![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Någon vänlig själ som kan förklara varför Jumbo som ligger mellan Kato stalos och chania är stängt? Står ingen info eller något alls. Enligt skylten ska det vara öppet mellan 9-21.
Har varit dit två ggr idag,men icke=( |
|
||||
|
||||
![]()
Det är helgdag i Grekland i dag!!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jaså? Vad är det för helgdag?
Det förklarar ju en del då ![]() Tack för svaret ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En krokodil och en elefant på Kreta!
Hjälp var sak detta sluta! Rolf ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Jungfru Marias dag tydligen,då har jag lärt mig något nytt ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En av den ortodoxa kyrkans största högtider. Firas i flera dagar på många platser i Grekland. Även katoliker firar Maria Himmelfärdsdag. Eva
|
|
||||
|
||||
![]()
Utan att känna till detta kom vi 15 augusti 1989 till Tinos. Gaaanska mycket folk, om man säger så...
![]() Det var naturligtvis omöjligt att hitta ett rum för natten. Men vi hade sovsäckar med oss och hittade en camping där vi hyrde var sin (inte helt ren) skumgummimadrass och sov på marken under bar himmel. Det gick bra det också... ![]() /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Har Jumbo öppnat idag - lördag?
![]() De år jag varit bosatt i Grekland så fastade jag alltid med grekerna innan de större högtiderna. Fjorton dagar innan Jungfru Marias Himmelfärdsdag den 15 augusti fastar man och sedan bryts fastan till festen och alla firar det med mycket god mat. ![]() Kunde vara intressant om ni märkt av stämningen av festande idag? ![]() /Marja |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kom hem från Kreta för en vecka sedan och inga greker vi träffade fastade ![]() PS.Jumbo är ett stort varuhus som bla. har leksaker och husgeråd ![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Kom hem från Kreta för en vecka sedan och inga greker vi träffade fastade
PS.Jumbo är ett stort varuhus som bla. har leksaker och husgeråd // Malin Jumbo/varuhus ja det klart! Tack ![]() Traditionen att "Fasta" kan nog skilja sig från by och plats och variera med olika familjer kan jag tänka mig. Men i de byar och framför allt bergsbyar jag bott där upplevde jag att de flesta fastade. Barn över 15 år och vuxna men ej de sjuka och äldre. Även de som inte går regelbundet till kyrkan fastade i någon form. Allt för att följa traditionerna eller som min grekiska chef Marios sa till mig - Passar på att rena kroppen och tappa några kilon. ![]() /Marja |
![]() |
|
|