Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-12, 07:50
Melusia Melusia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2013
Standard Fara att bada i havet?

Nu närmar sig min resatill Naxos. Ska till Paros och Antiparos också.
En orsak till att jag inte åker till Gran Canaria, är bla. faran jag kände i havet, ett sånt baksug så man kunde knappt gå ner till knäna. Barnen fick inte bada i havet tillslut. (varit där 2 ggr och bott på två olika ställen/ stränder).

Min fråga: Är det samma på Naxos/ Paros? eller behöver man inte vara orolig för detta?
/ Annika
Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 08:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Fara att bada i havet?

PÅ bystranden i Antiparos, behöver du inte bekymra dig om ngt baksug iaf

I övrigt gäller väl som alltid. Ju längre från stranden, desto farligare.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Melusia Visa inlägg
Min fråga: Är det samma på Naxos/ Paros? eller behöver man inte vara orolig för detta?
Har aldrig upplevt det utom när det går riktigt höga vågor, men det är sällan det gör det.
Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 13:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Efter storm vid somliga stränder är det baksug, kanske i flera dar. Fråga lokalbefolkningen om du känner dig osäker. Ström heter "revma". "Exei epikíndina revmata edå?" finns det farliga strömmar här?
Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 18:00
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har badat många gånger på olika stränder på Naxos o aldrig upplevt baksug.
Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 19:19
Monica Ps avatar

Jag glömde att skriva att jag inte menar Naxos, utan rent allmänt.
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 07:52
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Tips annars är att om det finns en taverna el liknande så fråga där, jag har blivit avråd från att bada en gång samt en annan gång blev jag varnad för maneter, detta sistnämda var på Paros vill jag minnas, det hade dragit in maneter som var svåra att se innan man var i vattnet,

annars så kika på andra, ser jag lokalbefolkning som badar så utgår jag från att de ska va ok, men ser jag tex att dem håller sig nära strandkanten o inte simmar ut så ser jag till o göra likadant.

Skulle man råka ut för ström så tänk på att inte kämpa emot den, för det klarar man normalt inte, utan navigera längsmed och snedda in, lätt tips att ge, så mycket svårare o följa dock,

det svåra med baksug är att på en del ständer är det normalt med en vis nedåtgående tryck, tex där det sker en kraftig djupförändring, men det är väldigt svårt bedöma om det är farligt innan det är försent

Ovan har jag lärt mig när jag tog dykcert, har varit med om ström just utåtgende, inte kul, o då hade jag flythjälp av västen så det var ingen fara direkt så men grymt äckligt var det ändå
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 08:10

Tack för svaren !
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 08:14
lykkeliten lykkeliten är inte uppkopplad

Jeg har aldri opplevd strømmer eller ubehagelig sug i vannet de gangene jeg har vært i Hellas. Jeg har gjennom årenes løp vært mange turer i Hellas på flere ulike øyer; også Naxos, Paros og Antiparos mange ganger. Er veldig glad i å bade, men som sagt; aldri opplevd ubehageligheter av noe slag.

Drar selv til Naxos 28. august og reisefeberen har for alvor tatt tak i meg.

God tur til dere.
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har inte upplevt baksug och strömmar på Naxos men på en del stränder på Kreta är det vanligt förekommande så det finns säkert på andra ställen i Grekland också.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 19:36
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Den gång jag hamna i kraftig ström var inte i Grekland, men jag har känt svagare strömmar flera gånger i Grekland (man ligger still o sakta flyter man längs med stranden, inget farligt alltså) samt känt lättare baksug några gånger, på Naxos / Paros ingetdera, endast de där maneterna en gång, på södra sidan, och de bränmaneter som finns i Medelhavet bränns visserligen men inte direkt jättefarliga som jag förstått det hela (men ärret sitter i bra länge).
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 12:26
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Jag har lärt mig att ha respekt för havet, hur stilla det än ser ut. Simmar aldrig för långt ut och är aktsam vid rev och klippor, där det kan finnas strömmar.

På Naxos (där jag bodde under flera år) har jag badat oräkneliga gånger vid de flesta stränder och har bara en enda gång råkat ut för baksug i vattnet. Det var vid Agios Giorgos-stranden, i bortersta änden förbi Flisvos (nära udden, invid ett litet litet rev) som jag stod i vatten upp till låren, alltså inte särskilt djupt. Jag var bara ett par meter från stranden och plötsligt kom ett sånt kraftigt baksug att jag ej kunde ta mig in - min man fick bokstavligen dra mig in till strandkanten! Helt sinnessjukt och väldigt otäckt!
Efter det är jag försiktig, överdrivet försiktig.

Men det är enda gången någonsin jag råkat ur för något (har dykt från svårtillgängliga, ödsliga klippor i djupaste vatten på Amorgos osv) och det är inte min mening att skrämmas på något vis

Naxos har fantastiska, paradisiska bad och det är bara att njuta!
Agios Giorgos-stranden är bra (långgrunt och perfekt för barn, särskilt början av stranden, från Nissaki hotel, Finikas Saint George-hotel osv), men ännu mer underbara är Plaka och Agios Prokopios (med flera...)

Men lite försiktig är det alltid bra att vara, i vilket vatten man än är, i Sverige liksom utomlands
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 18:19

Tack! Nä det är inte till att skrämmas, jag frågade och vill ha ärliga svar. Jag har full respekt för vatten, blev ju rejält skrämd på gran canaria. Blir som vanligt ... Jag går till låren och plaskar sen där
Svara med citat
Gammal 2014-08-14, 22:28
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Melusia Visa inlägg
Jag går till låren och plaskar sen där
Hihi, låter bra!
Hoppas ni får en riktigt härlig resa!
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 14:40

Tack!
Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 16:07
Monica Ps avatar

Respekt...

Under våra campingsomrar på Peloponnesos var vi åtskilliga gånger tvungna att dra in folk som inte klarade det själva, eller göra oss osams med såna som inte ville fatta att det var farligt. Om man har simfenor och är bra på att simma klarar man förstås även svåra strömmar, men att dels inte fatta vad som är lämpligt och sen inte orka in till stranden har orsakat massor av olyckor.

Även om det är en strand som är känd för baksug kan man vara helt trygg i de flesta fall, men några dagar under och efter storm är det förrädiskt. Även om vågorna lagt sig pågår det rörelse under ytan.

Det hände att min man och son inte kunde känna sig lugna utan satt som badvakter med fenorna i beredskap, och ett långt rep med en flytväst att ta med ut. Alltid var det någon idiot som skulle visa sig duktig. Jag har videoupptagning av tre stora starka killar som inte tar sig in de tre sista meterna förrän min man puffar på dem ( lite ilsket) och sen lomar de iväg utan att säga tack en gång.

Så respekt känns som ett bra alternativ till sorglöshet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.