Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-22, 00:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Risk för strejk!

Inte en enda gång under alla de resor vi har gjort till Grekland så har vi drabbats av strejk-störningar. Men nu tycks det bli så, men inte på det sätt som man kanske tänkt sig.

Strejkstörning för Greklandsresan får åtminstone mig att tänka "Strejk i Grekland". Men om nu inte grekerna strejkar så är vi väl inte sämre än att vi fixar till en strejk här hemma i Sverige.

Seko har varslat om strejk på Öresundstågen med början den 2 juni. Och när ska vi flyga från Kastrup till Aten? Jo den 2 juni! Och tidigt på morgonen dessutom. Fullträff således!

Nu blir det att klura på hur man lämpligen fixar det. Bil istället för tåget känns inte som kul alternativ. Kanske får det bli en hotellnatt i Danmark.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 06:04
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Risk för strejk!

Precis det som hände mig förra året i juni! Hot om tågstrejk och förseningar just den morgonen jag skulle över till Kastrup för flyg till Grekland. Det fick bli att ta tåget ner dagen innan och en övernattning i Danmark, för man vill ju inte riskera att inte komma iväg på sommarens Greklandssemester som man längtat efter hela vintern !
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 08:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Vi bor alltid på GO Hotel (Hotel Copenhagen) i Tårnby om vi har tidigt flyg från Kastrup. ca 500 danska exkl frukost har vi betalat. Enkla men rena små rum med egen dusch/toa och nära tågstationen.
Sen är det ju bara att "åka tillbaks" en station på resedagen. Då vi alltid har tidigt morgonflyg så passar det oss bra med en första kväll på torget i Tårnby. Bra inledning på semestern med lite danskt hygge
Vi har bokat via booking.com

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 08:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Nu blir det att klura på hur man lämpligen fixar det. Bil istället för tåget känns inte som kul alternativ.
Gör som jag, ta flygbussen. Kolla här.
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 12:47
Masses avatar

Janne! En toppenlösning med Swedbus även när det inte är strejk eftersom vår tidigaste tågavgång på morgonen inte alltid hinner till Kastrup i tid för våra flyg som ofta går redan 7 - 8 på morgonen. Det hade passat oss perfekt nu när det är strejk, men tyvärr är det nog många som tänkt så, och bussen var redan fullbokad. Synd! Men den kommer absolut att bli aktuell framöver. Tack för tipset!

Lissi! Jag satt och rekade hotell igår och såg bl a Go Hotel som verkade tänkbart. Eftersom du gav hotellet gott omdöme så blev det avgörande. När det nu finns risk att vare sig tåg eller buss är gångbart så fick det bli en bokning på Go Hotel. 595 DKR exkl frukost. Tack för tipset!

Nu är det bara att hoppas att strejkvarslet avblåses före nästa lördag så kan vi avboka hotellet och ta tåget. Pengarna kan ju i så fall bli till mycket gott i Grekland istället. Kanske t ex på ett ställe som heter Rakadiko som jag har för mig att Inkfish har tipsat om.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 13:04
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Kanske t ex på ett ställe som heter Rakadiko som jag har för mig att Inkfish har tipsat om.

Masse
Ja där var vi och åt gott i väntan på båten till Naxos på skärtorsdagen
Jag la in några bilder i ett album om du vill kika

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 23:09

En liten tanke bara, Masse: Är det inte Öresundtåg som kör sträckan från Tårnby till "Lufthavnen" (Kastrup)? Kanske finns det risk för störningar i trafiken där också?
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 23:28
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Ja där var vi och åt gott i väntan på båten till Naxos på skärtorsdagen
Jag la in några bilder i ett album om du vill kika

//maji
Härliga bilder! Mmmmm! "My kind of music!"

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
En liten tanke bara, Masse: Är det inte Öresundtåg som kör sträckan från Tårnby till "Lufthavnen" (Kastrup)? Kanske finns det risk för störningar i trafiken där också?
Tack för omtanken Smultron! Du har ju helt rätt. Det är samma tåg. Men frågan är om strejken även omfattar danska sidan, eller om man där upprätthåller trafiken. För mig känns det som att det är en annan part på den fackliga sidan i Danmark och då borde det väl inte per automatik vara strejk även där. Finns anledning att kolla upp det!

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 23:41

Det var så jag tänkte, att strejken inte gällde Danmark. Men jag har ju inga fakta om det. Däremot är det nog inte så dyrt med taxi...men ändå sura pengar med övernattning och taxi om man annars inte tänkt sig det. Vi från Kalmar är så vana att alltid ha de utläggen...för hotell och tåg alltså.

Jag hoppas att Du får äta på Rakadiko istället! Ett toppenställe, där vi åt vår julaftonslunch 2011

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 05:58

Och om inte tågen går i Sverige, så innebär det ju att tågset som skulle ha använts hela vägen till Helsingör, via Köpenhamn, skulle kunna bli stående i Sverige. Kanske är det också så att en del svensk personal följer med tåget över och jobbar även på den danska sidan? På olika sätt skulle det, även om det är ett svenskt fack det handlar om, kunna påverka trafiken även i Danmark.
Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 06:32

Förra året var det också SEKO som strejkade men personal på Öresundstågen sträckan Malmö- Köpenhamn skulle inte tas ut i strejk. Men pga av andra tågstörningar i syd- och västsverige (bland annat så var tågtrafiken Göteborg Malmö med just Öresundståg inställd) så förutspådde man ändå att det skulle vara stora problem att ta sig över och kraftiga förseningar till Köpenhamn.

Det kan vara bra att tänka på att strejker inom ett område/en sträcka kan följder på andra i förlängningen.

Förra året blåstes strejken av i sista minuten (kvällen innan), men då satt jag redan på tåget så det blev en övernattning i Danmark i allafall.

Om man inte vill vara beroende av Öresundståg så finns det ju hotel som ligger utmed Metro-banan. Senast jag skulle iväg tidigt på morgonen så bodde jag på Quality Airport Hotel Dan som bara ligger en station bort från Kastrup. Nära samma station ligger också Ocean Hotel som är väldigt mysigt, men lite dyrare.
Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 09:15

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg

Om man inte vill vara beroende av Öresundståg så finns det ju hotel som ligger utmed Metro-banan. Senast jag skulle iväg tidigt på morgonen så bodde jag på Quality Airport Hotel Dan som bara ligger en station bort från Kastrup. Nära samma station ligger också Ocean Hotel som är väldigt mysigt, men lite dyrare.
Tårnby är väl bara en station från Kastrup så Go Hotel är nära om man inte vill alldeles vid flygplatsen. eller ligger Köpcentrat Fields emellan?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 09:50

Går det metro från Tårnby till flygplatsen?
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Nu är strejken igång. Hur gick det för er?
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 21:10
Masses avatar

Vi åkte till Tornby i går kväll och tog in på Go Hotel Copenhagen. Ska försöka berätta lite mera löpande i en ny tråd i den mån som tillgång på wifi tillåter.
Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.