|
|||
|
|||
Glad Midsommar!
Jag vill önska alla här på Kalimera en fin midsommar oavsett om ni firar den i Sverige eller någon annanstans. Många är ju i Grekland, men själva ska vi fira i Warzsawa, som vi föll för i augusti förra året då vi var där. En liten lägenhet har vi hyrt denna gång. Hoppas vädret blir fint för oss alla! !
Lissi |
|
||||
|
||||
Sv: Glad Midsommar!
Glad Midsommar önskar vi också Dig
Glad Midsommar önskar vi även alla övriga Kalimerianer |
|
||||
|
||||
Glad midsommar till alla från ett soligt Luleå!
Åtminstone soligt just nu Hasse |
|
|||
|
|||
Glad Midsommar Lissi!
Ha det superbra nu! |
|
||||
|
||||
Glad midsommar allesammans!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Men... det kan vel ikke være M i d t Sommer, når det ikke har vært noen sommer i det hele tatt enda
- i alle fall ikke her hos oss, her har det vært en kald, grå og våt h ø s t dag i dag Men visstnok blir det varmt til helgen, og det er vel på lørdag dere feirer - dere svensker, som k a n og feire Midtsommer Ønsker både God Tur (Lissi & Claes+ evt flere) - og trivelig Midtsommer til dere alle |
|
|||
|
|||
Kari, midsommarafton är på fredag och det kommer att bli kallt som vanligt i större delen av landet..
Lissi |
|
|||
|
|||
Trevlig midsommar Lissi och alla andra!
Tyvärr ingen sommarvärme i sikte, men vi får alla göra vårt bästa att ha så trevligt som möjligt ändå!.. Jag har haft mina fem underbara veckor på Sifnos och upplevt så mkt..så jag är helnöjd! Jobbar hela midsommarhelgen så vädret bryr jag mig inte så mycket om! .. |
|
||||
|
||||
Citat:
- jeg trodde det var nærmeste lørdag til St Hans, som vi kaller det her, i den grad den feires, feires den alltid 23.juni Og kaldt kan det vel være d e n dagen, det spesielle h e r hos oss i år, er at det ikke har v æ r t noen sommer hittil, og i mai ble det rekorder i fleng, både på nedbør og på temperaturer. Det regnet faktisk 27 av månedens 31 dager... Vi hadde tur som var i Budapest - erhadde vi det veldig varmt og godt i fire maidager |
|
||||
|
||||
Trevlig midsommar alla!
Vi kommer att fira den i Binz på Rügen. // KR |
|
||||
|
||||
Min midsommar ska firas i Fatmomakke, en samisk samlingsplats i södra Lappland. Enligt väderprognosen ska det bli 16-17 grader och sol! Just nu befinner vi oss i Vilhelmina, dit vi kom igår med Inlandsbanan. Vi bor i ett jättegulligt hus i Kyrkstan, som numera är STF:s vandrarhem. I morgon bitti hyr vi bil och kör de 12 milen in i fjällvärlden. Det känns som ett riktigt äventyr!
Glad midsommar önskar jag alla grektokar! Titti |
|
||||
|
||||
Som vanligt firar vi midsommar i stugan på skäret som brukligt. Dessa typiska midsommarblommor plockades förra midsommar. I år har varken rödklöver, prästkragar, midsommarblomster eller gräslöksblomma kommit fram. Däremot gullviva, förgätmigej och hundkex. Så det blir gul-blå-vit, alltså Sverige/Grekland som plockas i år.
Apropå olika traditioner; Norge och Danmark har ALLTID midsommarafton den 23 juni, oftast en vardag. Alltså Sankt Hans-aften. Då tänder man bål och bränner en papparshäxa. Vi har varit på Bornholm flera gånger denna afton och det en festlig upplevelse. I Sverige varierar midsommarafton mellan den 19 - 24 juni och är alltid på en fredag. Och här hoppar vi grodor runt en stång,,,, TREVLIG MIDSOMMAR! Birgitta. |
|
||||
|
||||
Glad Midsommar från mig också, fast det känns mer som Valborg än midsommar. Kan inte minnas någon midsommar som varit så här kall. Brr.
|
|
||||
|
||||
Janne då måste du ha dåligt minne.Jag tycker alltid midsomrarna brukar vara kalla och regniga.
|
|
|||
|
|||
Glad midsommar till er alla från kalla Oslo, blir en sen premiär på badsesongen i år. Förra året badade jag i juni....
Carin |
|
||||
|
||||
Jag minns just nu bara förra midsommar, och då var jag på Iraklia, och där sken solen.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi brenner, meg bekjent, ingen hekser på bålet, den skikken er evt dansk - men b å l har vi..dvs de av oss som feirer i det hele tatt. En annen forskjell mellom Danmark og Norge er at d e har en tradisjon som heter "Tale ved bålet", vi har feiret St Hans på Sjælland. Jeg ønsker dere en trivelig feiring i Stugan |
|
||||
|
||||
Precis som i Sverige har vi i Finland midsommarafton alltid på en fredag. Men på riktigt borde den ju vara 23.6 och midsommardagen 24.6. Men vi har ju flyttat på firandet så att det inte skall störa arbetslivet så mycket. Nåja, det gör det nog ändå.
Kallt har det varit här också, så får väl ta ett långt bastubad och värma mig! Typiskt finländskt är det att säga: va, är det midsommar nu redan? Snart börjar det och bli mörkare igen och sommaren är slut. Glad midsommar till alla var ni än befinner er! / Anne |
|
|||
|
|||
Önskar er alla en glad midsommar! Tidigt söndag morgon lämnar vi konungariket Sverige för 3 härliga veckor "hemma" i Grekland!
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|