|
|||
|
|||
Har inte sett någon grek på mina resor dricka kranvatten. Och de gånger jag smakat har det inte varit gott, även om man inte blivit dålig. Flaskvatten är jättebilligt så jag har aldrig plågat mig i något annat!
|
|
|||
|
|||
Javisst är vattnet billigt.. MEN.. det är ju så skönt att slippa köpa vatten hela tiden om man nu inte behöver det!
Jag är just nu i Pireus och dricker kranvattnet och det är helt ok, fast på öarna kan det förstås vara lite klurigt om man ska våga dricka det, men får väl fråga lokalbefolkningen på Amorgos hur dom gör!! Sunny |
|
||||
|
||||
Klart man kan dricka allt kranvatten. Precis som att alla svampar är ätbara, men vissa äter man bara en gång.
Nä, oftast smakar det inte så gott, på många öar. Speciellt på öar med vattenbrist, typ Antiparos. Andra öar har förträffligt kranvatten. Tänker främst på Serifos, där vattnet smakade som gudars nektar. Sen vet man väl heller inte alltid vad flaskorna innehåller. Var är de tappade nånstans? /Netwolf |
|
|||
|
|||
Ja det är ju många platser man varit på, förutom Grekland, där vattnet smakat klor, muggigt eller helt enkelt inte varit gott. Betyder ju inte att det är farligt alltid. Så jag kan nog säga till den som undrar: Du får helt enkelt smaka på det på plats. Annars får man köpa vatten...
|
|
||||
|
||||
Alltså det är en fråga om smak! Oftast smakar det bajs, sorry; klor, och då köper man. Som i Barcelona; nej! I Madrid ja!
Har för mig att Sifnos? eller var det Serifos? Har gott vatten! Men köper man så är man på säkra sidan! |
|
|||
|
|||
Signaturen twiggy:du blev nog inte klokare av detta hoppas det inte är ett problem eller viktigt med just vattnet
|
|
|||
|
|||
Och jag lovar. Vattnet är billigt!
|
|
||||
|
||||
På vissa ställen finns det tappkranar uppsatta litet varstans, där man kan hämta dricksvatten gratis. På Karpathos köper jag bara en första uppsättning med sex flaskor, sedan fyller jag på dem i närmsta tappkran.
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
du har så rätt Karin. Även på Fourni och Naxos finns tappkranar med gott vatten som alla hämtar ifrån. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Citat:
Sunny - direkt från Pireus.. |
|
||||
|
||||
Sen i fjol har vi på Kalymnos "water kiosks" där man får vatten som filtrerats i flera omgångar, det är alltså det vanliga vattenledningsvattnet i filtrerad form. Man betalar en låg summa och ibland är det helt gratis ( räkneverket sabbas regelbundet...). De vanliga tappkranarna finns kvar. Som andra säger: inte något fel på kranvattnet men det kan smaka salt.
|
|
|||
|
|||
Vi dricker vattnet på Amorgos.
|
|
|||
|
|||
Ok, Tack för svar!!
Ska prova när jag kommer fram!!.. |
|
||||
|
||||
På Kreta dricker vi alltid vattnet. Vi tappar upp kranvatten i tillbringare/flaskor och ställer i kylen så det blir riktigt kallt...för det är svårt att få det så kallt direkt ur kranen. Det smakar väldigt sällan klor längs Chaniakusten iaf.
// Malin |
|
||||
|
||||
När vi var på Kalamos förrra året blev vi varnade av vår värd för att dricka kranvattnet. Det visade sig att vattnet kom i ledning ifrån fastlandet. När vi var där blev det en läcka på ledningen och då tog man vatten ifrån en tank (som stått i värmen ett tag.....).
Jag chansar aldrig på att bli sjuk av vatten. Om vattnet inte smakar klor eller salt så använder vi det dock till te och kaffe eller annat som kokas. Ett bra initiativ på flera orter/öar är att börja återvinna plastflaskorna! Det kan man ju "puffa" lite för på sin semester och fråga om den möjligheten finns . Recycling |
|
|