Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-02, 01:19
Eva Maria Eva Maria är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2014
Standard Flyger 4.50 från Santorini, någon ide om hur man löser det?

Hej! Åker hem från Santorini 24/6 efter yngsta dotterns och min ö-luff.
Norweigan lyfter 4.50. Noll koll på hur långt innan man måste vara där.
Inte varit på Santorini på 23 år, så jag har noll koll på det mesta.
Har dock såklart surfat runt mycket och kollat.
Tänkte boka boende i Fira innan vi reser(om en vecka).Önskemålen är billigt. i Fira, pool och gärna fri transfer från hamn och till flyg.
En natt lär jag boka, men vad gör vi med natten till den 24e?
Har varit backpacker över hela världen , bla i Grekland sedan -75. Förr hade jag väl tagit mig till flygplatsen med buss på kvällen, och satt mig och väntat på att gå ombord.
Men vet inte om 16-åringen är lika tuff som mamma, eller om flygplatsen ens är öppen på natten...

Så hur gör man med denna eländiga avgångstid? Hyr ett rum, stiger upp mitt i natten och åker dit?
Och kanske sover några timmar.
Finns ju hotell som kör till flyget, men knappast mitt i natten antar jag?!
Hyra hotell för ngr timmars sömn, känns ju oxå sådär.

Vet någon om ngt ang hur man tar sig till flygplatsen mitt i natten, vad det kan tänkas kosta och hur långt innan man ska vara där?
Min fundering är alltså; ska jag boka en eller 2 nätter, varav vi knappt sover i rummet den andra? Mvh Eva Maria
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 06:44
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Sv: Flyger 4.50 från Santorini, någon ide om hur man löser det?

Usch det var tidigt det, jag som går o grämmer mig för att vårt plan hemåt går 06:30

Santorini Flygplats är öppen 24/7 under sommaren, så där är det ingen fara, den är också ganska liten så vara där mer än 1,5 timmar innan ska inte behövas, men Norveigan borde kunna svara på vad de kräver. Jag kan säkert tänka mig att det kan finnas någon hotelägare som kan ställa upp, iaf med att boka en taxi, hade jag åkt så tidigt hade jag nog kollat upp en taxi, och sat mig på nån kvällsöppen taverna / bar i nån ort hyffsat nära till framåt 2 nångång o sen åkt till flygplatsen, jag vet inte vad en taxi mitt i natten kostar dock, i Aten är det dubbel taxa, kanske samma.

Vad gäller budgetboende i Fira: En snabb slagning på booking.com förtäljer ett lägsta pris om 60E per natt under nästa v, hade jag varit på budget hade jag nog bott på andra sidan ön o sen gjort utflykter tror jag, (riktmärke när jag bokade så kostar det runt 30E per natt i tex Perivolos o därikring) men det kanske finns billigare om man hakar på nån rumsraggare. sen är ju budget relativt, jag hittade en apartment för vår resa i höst högt upp i Imerovígli till 90E natten med utsikt över vattnet vilket var bra pris när man jämför.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 09:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Eva Maria Visa inlägg
Så hur gör man med denna eländiga avgångstid? Hyr ett rum, stiger upp mitt i natten och åker dit?
Så hade jag gjort. Har ni tur kör rumsuthyraren er till flygplatsen, annars får ni ta en taxi. Det är bättre med lite sömn än ingen alls, tycker i alla fall jag.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 17:41

Tack för snabbt svar! Smidig sida detta!

Norweigan stänger 45 min innan flighten, och flygplatsen är uppenbarligen öppen.
Får fundera på sova eller inte sova., 2 nätter eller en.

Har hittat boende till rimliga priser.
Min lokal kännedom angående Santorini är dock obefintlig.
Vet inte riktigt vad "ett samhälle nära flygplatsen innebär".

Varit där en gång, jättevackert, visst, men alldeles för turistigt i min smak...redan då.
Men såklart ska tösen iaf se Fira, och det är suveränt att flyga till Kphmn på drygt 3 timmar...och dessutom nästan gratis.
Mina kunskaper om taxikostnader i Grekland överhuvudtaget är obefintliga. Inte en susning vad sånt kostar.
Gjorde det mesta av mitt resande i Grekland när där var oerhört billigt, till och med fattiga studenter, och taxi fanns inte på kartan...

Försöker skaffa mig en uppfattning om kostnaderna för tiden på Santorini. resten av resan lär vi komma billigare undan.

Mvh Eva Maria
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 20:36
friss friss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej!!
Har åkt den tiden ett par år, blir så i år också.. Vi bokade taxi förra året, och minns jag inte fel så betalade vi 20 euro från Fira, tar ca 10 min. Var inte på flygplatsen för tidigt, drygt att sitta och vänta, vi brukar vara där max 1 1/2 timme innan. Den lilla affären har öppet inne på flyplatsen om man behöver handla lite (inget stort utbud)..Ingen rolig flygtid, men som du sa, ett väldigt bra pris.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 21:30
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av friss Visa inlägg

..Ingen rolig flygtid, men som du sa, ett väldigt bra pris.
Jeg har også rejst på det tidspunkt, men med ekstra udgifter til hotelværelse (en halv nat) og taxi til flyvepladsen, er prisen vel egentlig ikke så god...
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 23:11

Tack för info ang taxi!
Nu vet jag betydligt mer!
Nja, tiden var ju egentlige inget val...utan vad som fanns.
Men är man flera, lär det vara billigt i alla fall.
Tror 500 kr och direkt på drygt 3 timmar till Kphmn, är väldigt svårt att slå.
Men så bor vi inte dyrt heller, annars vete sjutton!

Tack iaf för all er hjälp!
Eva Maria.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.