|
||||
|
||||
Senast jag hade plastband runt handleden var på BB.
Hemma i Sverige består min frukost oftast av en kopp te och ett kokt ägg. Hemma på Tilos, efter morgonpromenaden till bagaren, även en smörgås. På Kreta där jag var senast hade vi frukostbuffé - med band-tvång! Lila/gröna all inclusiv/frukostbuffe. Det var en upplevelse!
Det som slog mig först då jag klev in i frukostmatsalen var att det påminde om en skolmatsal; hög ljudnivå, skrap av stolar och köer. Då jag bara skulle ha en kopp te och ett kokt ägg, började jag med att botanisera bland rader av fat, skålar och krukor för att se vad jag skulle gå miste om. Först faten med ost, korv, skinka, gurka och tomat. Sen skålar med naturell yoghurt, fruktyoghurt, inlagda persikor, inlagd ananas, samt en cocktailblandning som jag minns från barndomen - ville alltid ha det röda bäret. Den småvarma delen bestod av: croissanter, plommon- och äppelpaj, omelett, stekt potatis, bönor i tomatsås, småkorvar, bacon samt kokt och stekt ägg. På nästa bord fanns svarta - och gröna oliver, kapris, soltorkade tomater, mixad pickles, torkade aprikoser, plommon, fikon, russin, mandlar. Sen fikon och plommon i sirap. Det fanns korgar med färsk frukt, fat med skalade skivade citrusfrukter samt en bamse-stor kruka med honung. Flera sorters matbröd, sockerkakor och småkakor, aprikos- apelsin- jordgubbsmarmelad. Frukostflingor av olika slag, torkade bananskivor, chokladpudding, vitpudrade marmeladbitar … Jag tog en tekopp och ställde mig kön för att sen sicksacka mig fram till äggen. Det var där jag bestämde mig för att ta något annat. Jag tänkte: "Det här måste vara ett paradis för alla som älskar stora och långa frukostar, det som inte finns här" ... Det var på väg till bordet jag kom på vad som inte fanns och stannade till så hastigt att det stekta ägget nära på gled av tallriken men hejdades av en hårdstekt baconskiva. Det fanns ingen kaviar!? Senast redigerad av sjöborren den 2015-06-23 klockan 11:21. |
|
|||
|
|||
Sv: Senast jag hade plastband runt handleden var på BB.
|
|
||||
|
||||
Vi tar alltid med oss kaviar på alla våra resor. Men vi gör frukosten själva.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
Roligt frukostkåseri, Sjöborren!
|
|
||||
|
||||
Nästa gång får du ta med egen kaviar.
|
|
||||
|
||||
Den här resan gjorde jag tillsammans med dotter och dotterdotter som vid bokningen av resan önskade frukostbuffé. Tror jag det! Men att det inte fanns kaviar tyckte jag var märkligt.
Yannis och Janne! När jag och min man reser till Tilos har vi alltid en stor Kalles-kaviar med oss. Och en rejäl bit vällagrad Rosamunda ... |
|
|