|
||||
|
||||
Behålla körkort vid hyra
Hyrde vespa idag på Nikos motor i Agios Prokopikos. När vi returnerade vespan så fick vi tillbaka körkortet. Hade inte noterat att de behållt det.
Har aldrig varit med om detta på några andra öar, eller på några andra ställen, att de behåller detta. Så sent som förra vecka hyrde vi bil på Amorgos. Är detta vanligt? Tobbe |
|
||||
|
||||
Sv: Behålla körkort vid hyra
Inte vanligt, men jag har varit med om det, och då har kontraktet gällt som körkort. Har även fått lämna ifrån kreditkortet några gånger.
|
|
||||
|
||||
Jag skulle vara väldigt försiktig att lämna ifrån mig körkortet. En Id-handling som inte är kul att bli av med. Sen måste du ju ha körkort med fig när du kör bil, annars kan det bli böter.
Kreditkort skulle jag ALDRIG lämna ifrån mig /Netwolf |
|
||||
|
||||
Man kanske får börja göra som vid Asienresor - ta med kopior på pass och körkort, det kan komma att behövas. I Thailand har jag för mig att jag lämnade kopia på körkortet istället för själva körkortet.
|
|
||||
|
||||
På de ställen jag har lämnat från mig körkortet (har inte hänt när vi hyrt bil) har uthyraren försäkrat att polisen ser kontraktet som ett körkort. Sant eller inte, vet jag ej, har aldrig blivit stoppad.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig blivit tillfrågad om det, men uppenbarligen förekommer det på vissa ställen
|
|
|||
|
|||
Körkortet måste man ju inte ha med sig, bara man har en id handling som tex pass (körkortet gäller ju faktiskt inte som id utomlands...) men till saken hör at jag har också lämnat ifrån mig körkortet några gånger men det var länge sedan nu, men den gången poängterade uthyraren att jag måste ha kontraktet på mig när jag kör då det dels gäller som körkort samt bevis på att försäkring finns och att jag har rätt att köra fordonet ifall polisen stoppar mig,
något jag däremot inte skulle lämna ifrån mig är kreditkortet, det låter också väldigt konstigt för vad ska de med det till? de har ju redan alla uppgifter och vill de kan de ju reservera en summa (vilket jag aldrig varit med om att de gjort trots de brukar stå att de kommer göra det ,) |
|
||||
|
||||
Citat:
Uthyraren har ingen som helst rätt att behålla körkortet. Det är till och med olagligt. Kontraktet ska medföras enbart för att visa att man har försäkrat fordonet. |
|
|