Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-21, 18:41
Nerano Nerano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 5
Standard Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Hej!

Hoppas jag kan få lite tips av någon som har bra kännedom om Kreta och andra öar som går att nå från Kreta med färjeförbindelse. Vi är en familj med två barn (9 och 11) som aldrig tidigare varit på Kreta, vi har besökt Grekland två gånger tidigare och då åkt till Sporaderna (Skopelos samt Alonissos) bägge gånger som vi blev väldigt förtjusta i.

Vi har nu bokat flygstol till Kreta (flyger till/från Heraklion) och kommer stanna två veckor i början på juli. Jag har läst en del på forumet och diverse sidor på nätet och förstår att man lätt kan spendera två veckor på Kreta utan att se allt, men vi har ställt in oss på att besöka fler öar och då tänkte jag framförallt på Karpathos som jag har hört mycket gott om.

Jag har inte påbörjat någon detaljplanering men har tänkt att vi börjar med några dagar på Kreta för att sedan åka till Karpathos 5-7 dagar och sedan åka tillbaka till Kreta, det beror lite på förbindelserna med båt o.s.v.

Jag vore tacksam om någon kan ge mig lite tips ang. följande (gärna för både Kreta och Karpathos):

Boende:

Inga stora hotellkomplex utan prisvärda familjära boenden, gärna i någon mysig by med närhet till taverna? Helt OK om det ligger uppe i bergen men gärna rimligt avstånd till fin strand. Det vi helst vill slippa är: turister en masse, stora hotell, överförfriskade chartergäng o.s.v. Ett plus om det finns möjlighet att laga enklare måltider själv.

Jag har tittat lite på boende i Zaros och det ser väldigt fint ut men jag har svårt att blida mig en uppfattning om byn i övrigt.

Är det rimligt att tro att man kan lösa boende på plats (förutom de första 2-3 nätterna) i början på juli eller är det så pass mycket turister då att vi blir väldigt begränsade?

Bil:

Vi har tänkt att hyra bil under vår vistelse men nu undrar jag om det är smartast att hyra en bil på Kreta och sedan ta den på färjan till Karpathos (om vi nu åker dit) eller är det bättre att hyra bil på respektive ö?

Tack på förhand!

/Nerano
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-22, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Nerano Visa inlägg
Jag har inte påbörjat någon detaljplanering men har tänkt att vi börjar med några dagar på Kreta för att sedan åka till Karpathos 5-7 dagar och sedan åka tillbaka till Kreta, det beror lite på förbindelserna med båt o.s.v.
Det finns båtförbindelse mellan Heraklion och Karpathos några gånger i veckan. Båtresan tar många timmar för färjan (Preveli) går via Sitia (också Kreta) och Kassos innan den kommer fram till Karpathos.

Citat:
Jag har tittat lite på boende i Zaros och det ser väldigt fint ut men jag har svårt att blida mig en uppfattning om byn i övrigt.
Jag gillar Zaros väldigt mycket, men det finns inte mycket att göra där, det är en liten by, men det finns mycket att se och göra i omgivningarna. Om ni åker ner till sydkusten så hittar ni många trevliga turistorter som inte är lika exploaterade som de på norra kusten. Mirtos är mycket trevligt. Ni kan göra som vi alltid gör, hyra en bil och bo några nätter här, och några där. Stanna där ni tycker att det ser fint ut.

Citat:
Är det rimligt att tro att man kan lösa boende på plats (förutom de första 2-3 nätterna) i början på juli eller är det så pass mycket turister då att vi blir väldigt begränsade?
Ni bör kunna ordna boende på plats den tiden på året.

Citat:
Vi har tänkt att hyra bil under vår vistelse men nu undrar jag om det är smartast att hyra en bil på Kreta och sedan ta den på färjan till Karpathos (om vi nu åker dit) eller är det bättre att hyra bil på respektive ö?
Bäst är att hyra på respektive ö. Dels är det dyrt att ta med bilen på färjan, dels är det sällan tillåtet att göra det. Försäkringen gäller oftast inte på mer än den ön ni hyra på.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-22, 13:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Alltså,på Kreta finns så mycket att se och uppleva och hyr ni bil så kan ni ju luffa omkring hur mycket som helst där,men om ni prompt vill åka båt så ta Karpathos direkt så ni sen kan njuta av Kreta i lugn och ro i visshet om att ni är på rätt ö inför hemresan.
Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-22, 13:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Det gick inte att logga in i går, så nu har Janne redan lämnat goda tips. Ett förslag från mig är: Bo i Sitia, så är det nära att ta färjan till Karpathos. Använd den hyrda bilen, för att ta er runt den östra delen av ön. Det finns mycket att se. Passa på att vandra. Köp Jannes guider och läs på i förväg. Läs resebrev om Karpathos! Vi har gjort två 5-dagars turer till K-s från Sitia. Vi svarar gärna på frågor, om du behöver veta mer!
Bra semester önskar vi genom / Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-23, 08:43
Nerano Nerano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Alltså,på Kreta finns så mycket att se och uppleva och hyr ni bil så kan ni ju luffa omkring hur mycket som helst där,men om ni prompt vill åka båt så ta Karpathos direkt så ni sen kan njuta av Kreta i lugn och ro i visshet om att ni är på rätt ö inför hemresan.
Monica
Tack! Jag har förstått att det finns hur mycket som helst att se på Kreta och vi kanske bestämmer oss till slut att vara kvar på Kreta hela vistelsen men Karpathos lockar också Det är nog klokt som du säger att vi tar det först för att slippa stress för att hinna tillbaka i tid, vi kommer att göra så om vi åker till Karpathos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-23, 08:47
Nerano Nerano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det gick inte att logga in i går, så nu har Janne redan lämnat goda tips. Ett förslag från mig är: Bo i Sitia, så är det nära att ta färjan till Karpathos. Använd den hyrda bilen, för att ta er runt den östra delen av ön. Det finns mycket att se. Passa på att vandra. Köp Jannes guider och läs på i förväg. Läs resebrev om Karpathos! Vi har gjort två 5-dagars turer till K-s från Sitia. Vi svarar gärna på frågor, om du behöver veta mer!
Bra semester önskar vi genom / Jannis
Tack! Dina tips ang. köra runt den östra delen av ön: menar du Karpathos eller Kreta? Jag ska läsa på om Karpathos och kommer säkerligen ha frågor senare som jag hoppas du kan svara på Kan du redan nu tipsa om något boende i Sitia området om vi börjar där?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-23, 08:53
Nerano Nerano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns båtförbindelse mellan Heraklion och Karpathos några gånger i veckan. Båtresan tar många timmar för färjan (Preveli) går via Sitia (också Kreta) och Kassos innan den kommer fram till Karpathos.

Jag gillar Zaros väldigt mycket, men det finns inte mycket att göra där, det är en liten by, men det finns mycket att se och göra i omgivningarna. Om ni åker ner till sydkusten så hittar ni många trevliga turistorter som inte är lika exploaterade som de på norra kusten. Mirtos är mycket trevligt. Ni kan göra som vi alltid gör, hyra en bil och bo några nätter här, och några där. Stanna där ni tycker att det ser fint ut.

Ni bör kunna ordna boende på plats den tiden på året.

Bäst är att hyra på respektive ö. Dels är det dyrt att ta med bilen på färjan, dels är det sällan tillåtet att göra det. Försäkringen gäller oftast inte på mer än den ön ni hyra på.


Stort tack tips & feedback!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-23, 09:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Kreta är så stor ö, att det räcker med att försöka upptäcka den östra delen t.ex. från Sitia. Karpathos är däremot så liten, att ni hinner se hela ön under den period du nämnde.
Vi har inte övernattat i Sitia, så vi har inget förslag på boende, men det finns många hotell inne i staden. Du kan leta själv via Google, eller ordna rum när ni är på plats.
Jag skrev under fliken Östra Kreta i höstas "Varför Chania, när Sitia finns" lite om staden (och som retade en del västorienterade). Du kanske hittar några synpunkter där?
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-23, 10:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Karpathos har jag inte varit på så den ön kan jag inte uttala mig om, men rent spontant tycker jag att det är synd att inte "ge" Kreta alla 14 dagarna denna första vistelse på ön. Med bil hinner ni både åka runt under en vecka och sen stanna vid kusten på en plats ni gillat den sista veckan för vila och avkoppling och dagsutflykter. Det kan nog bli lite varken hackat eller malet annars ...?

Karpathos har ju direktflyg från Sverige så den ön kan ju få en egen semester ett annat år.
Men vill ni kombinera så har ni redan fått bra svar! Lycka till med planering och glöm inte Jannes E-guider om Kreta! För sammanlagt ca180 kr (3 E-guider) så har ni riktigt go läsning inför resan!


Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-23, 15:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Här är lite tips om boende i Sitia!
http://www.crete-today.com/accommodation/holidays/sitia

/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-25, 18:32
Nerano Nerano är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 5
Standard Sv: Tacksam för tips Kreta-Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Här är lite tips om boende i Sitia!
http://www.crete-today.com/accommodation/holidays/sitia

/ Jannis

Tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT