Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-06, 10:33
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Akut behov av hjälp!

Får ett meddelande om att minneskortet som sitter i kameran är låst, hur det nu kunnat gå till och kan därmed inte heller ta några bilder med den . Är det ngn vänlig och kunnig själ på detta område som möjligtvis vet hur man låser upp ett minneskort? Har bläddra genom kamerans menyer och funktioner men hittar inget om detta? Vill inte gärna formatera det för då förlorar jag ju alla bilder...

Mvh Simetra
Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 10:40
LarsB LarsB är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Akut behov av hjälp!

Ta ut minneskortet ur kameran och i ena kanten hittar du säkert en liten brytare, med den kan man låsa resp. låsa upp kortet.
Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 10:40
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Hej!
Det sitter en liten knapp på minneskortet där man har möjlighet att låsa det. Sitter på långsidan på mitt kort. Om det är det som gör att du inte kommer vidare vet jag ej. Kolla och se om det är låst och hoppas att det hjälpte dig!
Rolf
Svara med citat
Gammal 2014-07-06, 11:40
simetras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Ta ut minneskortet ur kameran och i ena kanten hittar du säkert en liten brytare, med den kan man låsa resp. låsa upp kortet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
Hej!
Det sitter en liten knapp på minneskortet där man har möjlighet att låsa det. Sitter på långsidan på mitt kort. Om det är det som gör att du inte kommer vidare vet jag ej. Kolla och se om det är låst och hoppas att det hjälpte dig!
Rolf

Hej och tack för era svar! Hm, verkar inte som just det här minneskortet (SD Ultra) har sådan liten knapp eller så har den gått av då jag tog ut det ur kameran igår för jag tycker mig känna igen det och förstår vad ni menar. Det kanske bara är att gå till närmsta elektronikaffär och inhandla ett nytt då? Sura pengar då det var på16 GB och ganska dyrt också har jag för mig...

Mvh Simetra
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 08:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Men är du säker på att du inte har en liten låsspärr på kortet? Det finns på alla kort, ju.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 08:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Det kanske bara är att gå till närmsta elektronikaffär och inhandla ett nytt då?
Åtminstone gå till närmsta fotoaffär och be om hjälp. De kanske kan fixa det åt dig utan att du behöver köpa ett nytt.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 09:22
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Kan också vara problem med filsystemet, backa innehållet och formatera kortet med FAT32 och kolla om det fungerar, men kolla som sagt spärren först, har alldrig set ett sd kort utan denna, vad är det för märke på kortet?
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 14:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men är du säker på att du inte har en liten låsspärr på kortet? Det finns på alla kort, ju.

/Netwolf
Nope! Sjekket mine minnekort. Det ene kortet er slik som på bildet ditt, men minnekortet til speilrefleksen, som er (fysisk) større, har ikke lås.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 16:36
simetras avatar

Finn ETT fel på detta kort ?

Nu blev det att köpa ett nytt minne på 8 GB (det största de hade) i byns enda alltiallo/fotoaffär. Killen som jobbade där granskade kortet och konstaterade att det verkligen inte hade ngn liten plupp att stänga och öppna med (trillat bort kanske) och försökte t.o.m öppna det via sin dator utan framgång. Skönt i alla fall att kunna knäppa lite bilder igen utan att vara helt utelämnad till mobilkameran även om den tar hyfsade bilder den med. / Simetra
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 18:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Aha, då förstår jag.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:50.