Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-16, 11:44
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Vart tog Grekland vägen?

Dom senaste 15 åren har vi alltid varit och båtluffat denna tid på året men av diverse anledningar så planerade vi att åka i höst istället. Med tanke hur vädret har varit under maj och juni, och verkar fortsätta, här i Jämtland så känns vår planering som "mistake, biiiig mistake".
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-16, 11:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 805
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Hoppas du badade bastu innan!
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-16, 11:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-16, 11:52
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Hujedamig! Brrr! Det kommer att bli mer än fantastiskt att komma till Grekland senare. Som skåning säger jag bara: respekt! Jag hade dött på fläcken - men här är segare virke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-16, 11:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Om det kan vara till någon tröst så kom jag hem från Amorgos i helgen och har aldrig haft sämre väder. Under tre veckor tror jag att jag hade mer svarta moln och fler kyliga vindar, kalla morgnar och kvällar än jag haft under 25 års Greklandsresande sammanlagt.

Jag försökte förstås göra det bästa av det men samma njutning som vanligt var det inte. 20-21 grader i vattnet är helt okej, men det är inte skönt när man kommer upp och vinden är kall mot kroppen. Det är heller inte skönt när det är kallt på balkongen och det blir inga fina bilder när det är grått på himlen eller ännu värre, svart.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-16 klockan 12:02.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-16, 12:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Jag tyckte också att det var lite kallare än vanligt samma tid både på Kalymnos och Karpathos. Det var långbyxor och tröja som gällde på kvällarna. Det var dock härligt och kunna promenera utan att det var för svettigt och badvattnet var helt ok också


Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-16, 12:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Det var helt perfekt väder på Sifnos i stort sett hela maj och en vecka in i juni, ett par regndagar det kan jag stå ut med.. lagom varmt vandringsväder . men kan hålla med om att kvällarna var kyliga!
Men trots det är det underbart att vara i Grekland . .beror mkt på vad man ska göra där förstås!

Sunny, som längtar ner .
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-16, 12:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Jodå, jag vandrade en del också, enklare vandringar. Men det blåste för kallt ett par av de dagarna, och några av vandringsdagarna var det dessutom så grått att det var ointressant att fotografera och det vill jag kunna göra när jag vandrar. Så det var lite trist.

Jag tror Sunny att jag hade sämre väder än du, jag såg på dina bilder från Sifnos att du hade blå himmel när jag hade grått. Men Amorgos kan vara lite lurigt vädermässigt.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-16 klockan 12:52.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-16, 13:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
några av vandringsdagarna var det dessutom så grått att det var ointressant att fotografera och det vill jag kunna göra när jag vandrar. Så det var lite trist.
.
Jag fotograferar oavsett vädret och gillar ännu mer bilder som inte är tagna i strålande sol. Jag fotograferar för minnet av vandringen, inte för att få tjusiga bilder. Men alla är vi olika Jag tycker bättre om att vandra då det är lite kyligt. Det blir för svettigt annars. Men kyliga morgnar som omöjliggör balkongfrukost gillar jag INTE!!

Ska efter sommaren börja söka resa till Sifnos i slutet av maj nästa år..Tack Sunny för inspiration!

Tomas N: Häftig bild!!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-16, 13:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Ja, det känns mer äkta när man fotar i alla väder, jag gjorde det på Sifnos när det haglade och la in i min reseblogg, bara för att själv minnas just den dagen.
Visst blir det finare bilder i solsken, det kan jag hålla med om.

Hoppas du tar dig till Sifnos nästa år, Lissi! .

PS. Häftig bild Tomas..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-16, 13:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Lissi - Men jag är intresserad av fotografering och vill ha bra bilder, är det så konstigt att det kräver tre frågeteckensmileys? En bild i bra ljus är alltid bättre än en bild i dåligt ljus. Vandringen minns jag ändå. Som du säger, vi är olika.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-06-16, 13:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, det känns mer äkta när man fotar i alla väder, jag gjorde det på Sifnos när det haglade och la in i min reseblogg, bara för att själv minnas just den dagen.
Ja, det är ju en annan typ av fotografering. Det dokumenterar vädret och den dagen haglade det. Inget konstigt med det. Men en bra Greklandsbild, alltså inte en dokumenterande bild, kräver bra ljus.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-06-16, 13:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Här är bilder från två olika morgnar från min balkong i Katapola. Jag vet ju vilken bild (och vilken morgon ) jag föredrar.



Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-06-16, 13:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Inkfish, jag visste inte att det bara blev bra bilder fotografiskt vid solsken. Blev bara jätteförvånad att Du inte fotade alla vandringar. Därav smileys..
Det ÄR svårt att skriva här utan att såra.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-16, 13:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Jag tycker att bilden utan SOL är vacker också. . fast jag förstår vad du menar . .
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-16, 13:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Ja, det är ju det. Fast jag blev inte sårad, förstod inte vad som var så obegripligt i det jag skrev. Igenmulna bilder är så trista att jag oftast slänger dem efteråt, om de inte har någon särskild poäng som gör att de måste sparas.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-16, 14:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag tycker att bilden utan SOL är vacker också. . fast jag förstår vad du menar . .
Fast den är ju gräslig, jag har bara inte hunnit rensa än ... Det finns urhäftiga bilder med moln, Janne kommer säkert snart farande med ett helt gäng

Jag har ingen bra molnbild från senaste resan men jag hittade en där det åtminstone kommer in lite ljus, den är något bättre än missfostret ovan. Den här sparar jag, för den har poängen att de svartaste molnen där hänger över Chora och jag skulle just gå dit upp. Jag blev varnad för att det skulle vara regn i molnen, men jag gick ändå, och det kom inget regn förrän jag kom ner igen senare under eftermiddagen

Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-16, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Janne kommer säkert snart farande med ett helt gäng
Kanske senare.

Håller med om att vädret i Sverige har varit ganska så trist denna vår. Jag klagar sällan på vädret, men i år har jag gjort det. Förra helgen var dock fin. Under den vecka jag var på Kreta var det mulet två dagar, och ösregn en dag, men det var aldrig kallt, som väl var.

Idag fick jag en bild från min syster som är i sitt hus på Malö. Där såg det ut så här i morse (16 grader i vattnet).

Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-16, 14:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Jag menar allvar när jag säger att.. ovädersbilder är vackra.. med moln och blixtrar och dunder...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-16, 14:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Vart tog Grekland vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag menar allvar när jag säger att.. ovädersbilder är vackra.. med moln och blixtrar och dunder...
Det håller jag med om, men när det exempelvis gäller bilder som inkfish la upp från balkongen så skulle jag kastad den grå bilden. Sån är jag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT