|
|||
|
|||
Båtresa från Pireus till Naxos
Hej alla greklandsvänner! På tisdag flyger jag och mina två barn från Köpenhamn till Aten och landar 15.40. Jag har kollat tidtabeller för båtarna från Pireus till Naxos och vad jag kan utläsa går sista båten kl 17.30. Känner att det är ganska snålt med tid så min tanke var att haffa en taxi utanför flygplatsen. Vad är ett rimligt pris för den resan? Kan ju vara bra att ha ett riktmärke 😃. Min ursprungstanke var att ta tunnelbanan men jag är orolig att vi inte hinner fram då. Dock vet jag ju att trafiken i Aten är hemsk men vad jag har förstått så tar en resa med taxi till hamnen ca en timma från flygplatsen?
Hälsningar från ett regnigt Småland/Maria |
|
||||
|
||||
Sv: Båtresa från Pireus till Naxos
Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror inte du hinner. Från landning till bagage kan ta en timme och sedan behöver taxin en timme till Pireus.
Taxi i Aten kör på taxameter med tillägg för bagage och flygplats, men är snabbaste sättet från flygplatsen till Pireus. |
|
||||
|
||||
Glömde att sist jag åkte taxi från flyplatsen fick jag snällt vänta i kön tills jag blev anvisad en bil. Vet inte om det fortfarande är så
|
|
|||
|
|||
Jag har misstänkt att det blir väldigt svårt att hinna! I värsta fall får vi övernatta i Pireus och ta första morgonbåten. Tack för ditt svar!!
|
|
|||
|
|||
Förresten, är det någon som vet om det går en båt senare än 17.30?
|
|
|||
|
|||
Hej, vår familj tog beslutet att ta en natt i Piraeus för att sen ta morgonfärjan till Naxos. Vårt plan landar 15.15(om det är i tid...) Jag ställde också frågan här på forumet om vi skulle hinna till 17.30 och några trodde vi skulle hinna, men att det skulle bli väldigt tajt. Skönare då att ta det lugnt ner till Piraeus, äta en god middag och sen få en (förhoppningsvis) lugn och solig förmiddag på havet.
Max W |
|
|||
|
|||
Tack Max, det kanske får bli en övernattning i Pireus! Förbokade ni boendet där eller bokade ni "på plats"?
|
|
||||
|
||||
Senast jag passerade Pireaus bodde jag här, http://www.hotelphidias.gr, fräscht och fint. Gratis transfer från flygplatsen och till/från hamnen. (Ska man till flyget kör de till busshållplatsen). Men gör upp om transfer i båda riktningarna redan vid bokningen, de vill veta i god tid. Åtminstone ville de det för mig som kom med båt mitt i natten. Har för mig att andra här fick problem när de inte bokat transfern i tid.
|
|
|||
|
|||
Hej igen, vi har bokat Hotel Piraeus Dream via Booking.com. Helt OK pris för oss tre och kort promenad till kajen där Naxosfärjan går.
Max W |
|
|||
|
|||
Stort tack för era boendetips! Ska in och kika lite direkt. Ha en skön sommar 😊!
|
|
|