Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-22, 22:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Ett annat Pireus - off season

Eftersom det relativt ofta uttalas på Kalimera, att Pireus mysfaktor är lika med noll, så vill jag bara ge er några bilder från det Pireus jag och maken ser på våra Off-seasonresor dit. Det FINNS ett annat Pireus också! Fast då måste man ju aktivt välja att vilja se det.

Alldeles straxt är vi där igen!

Alla bilderna tagna under besök i december 2005 och 2011. Om drygt en vecka är vi där igen.

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2014-10-22 klockan 22:32.
Svara med citat
Gammal 2014-10-22, 22:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Ett annat Pireus - off season

Tack för fina bilder. På det där stället, Porto Leone, tror jag att jag gästat en gg. Får nog konsultera mina foton
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 01:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack Lissi för att du står upp för Piraeus. Stan där jag förlorade mitt hjärta till Grekland för 50 år sedan.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 08:01
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Åh TACK Lissi!
Härligt att se att fler gillar Aten och Pireus.
Tänker ofta att det är lite med Santorini som med Aten, man missar godbitarna för att man inte hinner leta upp dem då man bara är på genomresa och strax ska sätta sig på flyg eller båt för vidare färd ut mot öarna eller hem igen.
Jag älskar Aten ända sedan jag jobbade där (innan jag åkte vidare ut på öarna för att hitta jobb där). (Åh ljuva ungdom)
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 08:11
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Bodde på Phidias hotell nu i september och det ligger väldigt nära småbåtshamnen som ju är hur mysig och lugn som helst.
Otroligt bra service och finfina rum. Kan verkligen rekommenderas f.ö. Och då har man bra gångavstånd till de mysigare delarna av Pireus.
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 10:10
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Hej Lissi!
Tack för fantastiska bilder. Länge sedan vi var i Pireus och då bara för att åka vidare ut till öarna!
Lena PG
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 10:29
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för fina bilder! Pireus har absolut sina smultronställen. Vi har aldrig övernattat där men åker ofta dit då vi är några dagar i Aten.

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Ser ju riktigt fint ut och dessutom i december, soligt i alla fall! Det är faktiskt så att för oss flesta så är Pireus bara ett "måste" för att komma ut till öarna och hem igen och då kan det kännas stökigt och stressigt. Jag gillar också städer, men man behöver lite mera tid för att hitta rätt. Så tack Lissi!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 11:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Herlig gjensyn med fine Pireusbilder, Lissi
Vi har ikke vært så mye i Pireus som dere, men hadde en herlig vandring der, i flott vær, 1.1.2006, dvs tre dager etter dere

Senast redigerad av kari den 2014-10-23 klockan 11:15.
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 12:50

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Bodde på Phidias hotell nu i september och det ligger väldigt nära småbåtshamnen som ju är hur mysig och lugn som helst.
Otroligt bra service och finfina rum. Kan verkligen rekommenderas f.ö Och då har man bra gångavstånd till de mysigare delarna av Pireus.
Vi ska bo på Lilia Hotel. Zeas 131 vid Pasalimani. Vi stortrivdes där julen 2011. 98€ för fyra nätter inkl frukost.

Jättebra läge med 5 min promenad till Atenbussen. Skönt när vi kommer till Pireus efter de 5 första nätterna i Aten.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Herlig gjensyn med fine Pireusbilder, Lissi
Vi har ikke vært så mye i Pireus som dere, men hadde en herlig vandring der, i flott vær, 1.1.2006, dvs tre dager etter dere
Ja. vilken Atenresa resa vi hade och SÅ trevligt med Parios-konsert, nyårskonsert och härligt umgänge! Claes och min bröllopsresa var det ju! I år firar vi 9-årig bröllopsdag med 3 dagar i Köpenhamn!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 14:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Otroligt bra service och finfina rum. Kan verkligen rekommenderas f.ö. Och då har man bra gångavstånd till de mysigare delarna av Pireus.
Jag bodde också på Phidias hotell i maj i år och håller med om att det hotellet är toppen!..
Instämmer också med att det området däromkring är bra, strosade vid småbåtshamnen, den delen av Pireus gillade jag.. med flera mysiga tavernor.

Om jag behöver en övernattning i Pireus till våren ska jag välja det hotellet, pga av miljön däromkring!

Tack, Lissi för trevliga bilder!..

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 14:33

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det är faktiskt så att för oss flesta så är Pireus bara ett "måste" för att komma ut till öarna och hem igen och då kan det kännas stökigt och stressigt. , man behöver lite mera tid för att hitta rätt.

/ Anne
Instämmer!!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 15:22

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag bodde också på Phidias hotell i maj i år och håller med om att det hotellet är toppen!..
Instämmer också med att det området däromkring är bra, strosade vid småbåtshamnen, den delen av Pireus gillade jag.. med flera mysiga tavernor.

Om jag behöver en övernattning i Pireus till våren ska jag välja det hotellet, pga av miljön däromkring!

Tack, Lissi för trevliga bilder!..

Sunny
Phidias och Lilia ligger rätt nära varandra om jag kollat rätt...men Phidias är mer än dubbelt så dyrt för de nätter vi valt så vi är så nöjda med Lilia och återvänder gärna dit! Vi lyxar inte mer än vi behöver med övernattningarna eftersom vi reser så mycket och vi kan äta många måltider för de pengar vi sparar här Lilia har fina rum med balkong, badrum med hårtork och en frukost som duger åt oss så vi blir nog stamgäster vid besök i Pireus.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-23, 15:51

Jag ska kolla in Lilia hotell till nästa resa.. orsaken till att jag valde Phidias i maj var för deras transferservice till båtarna och hämtning från flygbussen, det var ju första gången för mig i Pireus då!

Sunny(som har en tvättdag.. )
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 06:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Jag tror också att hotellen ligger nära varandra. När vi bodde på P och skulle boka rum inför hemresan månaden efteråt hade man fullbokat. Då föreslog P att vi skulle ta kontakt med L, så dom har nog samarbete. (Sen kostar taxin bara 4 Euro till hamnen eller bussen om L inte har transfer).
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 10:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi ska bo på Lilia Hotel. Zeas 131 vid Pasalimani. Vi stortrivdes där julen 2011. 98€ för fyra nätter inkl frukost.

Ja. vilken Atenresa resa vi hade och SÅ trevligt med Parios-konsert, nyårskonsert och härligt umgänge! Claes och min bröllopsresa var det ju! I år firar vi 9-årig bröllopsdag med 3 dagar i Köpenhamn!

Lissi
Takk for tipset, på LILIA Hotel bor vi gjerne når det blir aktuelt å overnatte, en eller flere netter i Pireus! Det ser virkelig ut til å være "mye for pengene"

Ja, det var f i n e opplevelser, trivelig
- og så bra vær vi hadde! Så sent som ca kl 2 på nyttårnatten satt vi ute i Plaka
- og 1.nyttårsdag vandret Arne og jeg i Pireusområdet i b l i k k stille og deilig vær
Det eneste vi angret var at vi ikke hadde tatt badetøy med.... !

H e r er noen som hadde kledd seg etter været 1.januar :

Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 10:19

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
H e r er noen som hadde kledd seg etter været 1.januar :

Ja vädret var ju gudomligt!!
Här är en till som klädde sig lite annorlunda än omgivningenNyårsdagen då vi tittade på isbaneåkning vid Zappio. Jag satt i solen och tittade och många tittade på mig...

I februari 2008 var det ju snökaos när vi landade men den sista dagen gick vi från Pireus ner mot Glyfada och då var det så här fint.
inom 7 dagar så var det en temperaturskillnad på 22 grader!

Men denna gången, fast vi vet att vi skulle kunna bada så tar vi inga badkläder med! Nu är det Citysemester!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 11:48

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag tror också att hotellen ligger nära varandra. När vi bodde på P och skulle boka rum inför hemresan månaden efteråt hade man fullbokat. Då föreslog P att vi skulle ta kontakt med L, så dom har nog samarbete. (Sen kostar taxin bara 4 Euro till hamnen eller bussen om L inte har transfer).
Birgitta.
Nyttig info, kollade på Booking och det verkar ju vara ett helt OK hotell.. 4 EURO. kan man ju lägga på en taxi..
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack snälla för underbara bilder!

Jag har också varit där under lågsäsong och det är något helt annat än på sommaren. Dock har jag aldrig bott där. Men det kanske jag gör någon gång, men inte under sommaren.
Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 12:50
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Blundar o drömmer två år tillbaka i tiden...kika runt i hamnarna...äta gott o njuta alla fina båtar..mmm..hittade en fin kaffeshop med en specialblandning grekkaffe..jo..dit blir det mera..
Hasse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.