|
|||
|
|||
Aten och Pireus
Så drar vi igen till Grekland. 9 dagar i Aten och Pireus fördelade på 5 resp 4 nätter på vardera stället. Jag har Lonley Planets fantastiska lilla bok "Upptäck Aten, där stadsdel för stadsdel finns beskrivna med karta och tips på respektive stadsdel. Superbra! Denna resa koncentrerar vi oss på Psirri, Thisio, Keramikos en dag , Gazi och Rouf en dag Exarchiamed marknaden nedanför Strefi kullen på lördagen,samt Kolonaki och Pangrati i mån av tid. Sen tänker vi oss en tur upp på Akropolisklippan också. Självklart blir det några timmar i Plaka också, det kan man ju inte låta bli... Fast detta blir mitt 9:e besök i Aten, varav det blir det 6:e då vi stannar en vecka eller mer så pirrar det lika mycket som alla de andra gångerna. Hoppas nu hotellet på Evripidou-gatan är bra. Det fick bra omdömen i alla fall och ser fint ut och ligger ju väldigt centralt. På samma gata ligger ju (om den nu finns kvar) Taverna H Stoa, där vi ätit flera gånger förut.
Dagarna vi är i Pireus har vi förutom själva Pireus, hela kuststräckan att återigen promenera längs och ta oss söderut med spårvagn. Vi ska inte missa att äta på "To Athinaikon" nära Omoniaplatsen eller Kapnikarea alldeles vid Ermou om detta mysiga ställe finns kvar. En konsert på Megaro Mousiki ska vi försöka få biljetter till. Jag har sett att det i alla fall ska finnas en hyllningskonsert över Melina Mercoris musik, men vi ska gå förbi på plats och se vad som bjuds! Vädret ska bli fint 18-22 grader och övervägande sol enligt de tre låntidsvarsel vi sett på... Resan inleds med en eftermiddag/kväll/natt i Lund innan vi tar oss till Kastrup. Lund ligger oss ju varmt om hjärtat eftersom vi bodde där i flera år... Lissi |
|
||||
|
||||
Sv: Aten och Pireus
Arne og jeg ønsker deg og Claes 9 deilige dager i Athen og Pireus, Lissi
Nå har det vært mest regn i en uke, så jeg er sikker på været vil bli flott Kari - som ANBEFALER kroppsnære vesker, gjerne en som får plass under jakke om kvelden ... |
|
|||
|
|||
Trevlig resa Lissi & Claes, hoppas ni får hyggligt bra väder... sämre än här hemma kan det väl knappast bli!
Så många trevliga evenemang ni ska ut på, låter intressent.. ska bli kul att höra mer om er resa senare! Sunny (som gärna velat åkt med till Aten).. |
|
|||
|
|||
Citat:
Aten får man se upp i! Säkert mer nu än förr.... Lissi- som hunnit med både barnkalas med Halloweentema och stilla stund med mamma i minneslunden. |
|
|||
|
|||
Oj, tänk att det redan är dags för Aten!
Hoppas du och Claes får härliga dagar, vilken planering ni redan gjort! Att komma bort från tråkiga november hade suttit fint, nån gång hoppas jag få tillbringa november i Grekland. Ha det nu gott, ser fram emot att följa resan Lisa! Ylva |
|
||||
|
||||
Hoppas att ni får en underbar tid i Aten och i Pireus. Ser fram emot att höra om resan när ni kommer hem, eller under resan om ni har lust med det.
Trevlig resa! |
|
||||
|
||||
Åh vad det låter härligt Lissi! Jag sitter precis och letar biljetter till Athen några dagar på sportlovet. Det hade varit så roligt att få utforska staden lite bättre istället för att bara "hasta igenom" vid hemresa från ö-semestern. Skulle bli jätteglad om du ville dela med dig av era upplevelser om du har tid och lust. Önskar dig och maken en riktigt trevlig resa!
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Tack !! Just nu sitter vi i Lund, där vi övernattar inför morgonflyget från Kastrup. I Alvesta där vi hade tågbyte fick vi vänta nästan 3 timmar på försenat tåg. Heja SJ!
Jag ska rapportera under vistelsen i mån av nät. Nu en kvällspromenad i gamla " hemstaden" Lund. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Trevlig kvällspromenad! MVH zakka |
|
||||
|
||||
Ha en riktigt trevlig semester i Aten och Pireus
//maji |
|
|||
|
|||
Ønsker dere skjønne dager i vakre Athen!
|
|
|