|
|||
|
|||
Snartur til Paleochora
Hei.
Vi skal til Chania de to første ukene i september. Kunne tenke meg å overraske mannen min med å ta bussen til Paleochora og ligge over der et par netter for å se hvordan det er der. Men da må ikke bostedet bli dyrt. Kan dere anbefale et billig og bra sted for et par netter? Det kan gjerne være hotell, det er vel mest praktisk. Kan også tenke meg å bo sentralt. Vi trenger ikke luksus. Hvor lang tid tar bussen Chania/Paleochora og går det flere turer daglig?? Vennlig hilsen Pelagia |
|
||||
|
||||
Sv: Snartur til Paleochora
Hvis du ikke har behov for havudsigt, så kan jeg anbefale Glaros hotel (findes også på Booking), hvor jeg selv boede et par dage i april. Hotellet ligger i en paralellgade til hovedgaden. Hvis du vil have eftermiddagssol på altan, skal du bede om et værelse mod gaden, hvor hovedindgangen er.
Værtsparret er et ældre ægtepar, der er meget service mindede. Frukosten (med i prisen) er overvældende, så I kan sikkert springe lunchen over. Bussen tager ca. 2 timer og går flere gange om dagen og kører til tiden! Du finder en tidstabel her http://bus-service-crete.com/timetab...hp?line=3&lg=2. Rigtig god tur til Paleochora - den kan I glæde jer til. |
|
|||
|
|||
Hei.
Ja, Glaros hadde jeg allerede sett på, faktisk. Det er også ledig hvis jeg bare endrer litt på datoene, og det er jo meget billig. Det blir antagelig til at jeg booker det, ja. I all hemmelighet! Mange takk for hjelpen. Vennlig hilsen Pelagia |
|
|||
|
|||
Jag ska i september bo på Soulas med utsikt och balkong mot havet.
Lissi |
|
||||
|
||||
På Soula har jeg også boet og var meget tilfreds - og udsigten fås næsten ikke bedre. Der kommer du sikkert til at sidde og filosofere i mange timer på altanen Men... det er bare ikke et hotel som er det, Pelagia efterlyser, så jeg tror ikke det er et alternativ for hende.
|
|
|||
|
|||
Ligger Soulas väldigt avsides då? För dyrt är det ju inte...Jag trodde ALLT var centralt i Paleochora Men jag har bara varit där på flera dagsbesök förut så jag är inte så hemma där...Har aldrig övernattat.
Att sitta på balkongen och se över havet är nog en sak jag kommer att göra mycket, min sista vecka av de tre som jag ska vara på Kreta. Fast en del annat också förstås! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Glaros ser ut til å være "mye" for pengene, de scorer høyt/ 8.7 på booking.com. ( Soulas 7.9) Frokost er inkludert i prisen, som er endel lavere enn på Soulas. Det er nok på utsikten Soulas vinner |
|
|||
|
|||
Du kan godt komme lidt langt ud i Paleochora, og så tager det nok 3½ - 4 minutter at gå til centrum.
|
|
|||
|
|||
Ja detta forum är fantastiskt! Jag reser ju själv och ska bo en vecka och jag gillar folk och rörelse så jag bokade om till Glaros och fick det sista singelrummet.. Detta boende blev 40€ billigare än Soula,och med frukost inkluderat dessutom så jag avstår havsutsikten.... Glaros ser väldigt fint ut! TACK för tipset!
Lissi - som även med maken hunnit boka en Warsawaresa ikväll mellan fotbollsmatcherna! |
|
|||
|
|||
Hei.
Helt enig med Lissi! Jeg har også booket Glaros for 2 netter i september nå i kveld. Det er jo ikke nødvendig med noe kjøkken for et par dager. Og prisen var veldig bra, syns nå jeg. Og takk til Susie for bussruten med pris og alt! Vennlig hilsen Pelagia |
|
||||
|
||||
Du hittar tidtabellen för buss Chania- Paleochora på: bus-service-crete.com.
Just nu går bussen 6 gånger dagligen, men det är under högsäsong. På vintern går den 3 gånger dagligen. På hemsidan skriver man att resan tar 90 minuter men det brukar ofta närma sig 2 timmar. Busschauffören kör bra och försiktigt och man gör stopp i byar för att leverera gods och tidningar. Ha en trevlig resa! Och Lissi: Allt är centralt i Paleochora. Birgitta (som alltid bor hos Haris med en vidunderlig utsikt) |
|
|||
|
|||
Hei.
Nå nærmer det seg reisen til Kreta. Jeg har nettopp sett på Lilleput Reiser sin lille video fra Paleochora. Det ser så fint ut! Det jeg lurer på nå er om det er gangavstand fra bussholdeplass til Glaros der vi skal bo? Vil jo nødig ta en taxi hvis det er 200 meter..... Vennlig hilsen Pelagia |
|
|||
|
|||
Det vore bra att veta. Jag misstänker att ALLT är gångavstånd i Pal.
Jag ska också bo på Glaros, men kommer först 9 oktober. Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Desuden findes der bare 6 taxier i hele Selinos området, heraf 3 i Paleochora, så der kan godt være lidt ventetid på en taxi. |
|
||||
|
||||
Det är gångavstånd från busshållplatsen, inga problem. Ha det så jättebra , hälsa
|
|
||||
|
||||
ALLT är gångavstånd i Paleochora! (Och inga backar i byn).
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Vägbeskrivning till Glaros efter bästa minne:
När ni kommer till Paleochora med bussen går ni rakt fram in mot staden, därefter väljer ni andra tvärgatan till höger och går över första tvärgatan (huvudgatan) och ni passerar Hotel Rea på höger sida efter få meter. Därefter ligger Glaros på tvärgatan precis efter Rea. Som jag minns det så ligger Glaros runt hörnan till höger, men ser man på kartan på nätet (Paleochora Crete) så ligger Glaros mot vänster – det är dock inga avstånd att prata om, så titta bara åt vilket håll Glaros ligger efter Rea! Allt i allt en promenad på 5-6 min. högst. Sedan är det bara att njuta av allt gott i och omkring Paleochora, inte minst all den goda maten, trevliga promenader och valfria bad om man vill ha sand- eller stenstrand. Soluppgången och solnedgången - lika vackert! Men kanske finast av allt: fullmånen som vandrar från öst mot väst över libyska havet om ni lyckas pricka in den - annars, en anledning att komma tillbaka! |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||