|
|||
|
|||
Pireus - Sifnos
Söndag 3 maj
Igår när jag satte mig i flygbussen in mot Piraeus. . kändes det som att komma hem.. ...bussen var fullpackad som vanligt, som ett gäng boskap som ska transporteras någonstans! Helt galet.. lika tyckte en grek som jag kom i samspråk med i sätet bredvid. Lite nervös var jag över att hitta till Lilia Hotel, men jag hade tur som hade kunniga greker bredvid mig! -Vi ska också av vid Dimotiko Theatro utbrast en av dem när jag ställde frågan! Kanon vilket flyt, dessa goa greker alltid så hjälpsamma!.. Sen var det inte särskilt svårt att hitta till hotellet, lilla mysiga Lilia hotell och jag fick utsikt mot marinan från balkongen. Enda nackdelen var att de håller på att gräva upp gatan utanför för att lägga nya elledningar..så i morse vaknade jag av världens oljud och ingen ström..jag bara gapskrattade..jaja.. jag är i Grekland nu.. So what.... Det ska bli klart idag så imorgon kanske jag får sova lite längre! Idag har jag strosat i Piraeus hela dagen, varit ner i hamnen och köpt biljett till Sifnos och tagit ut Euro så jag klarar mig ett tag! Adam Korais går från gate E9 det får bli en taxi dit imorgon, båten avgår 14.55. Det är mycket greker i rörelse idag, här syns inget av krisen, var bl a in på H&M och där var fullt med folk som shoppade. Hittade till Rakadiko men det var stängt när jag gick förbi där vid 12.30 kanske de öppnar senare på söndagar. Så jag sitter just nu i den lilla marinan Zea på tavernan Bibere har ätit en stor tonfisksallad och den första grekölen har jag druckit sååå gott!!. Kan säga att jag gillar Piraeus allt mer, grekerna är otroligt vänliga precis som ute på öarna SÅ idag blir det en lång Greklunch och kolla på folklivet! Jag är lycklig, Grekland i mitt hjärta! Det kommer mera! Sunny, i ett 27 gr varmt Piraeus. |
|
||||
|
||||
Sv: Pireus - Sifnos
Låter underbart Sunny! Njut!
Katitzi |
|
||||
|
||||
Bara njut, Sunny!
Birgitta och Arne. |
|
||||
|
||||
Tack! Väntar som sagt med spänning på vad du tycker om Sifnos.
|
|
|||
|
|||
Härligt Sunny! Väntar ivrigt på dina Sifnos-rapporter! Har funderat många ggr på den ön, men ännu inte kommit iväg. Nu kanske.....
|
|
||||
|
||||
Skön start på semestern!
// KR |
|
|||
|
|||
Låter härligt! Kul att Pireus faller Dig i smaken!
Lissi |
|
||||
|
||||
Hoppas att Sifnos tar emot dig väl!
|
|
|||
|
|||
Tack alla!!..
Snackat med Maria på Marana guesthouse idag, ordnat med det sista inför min ankomst imorgon. Maria är inte på Sifnos nu pga att hennes barn fortfarande går i skolan, men hon har varit gullig och ordnat så hennes man Dimitris möter upp mig imorgon i Kamares och kör mig till hotellet i Apollonia... det känns tryggt! (ja honom känner du väl Inkfish?).. Förstår Ni är nyfikna på hur jag ska uppleva Sifnos, det är jag med!! Ta det lugnt, det gör jag!.. |
|
||||
|
||||
Du skulle väl få lite tillsyn också och om det är av den jag tror så kan du inte få det bättre
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är ju ensam gäst, så servicen blir inte som den normalt är när det är fler gäster och jag har ju fått betala därefter också!.. |
|
|||
|
|||
Visst är väl Piraeus också väldigt mysigt, som här i Zeas marina.. som jag strosat runt idag..
Lite havsutsikt har jag från min balkong på Lilia hotel.. .. MEN, det ska bli skönt att komma iväg till SIFNOS imorgon och dessutom en ny båtupplevelse med Adam Korais, spännande.. |
|
||||
|
||||
Sunny - jag såg just på facebook att de byter busstidtabell på Sifnos just idag. Så var säker på att det är den färskaste om du ser någon uppsatt.
Här är den: http://www.roomsinsifnos.com/el/χρήσ...;ων/ |
|
|||
|
|||
Tack, Inkfish..så bra!..
Det blir nog inte nödvändigt för mig att hyra bil.. kommer vandra det mesta och sen ta bussen däremellan.. Idag är det hett, softar i hotellbaren, snart avfärd till hamnen... |
|
||||
|
||||
OM du skulle hyra bil, t ex för att åka upp till superidylliska fiskeläget Cheronissos - jag brukar hyra moppe på Apollo moto rental, på höger sida i backen in mot Apollonia när man kommer från ditt håll. De har bilar också. Damen kan verka butter men tinar upp om man pratar på, och har alltid varit schyst med priser och villkor.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
.....
|
|
|||
|
|||
Jag fick nyss sms-hälsning från Sunny som är lyckligt på färjan, på väg till Sifnos. Ingen internettäckning på färjan.
Hon hälsade till er alla! Lissi |
|
|||
|
|||
Jag som ville läst det senaste om Rakadiko... Bagageförvaringen då? Såg du något om den i Pireaus?
Fortsatt härlig resa! |
|
|