Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-07, 20:27
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Reskassa vid ensamresa

Hej!
Snart dags för min första ensamresa. Då bankomaten inte fungerar på Tilos så blir det till att växla pengar hemma, något som vi aldrig brukar göra. Åker alltid med maken och vi tar ut pengar på plats och jag har dålig koll på hur mycket vi gör av med, brukar inte tänka på det. Sen blir det ju lite annorlunda när man är själv, tar annars många rätter att dela på vid lunch o middag. Äter man själv går det ju inte att beställa in på samma sätt. Ni som reser ensam, hur mycket pengar brukar ni ta med? Jag vill äta både lunch o middag ute, boende har jag, lagar frukost på rummet. Bara vandringar och ev någon enstaka bussresa (om benen tröttnar). Vill ju inte ha mycket pengar i onödan och vill ju absolut inte få slut på pengar.
Ska vara 14 dagar på underbara Tilos.

Längtar!
Mvh
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 22:22
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009
Standard Sv: Reskassa vid ensamresa

Funkar inte bankomaten på Tilos?
€50 per dag bränner man väl lätt om man vill eller om man vill köra tajtare budget så kan man säkert klara sig på €30 per dag utan att bara äta gyros.
Kolla det där med bankomaten först.
Onödigt att växla dyrt i Sverige och det är väl onödigt att sitta med en stor kassa om det inte behövs. 3-4 dagars kassa brukar jag ta med mig hemifrån och sen tar jag ut 5-6 dagars kassa åt gången. Sen fixa hyrespengarna 2 dagar innan hemresa.
Men det förutsätter som sagt att det finns bankomat.
Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 22:28
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej!
Bankomat finns inte där just nu, förra året tog vi ut i den men nu är den stängd. Ska komma igång igen men osäkert när.
Mvh
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 23:14
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej!
Bankomat finns inte där just nu, förra året tog vi ut i den men nu är den stängd. Ska komma igång igen men osäkert när.
Mvh
ElisabethK
Det var tråkigt.
Jag såg i Tilos forumet att den blivit stängd på grund av att banken lagt ner. Ny bank på gång men när verkar oklart.
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35596
Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 16:05
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej!
... Sen blir det ju lite annorlunda när man är själv, tar annars många rätter att dela på vid lunch o middag. Äter man själv går det ju inte att beställa in på samma sätt. Ni som reser ensam, hur mycket pengar brukar ni ta med? Jag vill äta både lunch o middag ute, boende har jag, lagar frukost på rummet. Bara vandringar och ev någon enstaka bussresa (om benen tröttnar). Vill ju inte ha mycket pengar i onödan och vill ju absolut inte få slut på pengar.
Jag reser ofta ensam i Grekland och brukar göra av med 20-25 euro/dag utöver boende. Jag äter i stort sett bara vegetariskt och dricker oftast vatten (och en del frappé ), tar mig fram till fots och med lokalbuss. Äter du mycket fisk och kött och dricker annat än vatten så går det förstås åt lite mer.

Ett tips när du äter ensam på restaurang är att be om halva portioner, så att du kan få chansen att prova fler rätter. På många ställen kan du också be om "pikilia" (många olika) så får du en tallrik med många smakprov av olika rätter.

Att växla hemma ger sämst kurs, så om du t ex landar på en flygplats där det finns bankomat skulle jag ta ut pengar där i stället. Om du, som de flesta på forumet, gärna reser fler gånger till Grekland eller andra euroländer är det kanske inte någon katastrof om du tar ut pengar med marginal och får lite över du kan använda på nästa resa?
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 17:27
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Har också rest en del ensam i Grekland på senare år. Brukar fixa frukost på rummet men har ingen aning om hur mycket pengar jag lägger på det. Middag på kvällen innebär ofta förrätt, varmrätt och vin. Tillsammans med dricks brukar det gå på närmare 20 Euro.
Lunchen varierar mycket. Ofta köper jag en paj och någon frukt och tar med mig till stranden, dvs landar på under 2 Euro. Om jag äter lunch ute bli det ofta en grekisk sallad eller några smårätter eller en souvlaki plus en öl. Går kanske på runt 10 Euro (på ett ungefär). För övrigt gör jag inte av med mycket pengar, kanske någon bussresa, en frappé, ouzo, etc.
Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 18:03
Susies avatar
Susie Susie är uppkopplad nu

Reg.datum: mar 2005

For en måned siden var jeg en uge på Kreta og noterede for første gang ned, hvor mange penge, jeg brugte alene på mad, drikke, tips og diverse. Jeg købte ind i supermarkedet og spiste frukost på rummet men spiste lunch og middag ude. En dag blev det sen lunch og ingen middag og en anden ingen lunch og tidlig middag + kage senere på aftenen. Jeg drikker næsten altid Cola og vand og en enkelt gang eller to får jeg et glas vin. Jeg drikker aldrig kaffe, øl eller spiritus. I omtalte uge brugte jeg EUR 29,50 pr. dag.
Du må ha' en dejlig ferie på dejlige Tilos
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.