Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-11, 16:54
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Det svåraste valet någonsin...

Betydligt svårare än att välja mellan att besöka Sifnos eller Folegandros
Nu är min röst lagd och de avgörande frågorna för mig blev till slut skolpolitiken och den sociala välfärden.
Det känns bra i magen och som att jag gjorde rätt utifrån mina värderingar samt utifrån de realistiska förutsättningar Sverige nu har till ev. förändring eller ickeförändring i dagsläget.
Uppmanar alla att gå och rösta.
Kom ihåg, det finns de som dör för den rättigheten världen över.
Nu är jag så trött på att höra om och läsa om vad de olika partierna vill samt söka genomskåda vars pengarna till det de tänkt genomföra ska tas från etc etc. så nu är jag verkligen urless på allt vad politik heter för ett tag (hur viktigt det än är).

Senast redigerad av Thira den 2014-09-11 klockan 17:02.
Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 18:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det svåraste valet någonsin...

.

Lissi - som röstade förra veckan.
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 11:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Säg nu ifrån idag och rösta inte på ett rasistiskt parti. Om du själv säger att du inte är rasist, så rösta då inte på du vet vilka. Det ÄR ett rasistiskt parti.
Lyssna gärna på Wiehes&Afzelius Valet, så hör du hur aktuell den är, även idag!

/Netwolf - tar sitt ansvar
Svara med citat
Gammal 2014-09-14, 14:09
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

För mig har det aldrig varit enklare att välja och efter att ha sett hur tidningar,tv, journalister betett sig ju närmare valet man kommit så har jag bara blivit mer övertygad om mitt beslut. Den definitiva vändpunkten var nog när mitt eget fackförbund ringde upp för att förvissa sig om att jag röstade "rätt".
Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 08:54
Netwolfs avatar

Vaknar upp idag till en mycket mörk morgon med kalla vindar, i landet Sverige. Löven på träden är redan extra bruna.
Vad kommer härnäst? Kristallnatten?

/Netwolf - historien har visat oss att vi ingenting har lärt
Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 09:34

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vaknar upp idag till en mycket mörk morgon med kalla vindar, i landet Sverige. Löven på träden är redan extra bruna.
Vad kommer härnäst? Kristallnatten?

/Netwolf - historien har visat oss att vi ingenting har lärt
FRUKTANSVÄRT ÄR VAD DET ÄR! VAD HAR HÄNT MED VÅRT FINA, SOLIDARISKA OCH TIDIGARE SÅ MÄNNISKOÄLSKANDE LAND?!
Minns hur stolt jag alltid var över att komma från Sverige på mina resor i Grekland under sent 80 och tidigt 90-tal. Och hur de människor jag mötte på mina resor så ofta hyllade vår hållning till mänskliga rättigheter, människovärde och demokrati.Och nu får vi snällt ställa oss i raden av övriga länder i Europa där fascism och främlingsfientliga partier haft stor framgång.
Det finns inga ursäkter.
Fy säger jag bara!

Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 12:23

Det som hänt är väl att folk tröttnat på en skola som bara blir sämre, inga pengar till äldrevård, sjukhus, infrastruktur trots löften från partierna. Angående referens till kristallnatten, om nu V blivit större än SD hade vi då kunnat vänta oss byggandet av Gulagläger i Sverige tro, eller kommer S att ta upp rasbiologisk forskning igen? Vi kanske ska ta upp Ådalen också, om nu någon funderar på att demonstrera. Och nej, jag tror att aldrig att mänskligheten kommer lära sig av sina misstag.

Senast redigerad av Peter å Stina den 2014-09-16 klockan 12:33.
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 16:02
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Det som hänt är väl att folk tröttnat på en skola som bara blir sämre, inga pengar till äldrevård, sjukhus, infrastruktur trots löften från partierna. Angående referens till kristallnatten, om nu V blivit större än SD hade vi då kunnat vänta oss byggandet av Gulagläger i Sverige tro, eller kommer S att ta upp rasbiologisk forskning igen? Vi kanske ska ta upp Ådalen också, om nu någon funderar på att demonstrera. Och nej, jag tror att aldrig att mänskligheten kommer lära sig av sina misstag.
Ja, det hör man ju vad ni röstat på. Ett parti som likställer homosexualitet med pedofili. Bara det ger ju en stank av 30-tal och dom har stora delar av svenska folket röstat in. Finns det nån där, som inte har en misshandelsdom i sitt register? Möjligen Tråkesson, då han ser till att inte bli inblandad i dylika affärer. Precis som en annan mustachprydd kollega för 75 år sen.
Herregud, vad järnrörsfabrikanterna måste jubla!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 17:18
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett parti som likställer homosexualitet med pedofili.
/Netwolf
Nu blir jag nyfiken. Källa på det?
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 17:22

Du har inte en aning om vad jag röstat på. Ska vi ta upp oförätter som skett inom partier så finns det ju en hel del dumheter överallt men jag antar att det är lättast att blunda för det som sker inom egna leden. Du likställer väl Åkesson med Hitler antar jag, tycker du vi ska göra likadant med Sjöstedt/Stalin? Nä, tänkte väl det. Som sagt, ska du fortsätta ta upp saker som hände för 50 år sen ska du väl i ärlighetens namn jämföra alla partier.
Du får ha vilka åsikter du vill men börja inte snacka massa skit om att du vet vilket parti jag stödjer.

Senast redigerad av Peter å Stina den 2014-09-16 klockan 17:29.
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 17:35

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Nu blir jag nyfiken. Källa på det?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11181143.ab

Senast redigerad av Thira den 2014-09-16 klockan 17:44.
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 17:49

Begriper inte hur man kan sitta här och försvara rasister och de som så öppet under så många år nu spridit lögner och osanningar om muslimer. Allt för att froda invandrarföraktet. Och det är ingen hemlighet att de felinformerar och sprider falsk propaganda. Vi lever i ett upplyst land. Läs en tidning!

Om man vill rösta på SD för att man är missnöjd med annan politik. Lägg då en blank röst istället för att gynna ett neofascistiskt, invandrarfientligt parti.

Men det är det som är grejen...jag tror inte man röstar på SD för att man är missnöjd. Jag tror man gör det för att man är rasist eller har invandrarfientliga åsikter.
Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 18:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det här är väl inte vad som ska behandlas på kalimera? Hitta andra kanaler för egna åsikter, men nazism hör definitivt inte hemma här!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 12:40
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

hmm...är det ok med droginnehav/brukande,som hände för flera år sedan?Polisen plockade en gång i tiden Laila Freivalds o även Mona Sahlin,är det OK i centerled att drogliberalen Bard får odla dumheter?Nä,det behövs stökas om lite.Har man så mycket tid o pengar att bränna på att motarbeta ett parti, trots att ryssarna står o knackar på militäriskt?Vill vi ha som i Ryssland,Kina,Cuba etc.?
Vi måste alla hjälpas åt för att landet ska fungera.Jag tror på demokrati och att hjälpas åt kollektivt,men då måste alla förstå dess innebörd.Inte bara vilka rättigheter man har.

Om man beter sig som folk blir man så också behandlad.

Jag hoppas att alla tänker efter...låt det bli lite tumult nu för att sedan enas.

Ha en underbar och solig tisdag!
Hasse
Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 18:00
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jag hoppas att alla tänker efter...låt det bli lite tumult nu för att sedan enas.
Hoppas också att ALLA tänker efter. Det går inte att ge sådana samhällsomstörtare lillfinget och tro att dom ger det tillbaka. Har dom väl fått greppet släpper de inte. De tar hela handen och sen slukar dom dig... Det hände 1933 och det kommer otroligt nog hända igen..

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 08:55
MetaxaHasses avatar

Att främlingsrädslan finns är ändå inte svårt att förstå...för stor del av skottlossningar i Sverige är begått av "nysvenskar","svenskar"som far och krigar för IS etc..Om vi inför allmän värnplikt igen..Vem utbildar vi då och för vem/vem skjuter mig i ryggen då vi kanske måste försvara oss?
Vi har nog av egna våldsverkare och brottslingar,behöver ej importera dem.(Tyvärr kommer de verkligt behövande i kläm)
Där har SD en del poäng.
Men nyfikenhet på resor,mat,dryck o kulturer ligger ändå kvar.Nu är jag ej så berest men matkulturen intresserar mig desto mer.Musik brukar skapa glädje...

Lite köldslagen morgon men önskar alla en underbar dag!Hasse
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 09:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för det, Hasse !
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 11:14
lemon lemon är inte uppkopplad

[QUOTE=MetaxaHasse;343678]hmm...är det ok med droginnehav/brukande,som hände för flera år sedan?Polisen plockade en gång i tiden Laila Freivalds o även Mona Sahlin,är det OK

Vilken grund har du för ett sådant påstående? Menar du att den tillträdande regeringen har det i sitt program?

[QUOTE=MetaxaHasse;343678] Har man så mycket tid o pengar att bränna på att motarbeta ett parti, trots att ryssarna står o knackar på militäriskt?Vill vi ha som i Ryssland,Kina,Cuba etc.

Om det är något parti som vill inskränka grundläggande friheter är det SD, som betraktar detsamma som "liberalmarxism" https://twitter.com/anderslindberg/s...382976/photo/1

[QUOTE=MetaxaHasse;343678] Vi måste alla hjälpas åt för att landet ska fungera.Jag tror på demokrati och att hjälpas åt kollektivt,men då måste alla förstå dess innebörd.Inte bara vilka rättigheter man har.

Tror man på demokrati så finns det ju bättre val än ett parti som bildades på detta sätt: http://www.etc.se/inrikes/nazisterna...gedemokraterna
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 12:20
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det här är väl inte vad som ska behandlas på kalimera? Hitta andra kanaler för egna åsikter, men nazism hör definitivt inte hemma här!
/ Jannis
Håller med ska vi ägna oss åt Grekland och Kalimera istället!
Rolf
Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 12:21
MetaxaHasses avatar

Jag har en säker källa ang.damernas förehavanden.

Men lite undran gentemot många...Är Sverige en demokrati eller en snäll diktatur?Den frågan fick jag av en Iranier som flytt till Sverige och jag jobbade tillfälligt med i början på 90talet.Duktig arbetare och trevlig människa.Han tyckte att landet är en snäll diktatur.Han klagade inte,han hade fått det bra och en möjlighet.

Om någon säger sig ha röstat på SD,blir denne värre utsatt än en pedofil.
Varför får man inte tycka och tro lite olika?Demokrati?

Jag känner bara att det är fel att bete sig som politiker och press o media.
SD är enda partiet som sparkar ut de som gör/gjort grova fel.Övriga ger en spark snett uppåt.Och eller fina avgångsvederlag/pensioner etc.

Hasse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.