Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-26, 18:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Varma sensommardagar

Snart tar det slut på augusti också, och som vanligt undrar jag vart månaden tog vägen. Nåt skumt är det, ena dagen har det just blivit ny månad och strax är den slut.

Det är med blandade känslor jag ser mot höst och vinter. Städade garderoben häromdagen och hittade finsommarkläder jag inte ens använt. Än. De får väl hänga kvar ifall ifall det blir nåt festligt innan det är dags för ylletröjor och annat varmt.

Det är så otroligt intensivt de här varmaste månaderna. Man känner sig lite tvungen att utnyttja tiden till bad och utflykter och varma kvällar. Mycket folk på ön, kafeterior och restauranger fulla. Trafiken blir orolig när lokalbefolkningen speedar på som vanligt men moppeturisterna kör lagenligt och lugnt. Ofta kör de i par, också, vilket är livsfarligt -för de lämnar inte plats till omkörande bilar, vi såg en sån situation senast igår.

I den mån vi åker hemifrån för annat än vardagssysslor blir det Emborio, nästan så långt bort man kan komma. På helgerna är det vanligt att familjer sover där, man slår upp ett tält, ställer ut stol till mormor, grillar,fiskar,sover, badar i timmar. I söndags klarade jag inte ens att räkna barnen och mormödrarna, men stämningen var så fin, barnen var så glada, havet var så fint. Jag tror att de här barnen kommer att minnas sommarkvällarna med ömhet när de blir vuxna, det är så enkelt och vänligt.

Skolorna har inte börjat än men utanför affärer som säljer böcker och skolprylar hänger ryggsäckar i alla färger. Vem minns inte sin första skolväska? Min hade samma färg som nyponsoppa, så jag ritade dit vispgrädde med en krita.

Vindruvorna är nästan slut, fikonen är jättefina, melonerna också. Snart är det dags för granatäpplen och mandariner.

Nu på kvällern är det bara 32 grader i mitt rum, och en frisk meltemi bråkar med gardinerna. Bråkar gör också några katter utanför, de fick en skål med kroketter och kokt ris, och låtsas att de är hungriga, tjockisarna. En ny liten röd unge kom i dag, ingen aning om det är någon vildkatt som lämpat över den eller om någon person kommit med den.Mysterierna är många i kattvärlden. Mina andra katter är jättesnälla mot den, påfallande snälla mot alla mindre , värt att notera.
Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 19:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Varma sensommardagar

Så mysigt du har det Monica.. ..ALLTID lika intressant att läsa allt du skiver!...
Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag tycker det är svårt att riktigt lyckas beskriva skönheten som man ser, känner och upplever i det grekiska vardagslivet. Det som tillsammans med många andra saker gör att jag älskar Grekland.

Folk som själva varit i Grekland kan nicka igenkännande, men de andra, de som aldrig varit där! De brukar titta konstigt och lite medlidande på mig. Men den som läser dina berättelser Monica, de förstår, även om de inte varit där. Det är jag övertygad om. Härlig läsning!

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men den som läser dina berättelser Monica, de förstår, även om de inte varit där. Det är jag övertygad om. Härlig läsning!
Kan bara hålla med dig Masse.

Tack än en gång Monica!
Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 15:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, du skildrer så levende Monica
IGJEN Takk for herlig lesning
Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 15:41
Malina Malina är inte uppkopplad

Fin berättelse som vanligt!
Hurra! Nu kan vi palla fikon på Santorini!!!
Svara med citat
Gammal 2014-08-27, 19:51
Nan Nan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Det är bara 2 1/2 vecka sedan vi lämnade byn, jag blir så avundsjuk! .....men det är "bara" 9 1/2 månad kvar tills vi kommer tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 14:02
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Kjenner Kalymnos-savnet nå ja................... Blir vel en tur senere i høst.
Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 14:56
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 17:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tycker det är svårt att riktigt lyckas beskriva skönheten som man ser, känner och upplever i det grekiska vardagslivet. Det som tillsammans med många andra saker gör att jag älskar Grekland.

Folk som själva varit i Grekland kan nicka igenkännande, men de andra, de som aldrig varit där! De brukar titta konstigt och lite medlidande på mig. Men den som läser dina berättelser Monica, de förstår, även om de inte varit där. Det är jag övertygad om. Härlig läsning!

Masse
för Monica och för Masse! Ni fångar båda allt så fint både Dina betraktelser Monica och även Din kommentar Masse.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 20:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ja, "Sånt är livet" för dig och för oss långtidsboende! Bra fångat!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.