![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Finns det några ideer om var man bör åka för att få det riktigt varmt i havet om man åker på försommaren? Vi har varit mycket till Thassos och eftersom vi har småbarn vill vi helst undvika juli-augusti (värmen), och har länge tyckt att mitten av juni, direkt efter skolavslutningen, har varit bra. Dessutom är det fortfarande grönt på de flesta ställen. Dock kan dat vara väl kallt i vattnet, om man vill ligga i och snorkla en längre stund. Själv vill jag ha minst 25 grader, om det kan man få på Thassos redan i mitten av juni, men på Lefkas där vi varit ett par gånger var det närmare 20 vi den tiden och det är inte skönt...
Så, finns det några tips om var det är varmt i havet vid denna tid? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar åka till Rhodos i mitten av juni, då tycker jag att det är en behaglig temp. på vattnet, särskilt på östkusten.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fått för mej att joniska havet är kallare än egeiska, men det kanske bara är mina fantasier..? Vi har/hade planerat åka till Parga i sommar, men eftersom det verkara vara kallt(?) i vattnet där på försommaren har vi börjat se oss om efter alternativ...
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har hørt av mange greske venner at det joniske havet er kaldere.
Jeg trenger minst 24 grader for å bade, og i Nafplio begynner som regel min badeseong ca 15. juni. Men det kommer jo an på hvordan været har vært i ukene før. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Den perfekta stranden enligt mej är en liten vik med sand/grus som är kantad av branta klippor! |
|
|||
|
|||
![]()
Det er riktig. Bystranda i Nafplio, f.eks., har tidlig varmt vann fordi den ligger veldig beskyttet av landskapet rundt, i en vik, det samme gjør den nærmeste sandstranda, den er i tillegg langgrunn noe som også hjelper på temperaturen.
En annen strand vi liker å besøke ligger mer åpent til, i tillegg kommer det smeltevann/kaldt vann fra fjellene ut der, så der kan jeg ikke bade før langt uti juli. Vi får slå fast at emnet Badetemperaturer i Hellas ikke er egnet til svar med to streker under ![]() |
![]() |
|
|