Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-08, 09:25
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Flygstrejken

Jo då, våra värsta farhågor infriades!
Planet hem från Lanzarote i fredags var inställt! Fick ett sms sent på torsdagskvällen och ett telenr att ringa. Först tidigt på morgonen kom vi fram och fick veta att de inte kunde boka om oss på någon annan flight än till London på måndag med jättelång restid, övernattning osv. De rådde oss att själva boka med ett annat bolag och sen försöka få ut mellanskillnaden av Norwegian.
Där satt vi med bara mobiler och dålig internet, men lyckades ändå boka en biljett med Airberlin med byte först i Dusseldorf och sen Berlin. Resan tog 10 timmar och kostade oss 10.000 kr! Nu gäller det att få tillbaka pengarna... trot den som vill. Vet inte om reseförsäkring gäller i detta fall, vi får kolla.

Tänker på de som kanske fortfarande är kvar och inte vet hur de ska komma hem. Alla kanske inte kan slänga upp 10.000 på studs! Dessutom var alla de tre plan vi åkte med smockfulla, så det känns som vi hade tur ändå. Vi är i alla fall hemma!

Kontentan? ALDRIG MER NORWEGIAN!

Skönt att nästa inbokade resa är med charter Ving.
Denna situation kommer att bli charterbolagens räddning!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 10:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Flygstrejken

Åfy för den lede...
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 11:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Fy så trist Katitzi.. ..ingen trevlig avslutning på semestern!
Hoppas ni får tillbaka mellanskillnaden.. visst täcker väl reseförsäkringen även vid strejker?

Sunny, som ändå ska flyga med Norwegian i maj, nästa gång är det ett annat flygbolag som strejkar och då blir man lika besviken på det!
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 11:36
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Ja usch, inget man vill råka ut för . Tänker på allt merjobb som tillkommer dessutom; telefonsamtal och mejlande av papper hit o dit! Någon poäng med att boka paketresa verkar det ändå finnas och att man har vissa garantier vid sådana situationer... . Hoppas allt ordnar sig för er och att ni får tillbaka pengarna ni lagt ut men att ni trots allt ändå hade det trevligt på Lanzarote. / Simetra
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 12:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Så trist avslutning på en annars, förhoppningsvis, fin semester....

Jag vet inte om SAS hade kunnat lösa detta på bättre sätt, eller nån annan operatör...När tusentals blir strandsatta vid strejk så är det ju svårt att få hem alla.
Min svåger kom iväg i går med Norweigan till Alicante. Han var nöjd! 8 killar på golfresa.

Jag hoppas Norweigan överlever detta då jag har en flygning hem med dem från Aten 30 maj...
Har man otur så spelar det nog ingen roll vilket bolag man åker med. Det är ju dessutom många lågprisbolag som kursat senaste åren. Det är ju en medveten risk man tar när man flyger med dessa....och jag chansar ofta! SAS går ju med jätteförluster, så det är nog egentligen inget säkrare kort...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 15:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Tråkigt att höra. Hoppas ni får ngn kompensation iaf.

Själv ska vi iväg snart, men då med Ryan. Jag tror knappast det kommer några sympatistrejker där...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Katitzi: jag flyttade tråden till hit till Kafé Kalimera eftersom det är fler som läser här.

Hoppas verkligen att ni blir kompenserade på något sätt. Berätta gärna hur det går.
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 15:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Så s y nd at hjemreisen deres ble rammet av streiken, Katitzi
Jeg håper det går greit å få erstattet utgiftene dere hadde!
-og at dere hadde ei veldig fin uke på Lanzarote
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 16:10
Katitzis avatar

Tack för sympatierna! Ja vi hade en fin vecka på Lanzarote med sol. Det blåste dock rejält de första dagarna så på kvällarna fick man ha jacka på sig!
Har badat i havet och solat på stranden. Solsängarna var jättedyra 12 euro för två med parasoll! Så dem fick de behålla. Låg istället i sanden i vindskydd nedanför berget.
Boendet Las Lilas var mysigt och vi fick bästa studion med 30 kvm stor altan med egna solsängar. Sol från morgon till kväll!
God mat överallt. Var och åt på El Golfo som jag fick tips om här på Kalimera. Mycket god grillad sjötunga serverad av familjen som var väldigt trevlig.

Men trots allt så överskuggade oron för hemresan hela veckan och den blev inte så avslappnad som den skulle kunnat vara.

Fortsättning följer!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 21:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Nu jobbar jag ju på resebyrå i Norge och vi har massor att göra just nu... Det är ju piloterna som strejkar denna gång och vill ha mera än det de har... Det är så mycket strejker numera. Tycker det är hemskt för det är ju alltid tredje man som drabbas. Sas strejkade dagarna innan Norwegians piloter och före det var det air France... Nästan ett flygbolag i veckan Lättast är det väl då att ha bokat genom resebyrå faktiskt Annars måste man se till att veta vad man har krav på och ofta sköta om/nybokningen själv. Hoppas iaf Norwegian snart kommer i gång igjen. Sas behöver ett bolag som kan konkurrera med de.
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 22:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Nu jobbar jag ju på resebyrå i Norge och vi har massor att göra just nu... Det är ju piloterna som strejkar denna gång och vill ha mera än det de har...
Intrycket som jag har fått från det som rapporterats i media är att piloterna kräver att få ha kvar sin anställning i moderbolaget. Inte att de vill ha mera än de har. Men man vet ju aldrig vad som är riktigt sant.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-03-08, 23:27
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jo då, våra värsta farhågor infriades!
Åh fy, så tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Skönt att nästa inbokade resa är med charter Ving.
Denna situation kommer att bli charterbolagens räddning!

Katitzi
Det kan nog ligga något i det .

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Sunny, som ändå ska flyga med Norwegian i maj, nästa gång är det ett annat flygbolag som strejkar och då blir man lika besviken på det!
Det går ju inte att gardera sig från, men då har ju faktiskt charterbolagen en uppgift att fylla.

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 00:13

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg

Det kan nog ligga något i det .

Det går ju inte att gardera sig från, men då har ju faktiskt charterbolagen en uppgift att fylla.

Abi
Det kan bli strul även med charterbolagen..har man en bra reseförsäkring ska den väl täcka det mesta som man måste lägga ut extra för ombokningar och annat!

Sunny, som nog aldrig mer tänker åka med något charterbolag. (inte för att det är fel att göra det, tycker bara att det är roligare att sy ihop min egen resa.)..
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 03:32
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Intrycket som jag har fått från det som rapporterats i media är att piloterna kräver att få ha kvar sin anställning i moderbolaget. Inte att de vill ha mera än de har. Men man vet ju aldrig vad som är riktigt sant.
Masse
Det kunne se ut som det dreide seg om lønn, men det er lovfestede rettigheter og arbeidsvern som er i fokus. Dessverre går det ut over oss reisende, men jeg støtter pilotene. Den nordiske arbeidsmodellen og fagforeningene står i fare for å bli rasert.

At det nå spekuleres i aviser/tidninger om at RyanAir og Norwegian diskuterer fusjon, tror jeg ikke så mye på.
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 09:21
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Det kan bli strul även med charterbolagen..har man en bra reseförsäkring ska den väl täcka det mesta som man måste lägga ut extra för ombokningar och annat!
Vi brukar inte ta någon annan reseförsäkring än hemförsäkringen och den som ingår när man betalar med Visa. Men åtminstone Fritidsresor har vi bra erfarenhet av, vid försening och omkostnader .

Citat:
Sunny, som nog aldrig mer tänker åka med något charterbolag. (inte för att det är fel att göra det, tycker bara att det är roligare att sy ihop min egen resa.)..
Jag gillar också att "snickra" , men bokar ofta flyget med charterbolag. Det går ofta att hitta skapliga priser, om man är ute i god tid.
Fast det ger ju inte utrymme till spontanitet, och ändrande av öar under planeringens gång . Det kan jag kanske sakna .

Dessutom uppskattar jag lite bekvämlighet vid resa till och från flygplatsen hemifrån (har kanske med åldern att göra), det kan lätt bli kostnader i den änden, som slukar en del av den billiga flygbiljetten. Det beror ju lite på var man bor .

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 10:33

Abi, jag har nära till Arlanda och det känns bekvämt och billigt med flygbussen, sen att inte behöva ha någon bil parkerad där (som kostar en del) är en klar fördel!..

Sen som jag som velar med hur länge jag ska vara i Grekland, passar det inte så bra att boka charterflygstol, som du säger där måste man vara ute i god tid för att fynda en billig biljett!

Sen flyger jag mest bara till och från Aten numera den sträckan har hittills inte varit något strul med!..
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 14:54
Katitzis avatar

Nu har min sambo varit i kontakt med Folksam där vi har vår utvidgade reseförsäkring. Och där har vi inget att hämta eftersom det är strejk! Det räknas som force majeure. Alltså hänger det nu på att Norwegian inte går i konkurs, då lär vi inte få ett öre! Litar inte på dem längre!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 15:00

Så trist, 10.000 kr är mycket pengar.. MEN.. har ni kontaktat Norwegian igen i ärendet?
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 15:15
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Om man har betalt reisen med kredittkort eller Visa debetkort, kan man rette kravet mot betalingsformidleren.
Gå til banken og spør om hjelp, så er det et håp om å få tilbake penger.
Svara med citat
Gammal 2015-03-09, 15:30
Katitzis avatar

Citat:
Så trist, 10.000 kr är mycket pengar.. MEN.. har ni kontaktat Norwegian igen i ärendet?
Ja, vi har fyllt i och skickat in på deras customservice-sida. Först vill vi ha pengar tillbaka för ej utnyttjad hemresa och mellanskillnaden för utlägg för ny flygbiljett. Vi får se hur det går... Vad jag förstår är det deras skyldighet att stå för utläggen.
Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Om man har betalt reisen med kredittkort eller Visa debetkort, kan man rette kravet mot betalingsformidleren.
Gå til banken og spør om hjelp, så er det et håp om å få tilbake penger.
Vi betalade med kreditkort så vi ska kolla upp det också.

Katitzi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.