![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det här är något jag hittat på flera stränder på flera öar. Både i år och förra året. Det är ett plaströr men något som liknar olja i. Men vad är det för något?
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lyspinne. Fiskare som använder sådana för att locka till sig fisk eller bläckfisk. Likadana pinnar som du får i drinken på finlandsfärjan fast i lite större format. De innehåller från början två kemikalier och pinnen är från början hård. När man knäcker pinnen startas en kedjereaktion mellan kemikalierna och då avges ett fluoriserande ljus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusstav |
|
|||
|
|||
![]()
Jaha, det hade jag aldrig kunnat gissa mig till.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tydligen är de ofarliga om man får tro marknadsföringen (men man ska inte få det på huden, okej). Hittar inte pinnar i sådan mängd så att jag orkat fundera på att plocka upp och kasta dom i en soptunna. Det beror kanske på om det finns strandstädning på stället eller inte, hur mycket som ligger kvar av det som driver iland under stormar etc.
|
|
||||
|
||||
![]()
Om det ligger enstaka plastskräp på en i övrigt städad strand tar jag upp och slänger, men då brukar det sällan vara lysstavar. De brukar snarare ligga i en hög ilandfluten bråte längst bort i änden på nån strand och då gör jag inget. De är ju förslutna så jag har inte funderat så mycket över vätskan i dem, det kanske jag borde.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inget minne av att jag har sett sådana. Konstigt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hittade på alla 4 öar vi var på denna Öluff. Samt sett det förut också. Tror jag hittade 8-10 st i år.
|
|
||||
|
||||
![]()
Såna ser jag i princip varje år i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Första gången jag såg sådana var förra året på Kedros beach på Donoussa. Jag trodde det var camparna som använde dem.
MVH zakka |
|
||||
|
||||
![]()
Japp, jag med. I nån jäkla bråte ligger det alltid ett gäng, i vikar som inte är (så noga) städade.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Antagligen.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi ser dom över allt, oj vad vi har funderat vad det är för något.
Vi plockat alltid rent runt om där vi ligger(andras skräp). |
![]() |
|
|