Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-07, 15:31
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Hamburg

Hej. Åker till Hamburg över en helg och det finns ju hur många hotell som helst att välja på. Ni som varit där har ni tips på både bra hotell samt de som inte är bra.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-07, 16:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hamburg

För många år sen övernattade vi i Hamburg på väg till Paris. det var innan tiden för "nätbokningar" Då bodde vi på Metro Mercur minns jag...Det visade sig ligga på "bordellgatan" Inte kul!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-07, 23:25
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Hamburg

Nostalgi!

1968, för 46 år sedan, jobbade jag i Hamburg en härlig sommar. Det var stort för en finnig svensk då. Jag var helt ensam, hankade mig fram på min gymnasietyska rätt hyggliggt
och strövade omkring mycket i staden.
På 60-talet lärde man sig tyska prepositioner så att det satt i märgen. Jag kan än idag vakna mitt i natten och rabbla:
durch, für, gegen, ohne, um: prepositioner som styr ackusativ
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen prepositioner som styr ackusativ och dativ.

Und so weiter.

1968 var en mycket händelserik tid. Kalla kriget var som allra kallast då. När jag var i Hamburg ockuperade Sovjetunionen utan förvarning Tjeckoslovakien och det var stora demonstrationer på rådhusplatsen
i Hamburg framför en storögd, naiv svensk.
Manchester United kom dit och skulle spela mot Hamburger SV som hade Uwe Seeler som centertank. I M U spelade George Best, då världens i särklass bäste fotbollspelare, och Bobby Charlton. Hade tyvärr
inte råd att gå och se den matchen.
Öppna tyska mästerskapen i tennis spelades när jag var där. Jag gick dit och fick tillfälle att se tennislegendarer som John Newcombe och Wilhelm Bungert.
På kvällstid strosade jag på Reeperbahn och Grosse Freiheit. En kväll besökte jag Jahnkampfbahn och tittade på friidrott. Jag lade märke till en stavhoppare som hette Schiprowski. Några månader senare
gjorde han som okänd sensation och tog silver i OS i Mexico.

Var jag bodde?

Jo jag kommer ihåg det också. 6 veckor blev det på Pension Klosterstern en bit från Stadtmitte. Det var väl inte direkt någon höjdare, men jag har inte tagit någon skada av det. Skulle nog inte bo där igen.

/pawik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-08, 11:04
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Hamburg

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Nostalgi!

1968, för 46 år sedan, jobbade jag i Hamburg en härlig sommar. Det var stort för en finnig svensk då. Jag var helt ensam, hankade mig fram på min gymnasietyska rätt hyggliggt
och strövade omkring mycket i staden.
På 60-talet lärde man sig tyska prepositioner så att det satt i märgen. Jag kan än idag vakna mitt i natten och rabbla:
durch, für, gegen, ohne, um: prepositioner som styr ackusativ
an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen prepositioner som styr ackusativ och dativ.

Und so weiter.

1968 var en mycket händelserik tid. Kalla kriget var som allra kallast då. När jag var i Hamburg ockuperade Sovjetunionen utan förvarning Tjeckoslovakien och det var stora demonstrationer på rådhusplatsen
i Hamburg framför en storögd, naiv svensk.
Manchester United kom dit och skulle spela mot Hamburger SV som hade Uwe Seeler som centertank. I M U spelade George Best, då världens i särklass bäste fotbollspelare, och Bobby Charlton. Hade tyvärr
inte råd att gå och se den matchen.
Öppna tyska mästerskapen i tennis spelades när jag var där. Jag gick dit och fick tillfälle att se tennislegendarer som John Newcombe och Wilhelm Bungert.
På kvällstid strosade jag på Reeperbahn och Grosse Freiheit. En kväll besökte jag Jahnkampfbahn och tittade på friidrott. Jag lade märke till en stavhoppare som hette Schiprowski. Några månader senare
gjorde han som okänd sensation och tog silver i OS i Mexico.

Var jag bodde?

Jo jag kommer ihåg det också. 6 veckor blev det på Pension Klosterstern en bit från Stadtmitte. Det var väl inte direkt någon höjdare, men jag har inte tagit någon skada av det. Skulle nog inte bo där igen.

/pawik
Tack för en härlig minnesberättelse . Jag antar att min fråga väckte en hel del slumrande minnen hos dig . Undrar just om Pension Klostersten ens finns kvar idag. Det ska jag kolla upp lite senare.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-08, 19:07
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Hamburg

Om du skall leta så låg pensionatet (Pension Klosterstern) vid U-Bahn Eppendorfer Baum.
Inte värt att öda tid på det.

/pawik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-08, 22:07
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Hamburg

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Om du skall leta så låg pensionatet (Pension Klosterstern) vid U-Bahn Eppendorfer Baum.
Inte värt att öda tid på det.

/pawik
Är mest nyfiken om det finns kvar. Har inte tittat efter än.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-11, 00:16
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Hamburg

Jag bodde på Vier Jahreszeiten när jag var där-fantastisk hotell, med jättebra beliggenhet! Kempinski är också bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT