|
|||
|
|||
Brand på färja i Grekland
Fy vilken skräck det måste vara...
Måtte allt sluta väl. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20082317.ab |
|
||||
|
||||
Sv: Brand på färja i Grekland
Ja,hemskt! Vi hoppas verkligen på det bästa! Det blåser 10 bofor där just nu och vågorna går höga!
|
|
||||
|
||||
Så hemskt! Brand och dåligt väder.
http://news.sky.com/story/1398669/pa...-burning-ferry |
|
||||
|
||||
Nyss sa man att två bogserare har nått fram,de ska stabilisera båten så att man kan evakuera folk med helikoptrar till omkringliggande båtar. Mest alla grekiska tevekanaler handlar om det här just nu.
|
|
|||
|
|||
Måtte det gå väl! Just detta måste vara fruktansvärt att båten brinner och inte livbåtasevakuering fungerar....
Lissi |
|
|||
|
|||
Håller alla tummar.
|
|
||||
|
||||
Nu rapporteras det om första dödsfallet. Måtte det inte bli fler...
|
|
||||
|
||||
:-(
Visas på tv nu ,mamma och två små barn räddas till helikoptern. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag kan inte förstå varför de gav sig ut i så dåligt väder, det blåste uppemot 10 B. |
|
||||
|
||||
Som du säger Janne. Varför gav dom sig ut. Som gammal sjöman tycker jag även att det tar lång tid. Kollar på MarineTrafick det ligger ju ett tiotal fartyg runt henne, man ser ju även helikoptrarna.
Tänker bara på när Estonia gick under. Nej hoppas det går bra. |
|
||||
|
||||
Sägs nu vara 407 räddade och 66 kvar på fartyget men tyvärr sammanlagt 5 dödsoffer. Hoppas de nu räddar alla som kvar.
|
|
||||
|
||||
Nu sägs alla var evakuerade.
|
|
||||
|
||||
Så nu återstår en oerhörd massa jobb: för dem som skulle resa men nu får ändra sina planer, de har mist anhöriga, bilar, ägodelar, de har utstått en massa hemska timmar; för åkerier och chaufförer, för rederiet och försäkringsbolagen, för väntande anhöriga i en massa länder, ja, vilken otrevlig situation för alla inblandade. Man undrar förstås : orsak? rätt sätt att handskas med situationen? ansvar? fanns det illegala invandrare i lastrummet? Hur värderar man förlusterna när det kommer så långt?
Enstaka olyckor griper oss också, särskilt om vi känner den inblandade. Här multipliceras känslorna avsevärt. |
|
||||
|
||||
Enligt Chaniapost saknas 40 personer och ytterligare två är hittade döda. Tyvärr har vi nog inte sett slutet på detta. Stackars människor!
|
|
||||
|
||||
Jag läste för någon timme sedan att alla var evakuerade. 7 döda.
|
|
||||
|
||||
Då hoppas jag att du har rätt Inkfish och att Chaniapost har fel.
|
|
||||
|
||||
Det sägs på nyheterna att sammanlagt 7 dödsoffer och 40 tal saknade . Samt att ingen vet hur många illegala passagerare det fanns ombord.
Tyvärr sas det precis 8 döda:-( Senast redigerad av anneli56 den 2014-12-29 klockan 17:58. |
|
||||
|
||||
Uppdatering kl 18.18, 8 döda och 39 saknade.
|
|
||||
|
||||
Fick just veta att ägarna av min favoritrestaurang i Katapola, Amorgos, var med på färjan men hör till dem som klarade sig. De är också varmt engagerade i arbetet för öns katter, hundar, hästar och åsnor.
Att man inte vet hur många som var ombord måste väl vara en skandal? Efter Express Samina blev de ju noga med att ta ens namn när man köper biljett. Nu verkar det alltså ändå slarvas. (Jag som brukar langa fram mitt körkort för att slippa bokstavera åkte från Fourni till Samos som Ms KORKORT för ett par år sedan ... ) |
|
|||
|
|||
Fy så hemskt Ink. Tack och lov att de klarade sig.
Jag hoppas vid Gud (om han finns) att jag inte har någon jag känner ombord. Jag har på senare år tyckt att man blivit mer noggrann med namnkontroll och korrekt stavning etc på biljetterna. Däremot har jag tänkt på att de inte alltid tar biljetten/river en del av den då man går ombord. På det sättet vet de ju ändå inte ifall alla som bokat biljetter faktiskt är på båten. Jag tror dock det var ett Italienskt rederi denna gång. Men är osäker? |
|
|