Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-11, 10:59
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Ur askan i elden.

Jag är inte nationalekonom på något sätt men det känns som att grekerna röstar i parlamentsvalen som satan läser bibeln!?
Kan nog vara så att Grekland behöver oss turister mer än någonsin. Om det nu räcker?

Denna artikel fanns i Östersundsposten 10/4 och är skriven av Joakim Goksör/TT. Har tyvärr inte hittat någon länk till den.

Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 11:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Ur askan i elden.

Nu ser jag inte riktigt vad den handlar om, men jag drar paralleller till Tyskland efter första världskriget. Ententen pressade Tyskland så hårt och krävde så stora belopp, att det indirekt bäddade för nazisternas maktövertagande. Det var därför som Marshallplanen tillkom efter andra världskriget, så att historien inte skulle upprepa sig.

Samma sak har inte upprepats i Grekland än, även om g. gryning har tagit mer och mer plats. Men om inte trycket mildras på Grekland, lär de ondsinta högerkrafterna, få mer att säga till om...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 11:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Just det!
Somliga straffas andra belönas, det är kontentan.
Men jag begriper inte riktigt varför.
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 12:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Jag kan knappt sköta min egen ekonomi, så jag lär inte ha anledning att uttala mig. Av intresse läste jag i alla fall Janis Varoufakis bok om ekonomiska fenomen, banker, hedgefunds,förkortningar ,uttryck och nyckelpersoner, och mycket annat, och den var mycket intressant, skriven 2011 men väl så aktuell nu. Han lyckas förklara med liknelser hur spelet går till.

Just nu har jag en bestämd känsla att grekerna håller andan.
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 12:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det var därför som Marshallplanen tillkom efter andra världskriget, så att historien inte skulle upprepa sig.
Enligt denna artikel på Wikipedia var det inte enda anledningen. På engelska Wikipedia finns, som vanligt, mycket mer att läsa.

Efter kriget låg större delen av Europa i ruiner där Tyskland var helt sönderbombat. USA:s dåvarande utrikesminister George C. Marshall såg de europeiska kommunistpartiernas framväxt som ett hot, och ville därför hjälpa till med den ekonomiska återuppbyggnaden i de krigshärjade länderna. Både Storbritannien och Frankrike fick mer pengar än Tyskland.

Hela Västeuropa utom Spanien fick del av Marshallhjälpen, alltså även Sverige. Sovjetunionen och övriga östblocket erbjöds också hjälp, men Stalin tackade nej.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 12:24
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Jag läser allt jag kan komma över, bla denna artikel i Der Spiegel http://www.spiegel.de/international/...a-1022629.html

Och denna http://www.etc.se/ledare/ska-tysk-ho...ra-hela-europa

Jag håller med, Grekerna Känner att dom "hänger lite i luften" och ingen vet säkert vad som kommer att hända i framtiden.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 18:27

Som sagt hittade jag ingen länk till artikeln, tyvärr. Kanske att rubriken säger det mesta?
Dessvärre är det så, inte bara i Grekland, att dom populistiska partierna får alldeles för många röster i olika val. Tror inte att grekerna klarar detta utan ett fortsatt stålbad. Tveksamt om EU och andra långivare efterskänker något. Dessutom börjar den grekiska regeringen med Alex Tsipras i spetsen att söka samarbete med Ryssland.
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 20:14
xenoss avatar

Citat:
Dessutom börjar den grekiska regeringen med Alex Tsipras i spetsen att söka samarbete med Ryssland.
Eftersom det är så viktigt upprepar jag mig: Min fiendes fiende är min vän.
Annorlunda formulerat, den grekiska populationen, (=befolkningen", har inga vänner.
Vem har drivit Syriza i armarna på Putin? Det har nomenklaturan i EU gjort.
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 07:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
Dessutom börjar den grekiska regeringen med Alex Tsipras i spetsen att söka samarbete med Ryssland.
Fast ryssarna har ju inga stålar dom heller, så det verkar ju ebba ut ändå
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 08:00
xenoss avatar

Godmorgon allesammans!

I det europeiska dramat med epicentrum i Bryssel, (Berlin/Bonn), undrar jag stilla vilka som är the good guys och vilka är the bad guys.
Jag tror jag ska börja bli vänsteranhängare; inget gott har kommit från liberaler eller högern till Grekland. Ett vaktombyte är det dags för.
Fundera på saken.

Changing of guards är mitt upprop!
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 09:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
Som sagt hittade jag ingen länk till artikeln, tyvärr. Kanske att rubriken säger det mesta?
Dessvärre är det så, inte bara i Grekland, att dom populistiska partierna får alldeles för många röster i olika val. Tror inte att grekerna klarar detta utan ett fortsatt stålbad. Tveksamt om EU och andra långivare efterskänker något. Dessutom börjar den grekiska regeringen med Alex Tsipras i spetsen att söka samarbete med Ryssland.
Frågan är väl hur mycket "samarbete" det är. Putin vill slå in en kil i den europeiska enigheten om sanktionerna mot Ryssland, Tsipras skulle nog gärna dra in några exportmiljoner på att Ryssland bröt bojkotten av grekiska produkter. Men det enda mötet verkar ha gett - om jag sett rätt, har inte följt rapporteringen supernoga på senare tid - är att Grekland kan få nytta av en gasledning som kanske ska byggas.

Jag förstår att grekerna röstade på Syriza. De upplevde ju inte att det fanns något alternativ! Pasok och Nea Dimokratia hade ju bidragit till att köra landet i botten så varför skulle de lösa det nu?

Att Syriza lovade sådär en 500 procent av vad de kan hålla är jag den första att hålla med om. Men jag förstår att ett pressat folk var benäget att lyssna på den ljuva musiken.

(För den som verkligen vill följa utvecklingen kan jag rekommendera två facebooksidor: the TOC och Greece in heart and mind. Båda länkar regelbundet till engelska och amerikanska medier som har en noggrannare rapportering och djupare analyser än svenska medier, åtminstone de som jag sett. Frågan verkar inte lika prioriterad här.)
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 14:07
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

den här brukar jag titta på http://politikigrekland.blogspot.se/...-ryssland.html
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 14:20
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg

Jag också... ...mycket bra info...
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 03:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Tror det är denna:
http://m.hallandsposten.se/Default.a...link=1.3898448
Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 08:45

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Bra blogg, tack för tipset.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:50.