Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-06, 19:34
Kidderina Kidderina är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2014
Standard Ska någon till Tilos nu på söndag 12/10?

Vi ska, som jag redan skrivit om här, försöka ta oss till Tilos på söndag 12/10.
Vår enda chans är att Ving eller annat charterbolag hyr in t ex Nissos Chalki för att ta charterresenärer till Tilos.

Är det någon här på forumet som ska åka charter till Tilos på söndag?

Eller är det fler än vi som vill ta sig till Tilos på egen hand just på söndag?

Jag tänker att man skulle kunna utbyta info om huruvida det går någon båt eller ej, alt samåka i taxi till Kamiros Skala osv.

Jag vet att Diagoras går till Tilos på måndagen, men då förlorar vi en dyrbar Tilos-dag!
Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 09:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ska någon till Tilos nu på söndag 12/10?

Tipsade i din andra tråd om att ringa Ving och Apollo på Rhodos och fråga om de har Tilosresenärer på söndag.
Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 18:07

Tack, Inkfish, jag har försökt ringa, men det är långa köer! Har också mejlat till Ving - får se om de svarar!
Vi kan ju också leta upp Ving- representanten på flygplatsen, så det löser sig nog!
Catarina
Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 18:29

Nu har jag fått ett vänligt svar från Ving - jo, de har resenärer som ska till Tilos på söndag. Men nej, de ska inte chartra någon båt, eftersom deras gäster "åker med den ordinarie båten". De har inte fått några signaler om att den inte ska gå "som planerat".
Det är nog så, att Ving i Sverige inte vet hur det ser ut på plats, eller inte vill låtsas om att det brukar krävas nödlösningar. Det blir nog Nissos Chalki på söndag också, om det inte blåser för mycket vill säga!
Så vi hyser gott hopp om att komma till Tilos redan på söndag!
/Catarina
Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 18:42
inkfishs avatar

Just därför föreslog jag att du skulle ringa Vings eller Apollos kontor på Rhodos. I Sverige har de nämligen aldrig en susning om sådana saker. De har åtminstone aldrig haft det när jag behövt liknande upplysningar.

Vid ett tillfälle har jag t o m på flygplatsen fått beskedet av en guide att om det var som jag sa, att båten skulle gå från en annan hamn, då skulle den nog isåfall gå från två hamnar den dagen

Hoppas ni kommer över som beräknat!
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 19:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kidderina Visa inlägg
Så vi hyser gott hopp om att komma till Tilos redan på söndag!
Hur gick det?
Svara med citat
Gammal 2014-10-22, 23:11

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur gick det?
Det blev en resa som inte liknade någon annan! Och ändå väldigt bra! Jag pratade med Vingguiden på flygplatsen och fick ytterligare en bekräftelse på att Tilos-resenärer skulle åka från Kamiros Skala "med den vanliga båten".
Så vi tog taxi direkt dit, åt en god lunch på tavernan vid vägen ovanför hamnen och fick veta att Chalkibåten skulle gå kl 17. Ingen kunde svara på om den skulle fortsätta till Tilos, men vi visste ju att den gjort det de senaste söndagarna.
Medan vi väntade, tog vi en promenad upp till Castrot - en bra start på semestern. Tillbaka i hamnen började vi vänta på taxibilar med Ving-resenärer, men några sådana kom inte. När Chalkibåten dök upp var det Fedon och inte Nissos Chalki som vi trott. Och nej, den skulle inte gå vidare till Tilos!
Inför utsikterna att ta taxi tillbaka till Rhodos för 500 spänn, och sen börja leta hotell där, valde vi att åka med till Chalki istället, och det har vi inte ångrat! Maria på Zifos Travelagency tog så väl hand om oss och ordnade underbart boende mitt i byn med fin utsikt.
Inte förrän på onsdagen kom vi vidare till Tilos och Apollo Studios. Där blev vi också väldigt väl bemötta av Andreas och Irina, och trots att vi endast fick 1,5 dag på ön, blev det en härlig "återkomst" efter 8 år.
Vi hann med två vandringar och två middagar på Omonia.
På fredag morgon tog vi Diagoras till Symi för att säkert kunna ta oss till Rhodos med 7.30-båten på söndag morgon. Trodde vi ja! När biljetter skulle inhandlas på lördagskvällen fick vi en chock - 7.30-båten gick inte på söndagar längre! Så vi missade vårt flyg hem! Utan tillgång till dator och mobilnät fick ringa till Sverige och be om hjälp att leta nya flygbiljetter. Det löste sig - för 3500 kr/person kunde vi flyga hem en dag försenade, på måndag morgon, via Munchen. Vi bokade biljetter till eftermiddagsbåten från Symi till Rhodos på söndagen.
Vid söndagens frukost på underbara Taxiarchis, fick vi veta att det skulle blåsa upp, så att båtens avgångstid var två timmar senarelagd, och det var inte säkert att den kunde gå alls! Vi riskerade alltså att missa även den nybokade flighten!
Till sist kunde båten ändå gå, och det gungade inte så farligt. Väl på Rhodos tog vi bussen direkt till flygplatsen och tillbringade en sömnlös natt på denna den tråkigaste av flygplatser, men vi visste i alla fall att vi inte skulle missa flyget!
Nu är vi hemma igen och tänker tillbaka på våra nya bekantskaper Chalki och Symi som blev stora favoriter, med fantastiska vandringar och boenden, och det känns inte alls fel att det inte blev Tilos hela veckan! (Det missade flyget har vi redan förträngt!)
Men båttider och vindar i oktober har vi lärt oss att man inte kan lita på!

Hälsningar från Catarina med reskompis Inger!
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 09:11
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Låter som en resa ni sent kommer att glömma! Roligt att läsa att vi bodde på samma hotell på Symi, vi övernattade också på Taxiarchis en natt, för att säkert hinna med flyget till Sverige. Och vi hann, färjan gick som den skulle.
Visst var Symi speciellt? Så himla mysigt uppe bland gränderna på vägen upp från hamnen till hotellet!

Bea
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 09:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Men vilken hemresa! Härligt att ni ändå är nöjda!!!

Det är ju ändå skrämmande hur lite charterguiderna vet! Ni kunde ju nu istället stannat på Chalki hela veckan då ni trivdes så bra och sparat de 7000 kronorna till en NY resa. Symi är helt underbart men också helt annorlunda än Tilos . Vi trivs bra på båda. Chalki stannade vi ju bara till på nu med båten för att släppa av gäster. Det såg fantastiskt lockande ut!

Jag har inget som helst förtroende för vingguidernas kunskaper om det praktiska efter de tre senaste charterresorna vi gjort med Ving. Men vi använder inte deras tjänster mer än transporten från flyget och är pålästa själva, men jag tänker på ev. förstagångsresenärer.. När vi åkte till Tilos 2012 så gick ju Sea Star ut från Rhodos, men guiden sa tiden i Mandrakihamnen en timme SENARE än båten skulle gå och det stod fel i välkomsthäftet (! ). Det visst både vi och Peter Rydström som var med på samma resa,att det inte stämde med våra uppgifter.Då kollade Peter direkt till Stefanakis på Tilos och han sa sen till bussresenärerna att då skulle de missa båten om de följde instruktionerna från guiden. Först då kollade vederbörande också!
Instruktionerna var ju också luddiga när det gällde Skala Kamiros storlek när vi åkte med dem en vecka i juni. När vi skulle fraktas ut redan vid kl 10 från flygplatsen för att sitta och vänta på Fedons kvällsavgång så ifrågasatte ju jag att sitta där en hel dag i stället för att få vara i Rhodos stad till eftermiddan och åka taxi ut i lagom tid. Då sa den unge Vingguiden" Men Skala Kaminos är en jättemysig liten by där ni kan promenera runt och sitta vid någon av alla tavernorna vi hamnen.." Jag fick ju en helt annan bild av "byn" av de nästan 7 timmar vi fick vara där och vänta...Det låg ju ingen by vid hamnen...
Som kompensation fick vi i alla fall 1000 kr för en förlorad dag då jag kontaktade huvudkontoret efter hemkomsten så nästa resa blir billigare.

Men en ö-luff fick ni ju som heter duga! Det ÄR sinsemellan olika öar, så nära varandra.

Tyvärr har inte Ving Tilos eller Symi med på sitt program från Kalmar 2015 utan kör endast 5 enveckorsresor till Rhodos i maj-juni med avgång 17. Jag tror att strulet med Sea Star är en av anledningarna att Tilos är borta. ELLER är förhandlingarna med Tiloshotellen inte klara än....Kalmar kör ju ons-onsd och inte sönd-sönd
Alltså inget alternativ för oss som vill stanna 2 veckor. Då får det bli Malmö igen
Vore kul med ett litet resebrev Kidderina!

Lissi

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 10:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

S å mye "trøbbel" på en og samme reise har jeg ikke hørt om noen som har hatt tidligere

M e n som det heter " ingenting er s å galt at det ikke er godt for noe"

Bortsett i fra ekstra kostnader, som aldri er "trivelig", o g å måtte ha "hjertet i halsen" /være redd for å miste fly nummer t o
fikk dere jo mye positivt ut av denne uka, og som jeg leserinnlegget ditt, har du/dere taklet det hele på en POSITIV måte

D e t var det nok ikke alle som hadde gjort!!!

Jeg, som elsker Chalki, ble jo glad for å høre at det ble en positiv opplevelse for dere å være der
Syntes også det var koselig å høre at dere bodde hos Andreas & Irina ( Apollo) på Tilos De to er så hjertevarme og vennlige

Nå tror jeg du/dere har fylt "kvoten for alt som kan gå feil" og vil få ferier uten "trøbbel" i mange år framover!!! I alle fall H Å P E R jeg det
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 16:03
inkfishs avatar

Men jösses, vilken resa! Imponerande att ni trots allt verkar se positivt på den
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 14:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jisses vilken resa det blev. Den kunde ni inte ens ha planerat i förväg, så snurrig var den.

Kul att ni trots allt fick en bra semester, och att ni tog allt med ro.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.