Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-07, 18:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Konsten att ändra resplaner....

Ja, den konsten behärskar jag till fullo, med benäget bistånd av maken!

Jag har ju sen länge superbillig biljett med SAS till Aten 3-12 november och målet för mig var Tinos och olivplockning med min värdfamilj. Helst hade jag ju velat ha maken med men varken sysselsättningen eller målet för resan under november månad föll hans håg in....

Idag undrade han lite försynt om inte en 9 dagarsresa i Atenområdet kunde vara trevligt om jag ändrade min slutdestination och han bokade en biljett med samma SAS-flyg. SÅ KLART! Olivskörden är visst inte stor i år som det ser ut och ÄR vädret tjurigt så är ju inte Tinos den ultimata platsen i november jämfört med Aten i alla fall. Då åker jag till våren istället.

Sagt och gjort, maken slängde sig över SAS-bokningen och fixade snabbt en icke ombokningsbar biljett till Aten t o r på samma flyg som jag, men nästan dubbelt så dyr. Men vad gör man inte.....Gissa om jag bröt ut i gapskratt när jag läser att återresan är satt till 12 MARS i stället för 12 november!
Hade det inte stått makens namn på biljetten så hade jag nog bytt till mig den Nu har man ju 24 timmars öppet köp så det blev straxt annullering och nytt köp med rätt datum.

Så nu väntar en kombo med fem dygn i Aten på hotell i Psirri med frukost på takterass mot Akropolis ( Adonis var fullbelagt ett par av de nätter vi önskat) och fyra nätter på mysiga Lilia i Pireus , där vi firade julen 2011.
ÅH så många platser vi ska återse på båda platserna....Aten är absolut en favoritstad och vi hoppas på fint strosaväder och någon bra konsert.

Härligt härligt......och Tinos finns kvar till våren... ska leta billig biljett..

Lissi - från ett sommarvarmt Kalmar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-07, 19:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-07, 19:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 017
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Jag sätter också tummen upp för gubben din! Han har ändå fattat det här med Grekland. Bravo!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-07, 19:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg



12 MARS i stället för 12 november!
Hade det inte stått makens namn på biljetten så hade jag nog bytt till mig den

Så nu väntar en kombo med fem dygn i Aten på hotell i Psirri med frukost på takterass mot Akropolis ( Adonis var fullbelagt ett par av de nätter vi önskat) och fyra nätter på mysiga Lilia i Pireus , där vi firade julen 2011.
ÅH så många platser vi ska återse på båda platserna....Aten är absolut en favoritstad och vi hoppas på fint strosaväder och någon bra konsert.


Lissi - från ett sommarvarmt Kalmar
..den biljetten hade jag också bytt till mig.. tänk att stanna ända till 12 mars...om det ändå hade varit möjligt dvs.....
Så mysigt ni kommer att få det.. tycker du har gjort helt rätt!!
Tinos finns som sagt kvar och väntar på dig till våren!

Sunny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-07, 19:57
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Alltid kul att ändra resplaner när det känns att det blir till det bättre!
Trevlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-07, 20:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 519
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
ÅH så många platser vi ska återse på båda platserna....Aten är absolut en favoritstad och vi hoppas på fint strosaväder och någon bra konsert.
Grattis till ändrade planer!

Jag ser verkligen fram emot att höra vad ni tycker om Aten nu. Det skrivs så himla sällan om Aten nu för tiden. Förut var det många Kalimerianer som semestrade i Aten, men det verkar vara helt ute. Jag har inte varit där på fyra år, på semester alltså. Det är en fantastisk stad!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-07, 20:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis till ändrade planer!

Jag ser verkligen fram emot att höra vad ni tycker om Aten nu. Det skrivs så himla sällan om Aten nu för tiden. Förut var det många Kalimerianer som semestrade i Aten, men det verkar vara helt ute. Jag har inte varit där på fyra år, på semester alltså. Det är en fantastisk stad!
Dags för ett litet fotobrev efteråt kanske.....Vi är själva lite undrande över läget numer.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-07, 21:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Kul att ni också gillar Aten.
Ska dit nu i sept/oktober och ska bli så kul att återse staden på riktigt och inte bara flygplatsen. November är en kanonbra månad att åka dit.
Klokt byte!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-07, 21:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Det blir min 9:e Atenresa och 5 av de tidigare resorna har vi bott en vecka så jag känner bra till stan och har många smultronställen att återse .

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-08, 05:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Tänk vad olika vi är. Jag skulle få mardrömmar av att byta ut olivplockning på Tinos mot en vecka i Aten. Men jag föredrar ju lugn och ren luft på mina resor framför stadens gator det får jag nog av här hemma. Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-08, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 519
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Dags för ett litet fotobrev efteråt kanske.....
Det hoppas jag på.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-08, 14:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 802
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det hoppas jag på.
Jag också Lisa!
Som alltid (nästan) alltid otrivs i Athen och Pireus.
Birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-08, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Som alltid (nästan) alltid otrivs i Athen och Pireus.
Birgitta
Men är inte det för att ni alltid är där i värsta högsäsong med massor av båtluffare och turister och stekhet värme....på väg nån annanstans

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-09, 08:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 802
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men är inte det för att ni alltid är där i värsta högsäsong med massor av båtluffare och turister och stekhet värme....på väg nån annanstans

Lissi
Nej Lisa. Vi är ju inte där i högsäsong. Men det beror på att jag blev bestulen på min handväska, som låg överst i lilla Kånkenryggan. Det skedde i Pireus, eller när vi gick av färjan.
Det är över 10 år sedan. Därför ger det fortfarande en liten besk smak. Så vi håller oss till Plaka och Adonis, som vi verkligen gillar.
Birgitta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-09-09, 11:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Vi sökte också på Adonis, men det var inte ledigt alla dagar vi ville. Nu upptäcker vi Psirri där vi bara strosat förut, aldrig bott.

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-09, 20:34
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Vad kul!

Min spontana känsla är vad fint att ni kom till en så bra lösning!

Jag själv gillade mycket Aten i min ungdom slutet av 1970 - 80 talet och skulle mycket väl kunna tänka mig vara där ett par dygn för att bara känna in stämningen av Atenarna igen.

Psiri eller Psirri området minns jag var ett hantverksområde som jag gillade skarpt. Mysiga gator och gränder med så fina gula okrabrända färger. Visst fanns det en sadelmakare där som var jätte känd....Stavros M. /ganska känd poet!?

Det skall bli intressant att få höra hur ni uppfattar den delen av Aten idag.

/Marja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-10, 20:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tänk vad olika vi är. Jag skulle få mardrömmar av att byta ut olivplockning på Tinos mot en vecka i Aten. Men jag föredrar ju lugn och ren luft på mina resor framför stadens gator det får jag nog av här hemma. Eva
Jag gillar större platser Eva, men får på mina 8 resor i år en behaglig blandning av båda. Krakow i januari var jättetrevlig och alls inte folktätt. Tinos i april var väldigt enslig och helt underbar! ....Kreta i maj en lagom blandning av lugn och fart. Tilos i juni var LUGN! Sen Warzsawa med lagom mycket folk. Väldigt lite avgaser!
Kreta nu nästa vecka blir lugn eller fartig precis som VI väljer. Aten och Pireus kan bli storstad OCH/ ELLER superlugn beroende på om vi söker oss till bad eller stränder. Där finns båda!
Teneriffa i dec/jan blir LUGN.

Att få mardrömmar över att inte få plocka oliver på Tinos är ju inget jag får eftersom det kommer att bli väldigt få oliver på familjens odling i år

Ni verkar ha lite bekymmer här över mina val. Ha inte det....Jag har valt efter magkänsla och hjärta och är lika lycklig som ett barn på julafton över att återse Aten! Absolut RÄTT månad att åka dit!

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-09-10, 22:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Aten lär ha förändrats mycket de sista åren ska bli intressant att få se dina reflektioner. Hörde också att det blir lite oliver i år. Märkligt 2013 var ju också ett dåligt år. Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-09-11, 01:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 361
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag gillar större platser Eva, men får på mina 8 resor i år en behaglig blandning av båda. Krakow i januari var jättetrevlig och alls inte folktätt. Tinos i april var väldigt enslig och helt underbar! ....Kreta i maj en lagom blandning av lugn och fart. Tilos i juni var LUGN! Sen Warzsawa med lagom mycket folk. Väldigt lite avgaser!
Kreta nu nästa vecka blir lugn eller fartig precis som VI väljer. Aten och Pireus kan bli storstad OCH/ ELLER superlugn beroende på om vi söker oss till bad eller stränder. Där finns båda!
Teneriffa i dec/jan blir LUGN.

Att få mardrömmar över att inte få plocka oliver på Tinos är ju inget jag får eftersom det kommer att bli väldigt få oliver på familjens odling i år

Ni verkar ha lite bekymmer här över mina val. Ha inte det....Jag har valt efter magkänsla och hjärta och är lika lycklig som ett barn på julafton över att återse Aten! Absolut RÄTT månad att åka dit!

Lissi
Ha ha! Jag citerar en kompis till mig. Han skulle ha sagt att "februari och mars var ena riktiga skitmånader, ........... inte en enda resa!"

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-09-11, 06:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Konsten att ändra resplaner....

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ha ha! Jag citerar en kompis till mig. Han skulle ha sagt att "februari och mars var ena riktiga skitmånader, ........... inte en enda resa!"

Masse
Vi har redan tänkt på det och har en resa bokad i februari

Länge leve RyanAir som gör att man kan flyga BILLIGT!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT