|
||||
|
||||
Rönnerdahl och vi andra
Min generation kan en väldig massa texter till sånger som vi hörde ideligen på den där tiden då radion var vårt huvudsakliga medium för musik. En del poppar upp i de mest väsensskilda sammanhang, och somliga vill inte ge sig av utan snurrar runt , samma slinga, som på en repad grammofonskiva.
Jag har goda minnen av Evert Taubes texter även om jag inte förstod vad han menade alla gånger. Skrämde väl korna ibland när jag klämde i med Carmencita eller om ranchon i Guatemala. Om jag har det jobbigt blir det sista versen av Rönnerdahl som dyker upp i minnet: hur han klarar skivan kan ingen förstå... och kan Rönnerdahl så kan jag. Senaste dystra tankarna kom när jag läste om en gammal kvinna i Sverige som sköter sin sjuke man och som har otillräcklig hjälp. Hon är i gott sällskap- hur många är vi som har ansvaret för någon annan, både kroppsligen och på annat vis? Helt otroligt att somliga står ut; jag har exempel från bekantskapskretsen som samma gamla kvinna i Sverige skulle tycka synd om (och uppskatta att hon i allafall får viss hjälp från kommunen) . Men Rönnerdahl höjer min moraliska nivå där han valsar över ängarna i nattskjorta och blomsterkrans. En annan variant : min man och jag åker till stan på moppen sent på kvällen för en birra eller ouzo och mezé. Det känns som att smita hemifrån, jo, det är ju det vi gör, faktiskt. Sitter och ser på folklivet, som så här års har lugnat ner sig avsevärt. Musik från någon servering längre bort, lite lokalt folk som tar farväl av sommargästerna, några turister som väntar på båten till Kos, bekanta som hejar och stannar för en pratstund på sin kvällsvolta. Sen åker vi hem igen och sitter på den stilla verandan. Då känner man att blodtryck och stressnivå har gått lååångt ner . Hej Rönnerdahl! |
|
||||
|
||||
Sv: Rönnerdahl och vi andra
Monica, vi tillhör samma generation.
Känner en nostalgi. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Härligt beskrivet som vanligt, du förgyller med dina berättelser.
Inger |
|
|||
|
|||
Skriv mer och fortsätt och sjung tycker
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Varför blodtryckssänkande piller när det finns ouzo och Rönnerdahl. Själv tar jag ouzo i förbyggande syfte.
Då vilar min blommande ö vid din barm du dunkelblå, vindstilla fjärd, och julinattsskymningen smyger sig varm till sovande buskar och träd. Min älva du dansar så lyssnande tyst och tänker att karlar är troll, den skälver, din barnsliga hand, som jag kysst, och valsen förklingar i moll. Calle Schewens vals och ouzo - så här en fredagskväll - är en alldeles utmärkt kombination! ) Senast redigerad av sjöborren den 2014-09-05 klockan 17:23. |
|
|||
|
|||
Hej Monica Tack för dina ord Min längtan är dels lite Taubsk och Grekisk .Vi lever vinterhalvåret på Kreta sommaren tillbringar vi på en liten ö i Stockholms skärgård, Önskar ibland att jag kunde göra en mix ,sitta i skärgården höra musik ,en ouzoese,Eller i Grekland uppleva en stilla skärgårdsmorgon med hög frisk luft,och morgondopp.Allt detta är en lyx få förunnat och jag njuter ofta när jag tänker efter och inte tar det för givet. Och allt detta har ett bäst före datum ,och begränsningen är vi själva ,Där tänker jag ofta på Rönnerdahl.Förresten tror ni han stava med h i dahl?
|
|
||||
|
||||
Oj, nu kom jag in i en speciell stämning. Visor är härliga! Kom ihåg att jag har en LP i hyllan: Sven-Bertil Taube "Ett samlingsalbum" från 1976 ser jag nu när jag tog fram den. Den har jag tagit med mig från mitt barndomshem, kommer inte ihåg vems skiva det egentligen var, pappas kanske? Hur som helst, jag har aldrig spelat den här hemma hos mig så det måste jag göra, helst idag! Enda problemet är att min man som är helt finskspråkig inte riktigt fattar detta så jag måste nog passa på när han är ute och hugger ved eller något. Men denna skiva är ju just en kombination av svenska visor och grekiska: t.ex Evert Taube och Theodorakis och gamla goda Dirlanda.
Och sen sången som jag är så förtjust i: Så skimrande var aldrig havet. Tack Monica, du liksom öppnade en dörr som länge har varit stängd! / Anne |
|
||||
|
||||
Just vad jag undrade och kollade på lite olika ställen. Rönnerdal då!
|
|
||||
|
||||
Tack Monica för ännu ett mycket läsvärt inlägg!
Jag är ett stort fan av Evert. Hans texter, eller berättelser kanske är mer rätt, är alldeles underbara. Lyssnar ofta på hans låter, och jag blir lika glad varje gång. |
|
|||
|
|||
Han stavade med h enl boken Hjärtats nyckel heter sång ,Evert Taube , 69 visor och en dikt i urval av Sven Bertil
|
|
|