Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-06, 09:46
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Bollplank sökes

Hej!

Nu är det dags att boka årets resa till Grekland och jag behöver lite hjälp

Har tidigare varit på Zakynthos, Naxos, Mykonos, Paros, Kefalonia, Santorini och Karpathos. Gillar Naxos och Kefalonia mest! Iår kollar vi på Samos och Skiathos.

Vi gillar att hyra bil och åka runt till småbyar så där ligger Samos bra till, för vad jag förstår så har Skiathos endast en ort på hela ön? Är rädd för att Skiathos är för litet för oss samtidigt som man ju faktist kan ta sig på dagsutflykter till Skopelos och Alonissos.. Kan vara skönt att bara hyra moppe eller fyrhjuling och köra runt också. Blir kanske lite mer semester utan massa byar man "måste se" Sen gillar vi mest sandstränder, och klappersten verkar dominera på Samos?

Någon som har varit på Samos / Skiathos och kan rekommendera någon av öarna mer än den andre.. ?

Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 11:14
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Bollplank sökes

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Skiathos somblivit en av mina favoriter tillsammans med Naxos, Karpathos och Lesvos.Förutom dessa även besökt Kreta, Lefkas, Zakynthos, Santorini. Gillar nisandstränder välj Skiathos, finns hur många som helst att välja på och som ävengår att ta sig enkelt till med bil/fyrhjuling/moped + buss som går kontinuerligtmen då kan det bli lite gående. Favoriter för mig är Elias och Mandraki somligger uppe i nordväst. Efter en härlig dag på stranden avslutar ni kvälleninne i Skiathos stad som har många trevliga ställen för samkväm, både enklare ochexklusivare. Närheten och enkelheten att åka över dagen eller några dagar tillSkopelos och/eller Alonissos är positivt. Ett bra tips på boende är Villa Ninai Megali Amos, ca 10 minuter gångväg in till centrum.

Hälsningar och lycka till med val

Urban
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 11:45
Oline Oline är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Det du söker finns på Skopelos förutom det med sandstränderna då...
Skopelos är en mysig ö att köra omkring på och besöka nya stränder varje dag och äta lunch i mysiga byar. Det finns ju ingen strand i staden så man måste ta sig ut runt ön men det är inga som helst problem. Staden är också supermysig och lagom stor att strosa i på kvällarna.
Skiathos var den första ön jag åkte till (2000) och jag älskade den då. Jag trodde också att jag var en sandstrandsmänniska men efter besök på Kefalonia, Karpathos, Amorgos och Skopelos har jag ändrat mig. Skiathos har en mysig by men ön är liten och det finns många stränder men inte direkt något annat att åka omkring och besöka. När vi mellanlandade på Skiathos i somras i väntan på båten till Skopelos slogs jag även av hur mycket folk det var där jämfört med på många andra öar.
Allt beror på vad man gillar mest, både Skopelos och Skiathos är bra öar!

/Anna (som gillar Patmos, Karpathos, Antiparos, Amorgos och Skopelos mest!)
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 13:37

Citat:
Ursprungligen postat av Oline Visa inlägg
Det du söker finns på Skopelos förutom det med sandstränderna då...
Skopelos är en mysig ö att köra omkring på och besöka nya stränder varje dag och äta lunch i mysiga byar. Det finns ju ingen strand i staden så man måste ta sig ut runt ön men det är inga som helst problem. Staden är också supermysig och lagom stor att strosa i på kvällarna.
Skiathos var den första ön jag åkte till (2000) och jag älskade den då. Jag trodde också att jag var en sandstrandsmänniska men efter besök på Kefalonia, Karpathos, Amorgos och Skopelos har jag ändrat mig. Skiathos har en mysig by men ön är liten och det finns många stränder men inte direkt något annat att åka omkring och besöka. När vi mellanlandade på Skiathos i somras i väntan på båten till Skopelos slogs jag även av hur mycket folk det var där jämfört med på många andra öar.
Allt beror på vad man gillar mest, både Skopelos och Skiathos är bra öar!

/Anna (som gillar Patmos, Karpathos, Antiparos, Amorgos och Skopelos mest!)
Tack för bra tips Får kolla upp Skopelos också. Vet du hur det ser ut med färjor mellan Skiathos-Skopelos.. Finns det så att man kan åka över med exempelvis fyrhjuling om man hyr det på Skiathos?
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 13:37

Citat:
Ursprungligen postat av urpe Visa inlägg
Hej!

Jag kan varmt rekommendera Skiathos somblivit en av mina favoriter tillsammans med Naxos, Karpathos och Lesvos.Förutom dessa även besökt Kreta, Lefkas, Zakynthos, Santorini. Gillar nisandstränder välj Skiathos, finns hur många som helst att välja på och som ävengår att ta sig enkelt till med bil/fyrhjuling/moped + buss som går kontinuerligtmen då kan det bli lite gående. Favoriter för mig är Elias och Mandraki somligger uppe i nordväst. Efter en härlig dag på stranden avslutar ni kvälleninne i Skiathos stad som har många trevliga ställen för samkväm, både enklare ochexklusivare. Närheten och enkelheten att åka över dagen eller några dagar tillSkopelos och/eller Alonissos är positivt. Ett bra tips på boende är Villa Ninai Megali Amos, ca 10 minuter gångväg in till centrum.

Hälsningar och lycka till med val

Urban

Tusen tack för tipsen Urban Nu vill jag boka direkt!
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 15:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Megali Nisi - den stora ön.
Kreta har allt.
Viilka sandstränder...
Och vilka byar att besöka! Terisso, Old Hersonissos, Mochlos, Anopoli, Imbros, Kastelli Kissamos, Chora Sfakia, Krasi, bara för att nämna några.
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 19:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av lelo Visa inlägg
Vet du hur det ser ut med färjor mellan Skiathos-Skopelos.. Finns det så att man kan åka över med exempelvis fyrhjuling om man hyr det på Skiathos?
Finns mycket bra båtförbindelse mellan Skiathos och Skopelos. Jag tror det blir svårt att ta med en fyrhjuling dit. Uthyrarna brukar inte tillåta det. Men ni kan ju åka utan.

Om fina sandstränder är viktigare än att åka runt och se fina byar passar Skiathos bättre än Skopelos. Men Skopelos är en mycket vackrare ö och där finns också många fina stränder, men inte alls som på Skiathos.
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 19:20

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Finns mycket bra båtförbindelse mellan Skiathos och Skopelos. Jag tror det blir svårt att ta med en fyrhjuling dit. Uthyrarna brukar inte tillåta det. Men ni kan ju åka utan.

Om fina sandstränder är viktigare än att åka runt och se fina byar passar Skiathos bättre än Skopelos. Men Skopelos är en mycket vackrare ö och där finns också många fina stränder, men inte alls som på Skiathos.
Tack för svar! Nu lutar det åt Achliades.. 3.8 km in till Skiathos stad enligt google maps.. Så det GÅR ju att gå(?) om man vill ha en svettig promenad hem från stan. Någon som vet hur ofta bussarna/taxibåt går hem från Skiathos stad till Achladies? Och hur sent.. ? Har hittat ett hotell i Megali Ammos och ett i Achladies där det skiljer ca 1000 per person.. Är det värt att lägga det för att komma närmre stan? Skiathos är ju inte superstort
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 19:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag skulle nog inte valt att bo i Achladies om jag hade tänkt tillbringa kvällarna i Skiathos stad. Jag vet inte hur ofta buss eller båttaxi går på kvällen, men jag skulle tyckt att det var jobbigt att passar tider. Men om ni bara ska vara i Skiathos stad ibland spelar det mindre roll. Tycker i alla fall jag.
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 19:55
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Sist bodde vi på Fiorella-älskade det! Bussar går i vart fall till midnatt. Gärna överfulla.. Vi gick in till stan ibland, beroende på mitt val av skor Taxi hem och så hade vi ju skoter några dagar.
Har varit på Skiathos ca 5 ggr. Bott i centrum 3 ggr och utanför 2 ggr. För-och nackdelar. Nackdelar då för att bussarna blir så fulla och i bland kan få vänta lite väl länge. Men stränderna, de är underbara och det är härligt att bo nära de.
Samos har jag också varit på. Till skillnad ifrån många här på forumet, tyckte jag inte om den ön så väldigt mycket.
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 20:07
xenoss avatar

Citat:
Samos har jag också varit på. Till skillnad ifrån många här på forumet, tyckte jag inte om den ön så väldigt mycket.

Nu blir jag nyfiken! Allt som avviker från normen eller heter det mainstream, intresserar mig?
Jag vill gärna höra mer.

Xenos som i alla fall gillar Pythagorio.
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 21:02
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Xenos, håller du med: Samos och Pythagorion är ingenting mot Ikaria?
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:14
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Hej!
Hur blev det med valet?

Jag kommer ihåg min resa till Skiathos som väldigt positiv, och jag minns att Clabbe satt framför mig i planet :-) Skiathos lär ju ha varit även Beatles favoritö, men tyvärr fick de inte köpa den som de ville. Men nu säljer visst Grekland öar har jag hört.

När jag bokade Skiathos-resan sa reseförsäljaren - Och du måste lova mig att åka över till Skopelos, det är en absolut pärla till ö. Och det är jag tacksam för att jag gjorde. De två öarna kompletterar varandra perfekt. Den ena har hålligång och sandstrand, den andra är lugn, genuin (om det ordet fortfarande är gångbart i sammanhanget), underbara promenadmöjligheter med havsutsikt samt denna fantastiska - talldoft. Dofterna är som bekant en av de viktigare ingredienserna i mötet med öarna. Och så detvpå Skopelos som skiljer sig från Skiathos - tystnaden - som gör att man kan urskilja det i mina öron mest underbara i Grekland - getpinglet i skymningen.

Getpinglan
Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:52
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Xenos, håller du med: Samos och Pythagorion är ingenting mot Ikaria?
/ Jannis
Jag är mycket förtjust i P. Jag är absolut mer förtjust i Ikaria än i Samos.
Pythagorion och Samos har inte samma dignitet för mig.
Och, Ikaria är otämjt och fritt...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.