|
|||
|
|||
Agios Georgios Valsamitis
Missa inte ett besök i Agios Georgios Valsamitis på väg mot Kamari/Vroutsi....
För mig blev det ett fantastiskt möte med nunnan som arbetar där. Hon pratar bra engelska och berättade om klostret. |
|
|||
|
|||
Sv: Agios Georgios Valsamitis
Så här ser det ut från vägen till klostret. Man kan köra nästan ända fram.
|
|
|||
|
|||
Ser att det finns mer för mig att upptäcka på Amorgos.. det här har jag missat!
Intressant! Tack för tips!! Hur länge blir du kvar på Amorgos? Mycket turister där nu kan jag tro!? Ha, det fortsatt fint! Sunny (som längtar dit).. |
|
|||
|
|||
Hej Sunny. Vi är hemma i Sverige sedan några dagar. Vi fick tipset av killen vid parkeringen vid Panagia Chozoviotissa att åka till Ag. Georgios. Inne i klostret finns många fina bilder mm samt så finns det en källa med vatten som sägs besitta kraften att ge den som rör vattnet förmågan att se in i framtiden Nunnan dementerade visserligen detta men vi fick känna på vattnet.
|
|
|||
|
|||
..lät spännande det där med vattnet!
Jag är ju väldigt förtjust i grekiska kloster och kapell, så dit måste jag ta mig en tur i september! Sunny |
|
|||
|
|||
Vi hörde inte heller talas om detta lilla kloster. Fattar inte hur vi kunde missa det, när vi åkte till Vroutsi. Men men, det är alltid bra att ha nånting kvar att upptäcka!
|
|
||||
|
||||
Nu vet jag vilket kloster du menar. Har inte varit inne, men har gått förbi. Nästa gång ska vi knacka på.
|
|
|||
|
|||
Å hade ingen anning om att det var ett kloster i bruk, vandrade förbi där när jag följde en av Grafs vandringar, tror inte det nämdes i boken om att det var bebott , bara om källan, Jättefin vandring fö den, man går upp till chora o sen vandrar man på stigar till klostret sen att gå igenom trädgården så går det en stig så man kommer ner till katapola igen.
Får väll knacka på nästa gång jag med |
|
|||
|
|||
Nunnan berättade att hon varit där i ca 5 år. Hon arbetat med att ställa ordning och öppna upp klostret för allmänheten. Hon berättade också att hon är den första nunnan sen 1770-talet där. Hennes föregångare finns begravd i klostret. Ja som sagt hon hade mycket att berätta.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi åkte hit igen i år. Vi fick tillfälle till ett långt samtal med Irini-nunnan som förestår klostret. Hon målar vackra ikontavlor som hon även säljer för att kunna driva klostret. Jag köpte en på Ärkeängeln Gabriel.
|
|
|||
|
|||
Den var verkligen fin Molly...
|
|
||||
|
||||
Jag ska också köpa en när jag väl kommer dit. Har det kvar.
|
|
||||
|
||||
Åh, blev du också så fascinerad av klostret och Mother Irini! Det blev jag med. Fantastiskt ställe och en spännande människa. Hon jobbade på reklambyrå i Aten innan hon blev ensam nunna i ett litet avsides kloster på Amorgos, det är otroligt ...
Jag köpte också en av hennes ikoner, den ska hänga hos ett par vänner som förverkligat sin dröm om ett hus på en helt annan liten ö i Grekland. Katten i Mother Irinis knä heter Voula. När hon kom till klostret fanns där en hel koloni magra, förvildade katter, antagligen hade folk dumpat katter där. Hon började ett drygt jobb med att ta hand om dem, fick så småningom hjälp av djurvälfärdsorganisationen på Amorgos så att katterna kunde kastreras och få veterinärvård. När jag var där såg jag bara tre katter men länge hade hon många fler katter än så, alla väl omhändertagna enligt djurorganisationen. |
|
|||
|
|||
Åh, där var jag 2009. Det går att vandra upp dit på en stig från Katapola också, en mycket trevlig vandring som kan rekommenderas!
Då fanns det ingen där, så jag antar att det var innan nunnan kom dit. Kyrkan var dock i gott skick och enormt fin inuti. Det var öppet så jag gick faktiskt in och tittade. Jag minns också katterna som sprang runt, de såg ganska så magra och förvildade ut. Kanske ska göra ett återbesök nu i sommar... |
|
||||
|
||||
Jag var där i maj/juni och då sa hon att hon varit där i ungefär fem år. Så det kan nog stämma.
Jag skulle ha gått ena stigen från Katapola dit upp men den hade rasat på ett ställe så jag kom inte förbi. Men det ska finnas olika vägar att gå. Hon stänger några timmar på eftermiddagen, tror det är öppet nåt i stil med 9-13 och 17-19. Håller med dig, det är helt klart värt ett besök. Är man intresserad av ikoner och vill se den som är kyrkans egen och föreställer Agios Giorgios Valsamitis, så hänger den i kyrkan i stora klostret, Moni Chozoviotissa. Längst fram vid sidan till höger, under ikonen som föreställer Jungfru Maria. Enligt Mother Irini beror på det på att den är så värdefull att man inte vågar låta den vara i hennes klosterkyrka, det vore för lätt att göra inbrott där. Men det är ju också intressant att se källan i klosterkyrkan. Förr ansågs det vara ett orakel, särskilda munkar uttolkade vad vattnet sa. Tron på vattnets krafter var så stark att ortodoxa kyrkan till slut förbjöd tolkningen av det. |
|
|||
|
|||
Citat:
(Tyvärr lyckas jag inte vända bilden rätt hur mycket jag än försöker. Här på Kalimera lägger den sig på sidan.) |
|
||||
|
||||
Ja, då stämde det, förutom att söndagar bara har kvällsöppet. Bra att du hade skylten!
Det är ett så fint ställe ... |
|
|||
|
|||
Inkfish: Vilken fin bild du tagit på Irini <3
Det som fascinerar mig, förutom att hon är en fantastisk människa och att klostret är vackert, det är energin som finns inne i klostret. Den är påtagligt stark. |
|
||||
|
||||
Ja, det var något där, helt klart. Jag kände nog också av det, både utanför och inuti. Det var en kylig dag med mörka moln som jag var där, jag var enda besökaren och vi hade ett samtal som jag tog till mig. Det var ett minnesvärt besök.
|
|
|