|
|||
|
|||
Olivpressning?
Jag har nyss pratat med våra norska vänner som precis kommit hem från Lesvos. De hade fått upplysning att oliverna från Lesvos fraktas till Italien för pressning. Inga olivoer pressas på Lesvos längre. Kan det vara sant, en ö som har så stor produktion av oliver.
Claes eller någon annan kan väl berätta vad som gäller. Carina |
|
||||
|
||||
Sv: Olivpressning?
Det är en nyhet också för mig. Jag vet att vi tidigare pressade en gång och skickade resten till bland annat Italien. Jag kollar och återkommer!
|
|
|||
|
|||
Synd i så fall, då blir det tyvärr ingen högkvalitet på den oljan. Oliverna ska, för att få högsta kvalliten på oljan, pressas samma dag som plockning.
Inger |
|
||||
|
||||
Låter konstigt eftersom flera olivoljor från Lesbos är prisbelönta och räknas tillhöra de bästa. Flera är också ekologiskt certifierade. Eva
|
|
|||
|
|||
Självfallet pressas oljorna på Lesvos. Jag har själv besökt flera olivpressar, däribland sådana vars oljor är både ekologiska och prisbelönta.
Det lär dock ha förekommit att olja sålts i bulk till Italien, när den lokala kapaciteten inte räckt till, men vad jag vet var det för flera år sedan. Något år när skörden var ovanligt stor, får man anta. I Sigri har familjen Tirpindiri planterat ca 13 000 olivträd under senare år. De börjar nu ge skörd och inte finns det några planer på att skicka oljan till Italien! Mikael |
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Tack för svaret, tyckte det var obegripligt rykte.
Tänk här får man alltid svar, tack. Carina |
|
|