Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-04, 17:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Maj , äntligen.

En sån kylig vår vi har haft, så mycket regn, sån kallblåst. Men det är glömt nu, för det har varit otroligt fint sen förra veckan.

Inte för att vi hade nån glädje av det, förstås, för vi var däckade av influensa. Först maken i tre dar och strax efter jag i tre dar. Var han hittade viruset vete sjutton, men effektivt var det. Snor, host, snor, host, ont överallt, feber, snor, host.

Men det är också glömt nu, vem har tid att tänka på sånt när försommaren ramlar på oss med full styrka: vinrankorna tycks fördubbla bladstorleken var dag, fikonträden har blad som dasslock, hibiskusen som jag klippte ner hårdhänt har förlåtit mig och börjat blomma, vallmo och gula prästkragar och lila blommor på nån annan sorts växt finns överallt. I groparna i asfalten på vår uppfart grönskar det av några tuffa små växter.

Hantverkare knackar putsen av vinterskadade väggar, kaféerna fylls av lättklädda människor. Turister med vintervita ben strosar längs hamnpromenaden. Många badar redan. Poolen och kaféet i vår närhet hade massor av besökare i helgen. Vi har längtat efter värmen denna vår.

Jag hade många ärenden på stan efter veckan i stillhet, och satt sen på favoritkaféet med en bougatsa och kaffe. Det var intressant att se på hur olika man klär sig så här i första värmen: från vinterjackor, jeans och grova skor till tunnaste och kortaste tänkbara plagg.

Jag fick vårrycket och gick till tre olika affärer och köpte tre par sandaler, kunde inte bestämma mig. Halva priset...behöver några blusar också, det får bli en annan gång... tre meter tyg till lilla soffan, nu ska den bli vårfin.

Det är kanske bäst att jag håller mig hemma, så där kan jag ju inte hålla på.

Varma kvällar är ju vår specialité i Grekland, snart är de här.
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 23:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Maj , äntligen.

Jag blir så varm i hjärtat av det du skriver Monica. Du träffar exakt det som känns så fint med Grekland! Man är liksom nästan lite grand där med dig. Tack!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 00:13
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Här i Stockholm är det just nu +5 med regn och blåst. Sandaler är inte ens att tänka på... Än mindre bara ben, brrr. Härligt att höra att våren är på gång, i alla fall på Kalymnos. Som alltid, ett mycket välskrivet och trevligt kåseri. Tack!
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 01:31
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Tänk vad sol o lite värme påverkar o ger energi.
Härligt att läsa det du skriver o härligt att var på väg mot "rätt" årstid.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 07:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag blir så varm i hjärtat av det du skriver Monica. Du träffar exakt det som känns så fint med Grekland! Man är liksom nästan lite grand där med dig. Tack!

Masse
Ja precis så är det varje gång du skriver Monica.
Kan tro att ni längtat efter värmen. Livet på öarna är inte lätt under vinterstormarna. Förhoppningsvis gör den sena försommaren att grönskan håller i sig lite längre i år.
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 08:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men det är också glömt nu, vem har tid att tänka på sånt när försommaren ramlar på oss med full styrka:

Tack Monica!
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 08:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Härliga dagar och kvällar väntar och en fin berättelse kring detta från dig!
Vi på södra Kreta hade i natt den första tropiska natten. Men nu väntar tydligen kyla och regn nästa vecka, så plocka inte undan långbyxor och långärmade tröjor!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 20:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nej, vis sedan tidigare år lägger jag inte undan alla varma plagg. Men vad det känns skönt att kunna gå barfota på stengolven utan att få köldskador...jag satt länge ute på altanen med katter runt mig i olika slöa positioner, blev skönt varm av kvällssolen. Det är en fin tid nu.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.