Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-21, 12:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Molyvos

Tillbringade en vecka där vid månadsskiftet maj-juni. Har bott i staden en gång tidigare på sensommaren. Upplevde att det var lagom med turister varav merparten vid den här tidpunkten troligen kom från Sverige, Holland och Danmark. Befolkningen upplever det som otroligt positivt att det återigen kommer fler charterturister från Sverige nu när det går direktflyg från Arlanda.

Staden var mysigare än jag mindes den och kanske var det för att min mesta tid tillbringade där på grund av det kalla och regniga vädret. Finns många bra tavernor där kronan i juvelen naturligtvis är Kvinnokoperativet i Petra. Blev många måltider inomhus och rökförbudet respekterades på alla ställen jag besökte. Husen är vackra och en del mycket gamla men väl restaurerade. Några från den tiden turkarna härskade här och det är fantastiskt när de renoverats med hänsyn till många gamla detaljer.

Jag bodde på Voulas nästan uppe vid borgen och hade nära till affärer, gelaterian Blue Fox med sina balkoner över stupet, tavernor, bagerier och allt jag behövde. Jag bodde en trappa upp i det lilla huset och utsikten var vidunderlig. Finns en fin liten trädgård på insidan. De backiga gatorna var inget problem och i gränderna bodde många äldre människor. Mötte flera som klarade sig bra trots hög ålder. En man stannade och vilade på ett särskilt ställe varje dag när han var på väg hem till frun med inköpen. Deras lilla hund hälsade alltid glatt när han såg mig. En annan man berättade att han simmade en timme i havet varje dag och därför bevarade sin spänst och hälsa.

Det är väldigt mysig stämning i Molyvos och alla hälsar och många vill ha en pratstund när man möts i de smala gränderna. Mitt boende hade två "huskatter" och båda föredrog whiskas i de tunna påsarna framför annan kattmat men det mesta slank ner. En katt var ganska skygg men den andra helt vit var tamare och tiggde högljutt så fort den såg mig. Det blev några vändor till butiken för att handla kattmat. Hoppas andra som bor där tar vid och handlar till katterna.

Runt Molyvos är det otroligt frodigt och uppe vid borgen betar fåren. Ön har 11 miljoner olivträd och deras saltproduktion kan förse hela Grekland med salt men mycket exporteras till utlandet.

Staden är välskött och det finns några få hus till salu. Krisen bär inga yttre spår men naturligtvis finns den där också.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-21, 16:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Molyvos

Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-21, 16:37
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Molyvos

Va roligt att läsa om din vistelse, trevligt & målande berättat. Tråkigt att du hade dåligt väder men då får man göra annat. Vi åker själva till Molyvos om 18 dagar, erfarna Greklandsresenärer men vi har aldrig varit på just Lesbos. Just nu samlar vi information om utflyktsmål, stränder och tavernor som bäst.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-21, 16:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Molyvos

Härlig läsning Eva! Molyvos låter riktigt trevligt!

Jag hade motsatt problem gångna veckan på Tilos...alldeles för varmt! Jag föredrar svalt och lagom greklandsväder och har hellre 15 grader än 30...
Tur att man numer kan välja resemånad.

Kommer det bilder? Vore kul att se!
Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-21, 17:06
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Molyvos

Tack för din fina rapport från Lesbos, Eva. Väldigt trevlig läsning!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-21, 23:19
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 232
Standard Sv: Molyvos

Funderade länge på Lesbos i år,men det slutade med Makarska Rivieran i Kroatien istället
Läste i en annan tråd att Ving skulle ha kvar Lesbos som resmål 2015,så då lär det bli av med tanke på allt positivt som skrivs om ön.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-21, 23:38
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Molyvos

För nytillkomna läsare. Vi kom till Lesvos första gången 1997. Bokade in oss en vecka på hotel Votsala i Pirgis Thermis, 15 km norr om Mytelini på östkusten. Det blev så att jag återvände till Votsala en gång om året, ibland med min hustru, ibland med min son och ibland på egen hand varje år därefter fram till påsken 2010. Från maj 2010 hyr vi en lägenhet i Skala Mistegnon, 20 km norr om Mytelini fortfarande på östkusten. Vi kommer hit i vi början av maj och stannar tills slutet av oktober. Vi är storstadsmänniskor. På vintern bor vi 20 minuter från Köpenhamns centrum och 10 min från Malmö centrum så hur mycket vi än älskar Petra och Molivos så behöver vi Mytelini och då är Skala Mistegnon ett bra ställe att bo på. Mytelini har en storstadskänsla som vi är beroende av. Vi älskar Lesvos pch Mytelini och hälsar alla varmt välkomna hit till den mest fantastiska grekiska ö vi känner till.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-30, 06:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Hörde av en bekant att det anordnas tango workshops eller kurser i Eftalou. Bra att kombinera med Molyvos. Andra tips för den som vill röra på sig är alla vandrings och cyklingsleder som finns. Beskrivning med karta finns vid busshållplatsen som ligger vid skolan. Tackar också för alla positiva kommentarer. Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT