Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-04, 11:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Warsawa

Jag har just skummat rubrikerna till alla trådar här och letat efter om det fanns något om Warsawa. Jag hittar dock inget.
Vi hittade en nästan gratisresa med Ryan Air ( ja ja jag vet vad många tycker om dem ....men den diskussionen vill jag inte ha här ) i augusti till just Warsawa och eftersom vi föll pladask för Krakow i januari , så slog vi till. Vi ska vara 4,5 dag och vi har bokat hotell alldeles centralt. Vi har läst lite på nätet men någon guide att köpa finns inte som handlar enbart om W.
Har någon här några tips om centrala W?

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-07-04 klockan 11:32.
Svara med citat
Gammal 2014-07-05, 00:40
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Warsawa

Kolla på amazon.com (Warsaw travel guide). Där finns guider så det nog räcker. De vanliga guiderna, men också en "Anti-Guide to Warsaw". Den rikt illustrerade Första Klass Reseguider om Warszawa utgavs i en svensk översättning år 2000. Borde kunna hittas antikvariskt eller på bibblan. Många tips finns ju också att skriva ut/ladda ner från nätet. Bara att botanisera, alltså!

Trevlig resa!
Pnyx
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 07:44
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Jag var i Warszawa en kortvecka i våras. Det var mycket trevligt. En dag åkte vi till Krakow och det var nog det bästa på hela resan. Fast Warszawa är fint på sitt sätt. Gamla stan är full av historia. Vi hittade många trevliga restauranger genom att fråga på hotellet. Vi var i ghettot men skulle nog haft en guide med oss. Det var inte helt lätt att hitta minnesmärkena på egen hand. Behöver ni komma bort från storstadsbruset rekommenderar jag Lazienki parken. Där finns ett slott som tyvärr renoverades vid vårt besök men det är en stor rofylld park med påfåglar och ekorrar. Utsikten från Kulturpalatset var också imponerande. På Marriot-hotell mitt emot finns en sky-bar där man kan se samma utsikt på natten.

Ha en riktigt trevlig resa.

Monica
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 08:40

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Jag var i Warszawa en kortvecka i våras. Det var mycket trevligt. En dag åkte vi till Krakow och det var nog det bästa på hela resan.
Monica
Tack för tipsen! Vi var i Krakow en hel vecka i januari och blev alldeles betagna så nu blev vi sugna att se Warsawa också. Utsikten från Kulturpalatset har vi hört om så den ska vi inte missa och parken är nog fin nu på sommaren. Vi lär ju hålla oss i gamla stan med omnejd på de 4 hela dagar vi har där.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 20:00
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Hej Lissi.

Jag har varit många gånger i Warszawa under de senaste åren. Senast i maj i år. Gått kurser där. :-) Jag har sett många skolor och förskolor i många områden. Jag gillar staden mycket. Det finns många bra restauranger och mycket god mat. Både polsk husmanskost samt internationell mat.
Promenera längs gatan Novy Swiat till Gamla stan. Det finns mycket att se utmed vägen.
Jag rekommenderar att betala Metron med kontanter inte med kort då jag misstänker att mitt kontokort blev skimmat i en biljettapparat som jag inte lyckades köpa biljetter ifrån.
Åk spårvagn hit och dit då ser ni mycket :-)
Nyfiken på var ni ska bo?
Kulturpalatsets utsikt är magnifik men det är slitet däruppe.
Vill också åka dit igen.
Varma hälsningar. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 20:40

Vi ska bo på Hotel Gromada, som ligger nära Chopinmuseet, mellan Centralstationen och gamla stan. Tack för tips!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 20:52

Ja det ligger centralt och bra. Har inte bott där själv. Men det ligger nära det mesta.
Parken som det skrivits om tidigare är också vacker att gå i. Vi fick gå in gratis i slotten för vi var ingen grupp. Vi fick gratisbiljettena i biljettkiosken. Vet inte om det är samma under sommaren.
Ekorrarna är väldigt närgångna i parken och tigger mat.
Det finns en park till som är trevlig, tror den heter Ogrod Saski.
Judiska museet har öppet och det gratis att gå in där för de håller på och bygger upp utställningen. Öppnar i oktober/november. Man kan se en tillfällig utställning och se den fantastiska byggnaden i sig.

På baksidan av Kulturpalatsen finns turistinformationen där kan man få tips. Snett över gatan där finns ett stort innecentrum. Och då menar jag stort och ändå är inte det inte det största.
Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 21:04

Tack snälla rara för bra tips. Vi har 4 hela dagar och en kväll på oss och planerar att promenera mycket! Vi blev verkligen förtjusta i Krakow där vi var en vecka i januari och vi älskade maten och vänligheten. Jag har tidigare varit i Polen flera gånger på körresor både före och efter muren föll och jag tycker Polen är ett fantastiskt land med en grym och spännande historia och med ett fantastiskt musikliv. En bra kontrast mot soliga Grekland!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 18:00

Så är vi hemma igen efter 5 fantastiska dagar i Warszawa. VILKEN STAD!!!

Kontraster mellan nu och då och inte alls så turistanpassat som Krakow. Jag var verkligen imponerad av Krakow efter resan i januari, men Warszawa gillade jag bättre. Här fick man verkligen uppleva polskt vardagsliv och samtidigt ta del av den gräsliga nazitiden genom de rester som finns. Vi bodde väldigt centralt på bra hotell och vi gick enligt vår stegmätare ca 1,6-2mil om dagen.
Jag fotograferade massor , men vet inte om intresse finns för att jag ska lägga ut bilder i denna tråd. Kalimera är ju mest för Grekland.

Lissi - som absolut kommer att åka tillbaks!
Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 18:15
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Kul Lissi. Vi var i Warszawa för 1.5 år sedan, några som reser tillsammans till städer, gärna central/öst europa. Ska tillbaka nu i oktober. Visst är det en mångsidig. Gick några Free Walks, ska nu ta åtminstone en igen. Kul att se att fler gillar den staden.
Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 18:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fotograferade massor , men vet inte om intresse finns för att jag ska lägga ut bilder i denna tråd
Jag vill gärna se bilder! Har inte varit där, bara i Krakow och Gdansk.
Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 18:23

Jag ska lägga in bilder.....Måste bara föra in dem på datorn och sen via photobucket. LITE krångligt. Skulle vilja ha det som på Facebook, bara trycka på bilden och sen är den inne!

Ja, Ramses och Mollybus, en FANTASTISK stad!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-22, 23:09

Kul att du är nöjd med din resa och att du gillade Warzsawa Jag hoppas att jag kan åka dit snart igen. Och jag ser gärna bilder därifrån även om jag själv har en gedigen samling själv.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.