|
|||
|
|||
Läs och tankevärt om FLyktingsituationen på samos
Berörande och tankeväckande artikel Ur dagens DN
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...or-turisterna/ |
|
||||
|
||||
Sv: Läs och tankevärt om FLyktingsituationen på samos
Det kommer fler och fler larm om det där "lägret" på Samos men inget händer. Fruktansvärd situation! Mycket bra text, tack för tipset.
|
|
||||
|
||||
Läste det till kaffet i morse, och höll på att sätta kaffet i halsen. Mycket känner jag till, men detta hade jag ingen aning om. Stackare.
|
|
|||
|
|||
Tack för länk....Så tragiskt och så ofattbart med denna situation. Ett gemensamt agerande från EU-länderna MÅSTE ju snart komma. Situationen i detta fallet och på de andra grekiska öarna dit flyktingar kommer är ju både för flyktingarna och grekerna ohållbar. De senare har ju själva knappt mat för dagen.
Lissi |
|
||||
|
||||
Alltid när jag är på Agathonissi och ser cirka 100 båtflyktingar som kommit under natten tänker jag på dessa människor.
Dom ser så glada ut. Nu har dom närmat sig ett nytt liv. Dom får vatten och bröd av öborna. Då tänker jag; Dom har kanske vandrat lång väg från sitt hemland och kommit till Turkiet. Sedan åkt en farofylld resa till den lilla ön i Grekland. Vad händer sedan? Ja, vi har sett dom sitta på färjan till Samos, en del ser lite oroliga ut andra väldigt glada och uppmuntrar dom andra. Jag funderar vad som händer sedan med dessa härjade människor och barn. Resan för dom är inte slut. Först detta "interneringsläger" på Vathy på Samos som journalisten skriver om förstår jag. Sedan vidare med färja till Athen. Vad som sedan händer kan jag inte spekulera i. Men jag hoppas dom finner sin plats i livet och kommer att le på samma sätt som dom gjorde på Agathonissi. Birgitta |
|
||||
|
||||
Bra skrivet.
|
|
||||
|
||||
Tack Monica!
Jag tänker varje dag på dom båtflyktingarna. Dom har överlevt transporten. Jag tänker även på de boende på också andra öar som gör uppoffringar för flyktingar, som vi även sett. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Hjerteskjærende. Og hva kan et menneske gjøre? Hva kan man ta med?
|
|
||||
|
||||
Mycket bra artikel!
Att detta pågår runtomkring oss är verkligen ett slag i ansiktet. Stackars satar. Å här gnäller man för lite regn. Att man inte skäms /Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Monica💕💕💕 |
|
|||
|
|||
Eller hur!..
|
|
|||
|
|||
Bara en lite fråga till alla.
Varför stannar dom inte i Turkiet eller att dom vandrar till Ryssland?? Alla vill till Europa och EU får skulden när vi inte hjälper alla flyktingar. |
|
|||
|
|||
Och vad är FN?? Lägg ner skiten, dom har ju ingen makt.
Eller se till att FN ska ha större makt under krig och konflikter. -Grekland har alltid fått se första skiten från Asien efter demokratin. Grekerna är vana att med all jävelskap som kommer därofrån. - Och Europa är inte "nya Amerika" |
|
||||
|
||||
Citat:
Ta Syrien. 11 miljoner är på flykt. 7,6 miljoner av dem är internflyktingar, alltså på flykt i sitt eget land. 4 miljoner har lämnat landet. 95 procent av dem befinner sig i de fem närliggande länderna: Turkiet, Libanon, Jordanien, Irak och Egypten. (Amnesty) |
|
||||
|
||||
Flyktingsituationen inte bara på Samos...det är mycket folk i rörelse och för var och en är det dramatik. Kan berätta att stora båten Eleftherios Venizelos är på väg till Thessaloniki från Kos, och med fler öar på sin rutt, fraktande flyktingarna en bit på deras resa. Jag tror faktiskt att de kommer att minnas Grekland som ett land som trots allt bemötte dem mänskligt, men det är långt kvar innan vi kan skriva nån resumé.
Kos, Kalymnos, Leros, just nu väster om Samos på väg till Mytilini. (Live Ships Map) |
|
||||
|
||||
Nya bud. Det blir Pireus.
|
|
||||
|
||||
Njaa, jag har följt prästernas båt onu har den lagt till på ön Mytilini. (Live ship Maps. ) Lär fortsätta till Thessaloniki läste jag någonstans.
|
|
||||
|
||||
Det har ändrats till Pireus.
|
|
||||
|
||||
Ja, nu ser jag att båten är på väg in mot Pireus. Fel av mig.
För övrigt, vet du om ANEK Lines fortfararande ägs av kyrkan på/patriarker Kreta? Vet du också, eventuellt om det är myndigheterna eller patriarkerna som tagit initiativet till att transportera flyktingar från öarna? En tanke som inte ligger så långt borta med tanke på bakgrunden till rederiet ANEK:s tillblivelse. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|