|
||||
|
||||
Båtresa Aten-Naxos i Augusti...boka/betala nu?
Hej
Vi ska åka på vår första lilla ö-luff i augusti/september och jag har några frågor som jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med? - Ska/bör man boka/betala båtbiljetter redan nu eller gör man det på plats? - Vi ska åka från Aten (Pireus) till Naxos, och som jag fattat det är det två rutter som åker till Naxos från Pireus, en på morgonen (som vi tänkt åka med) och en på kvällen. Färjan heter Blue Star Delos och tar 5 timmar, och jag undrar hur det är med sjögång? Brukar det gunga mycket på de här (som jag förstått) större båtarna? Min fru är väldigt rädd för att åka båt (åker knappt finlandsfärja här hemma). Därför undrar jag vilken slags plats vi ska boka på båten? Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan de olika alternativen. Tack för hjälpen! /Moz |
|
|||
|
|||
Sv: Båtresa Aten-Naxos i Augusti...boka/betala nu?
Nej nej Blue Star Delos är t.o.m större än många av de andra stora Blue Star färjorna. Det brukar inte gunga mycket på den typen av färja.
Ni kommer förmodligen att guppa, kanske tom glida, er fram till Naxos med största harmoni. Är det en jättestorm så är det klart att det kan gunga men i sådana fall borde ändå Blue Star Delos var det bästa alternativet. Nej, kan inte tänka mig att ni skulle behöva förboka biljetterna. Man kan boka sk Air Seats där man sitter väldigt bekvämt inomhus (eftersom din fru är rädd att åka båt) och om ni verkligen vill förvissa er om en sittplats. Själv har jag aldrig förbokat vare sig färjebiljett eller air seat utan det har gått utmärkt att hitta en sittplats i något av Caféerna ombord eller utomhus. |
|
||||
|
||||
Jag brukar alltid ta en åksjuketablett en timme före avgång och det har funkat bra. Det kan rulla och luta även på de stora färjorna i hårt väder. Meltemivinden på sommaren är inte alltid att leka med!
Katitzi |
|
||||
|
||||
Tack för svar! Nu känns det tryggt...
|
|
|