|
||||
|
||||
Bagageregler charter
Vi fick tag i flygstolar med Ving och tänkte resa med enbart handbagage.
Ser nu att Thomas Cook (ving) har gräns på 6kg för ett handbagage, vilket är lite svårt att klara. Har någon varit med om att Ving kollar vikten på kabinväskan? |
|
|||
|
|||
Sv: Bagageregler charter
Vi har varit med om att de kollade handbagaget när vi åkte med Fritidsresor men däremot aldrig när vi åkt reguljärt till och från Grekland. Tror att våra vänner åkte med Ving från Rhodos när de fick väga ryggan.
Margaretha |
|
||||
|
||||
Brukar det inte vara 5 kg? Har dock aldrig varit med om att de har vägt handbagaget.
|
|
|||
|
|||
På Gardermoen vägs de. När jag jobbade där var vi väldigt noga med handbagagen. Ofta fick du lapp på de, så kommer du med en till på gaten utan lapp, kunde du få sända den som bagage, ev också betala för den Men det är inte lika ofta så längre. Det kan ske alltså.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Missförstå mig inte. Jag har alltid varit förundrad över alla er som kan resa med enbart handbagage på 1 vecka eller mera. Själv har jag tufft att klara 15 kg incheckat på en 2-veckorsresa. Till din fråga. Vi har från och till fått sätta upp även handbagaget på vågen när vi rest. Men det har då varit tillsammans med incheckat bagage. Hur de gör med enbart handbagage vet jag inte då det gäller charter. Däremot är ju lågprisbolagen kinkiga. De både väger och mäter storleken i en särskild träbox med maxmåtten. Masse |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Förtroendeingivande...
|
|
||||
|
||||
Samma här. Ändå försöker man spara vikt på alla sätt, som t ex borra hål i tandbortsskaftet
|
|
|||
|
|||
Jag har åkt både med Wizzair och Ryanair till Warszawa och Hamburg, då kollade de handbagaget jättenoga och flera fick checka in väskan istället för att ha den inne i kabinen. Så det är nog olika kanske beroende på vilka som jobbar.....konstigt nog!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Bara att följa reglerna som är satta av de enskilda bolagen.
Att det ej alltid är kontroller är rätt så skönt men åker man dit för övervikt eller felaktiga mått är det bara att glatt betala utan gnäll. |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar.
Citat:
Citat:
Hursomhelst så har vi lagt till en incheckad väska i bokningen för säkerhets skull. |
|
|||
|
|||
Men det var just det de gjorde när jag åkte. Flera blev upprörda över att de skulle få checka in sitt handbagage istället för att ta det i kabinen. Det kostar ju en hel del extra om man måste checka in på flygplatsen också.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Andre gangen var det ingen kontroll.. Jeg vil gjerne reise mer med Ryan Air, men ville a l d r i engang t e n k e på å ha en håndbagasje som ikke er innenfor deres regler for mål og vekt |
|
||||
|
||||
Citat:
- man kan ha med 10kg håndbagasje både på Norwegian og RyanAir, mens SAS, Aegean/ Staralliance tillater 8 kg Vi har ingen problemer med "kun håndbagasje" , har hatt kofferter mellom 7 og 9 kg når vi har hatt maxgrense på 10kg, sist på en 14 dagers reise i april, og da har vi a l t vi trenger - men på reisa hjem utnytter vi vekta Det er viktig å ha lette vesker/kofferter, slik at"emballasjen" ikke stjeler for mye vekt, våre kabinkofferterveier 1,5 kg |
|
|||
|
|||
Jag har nu slutat att ha en trolley som handbagage. Vi har de senaste resorna till Warszawa och Paris bara haft ryggsäckar som är lätta och kan fyllas till rätt handbagagevikt. ( Till Paris åkte vi SAS och hade även 23 kg bagagevikt om vi velat ) Perfekt tycker vi att bara gå ut efter landning och slippa vänta på bagaget.. Lätta att packa och vi har allt vi behöver. Extra skor , flera ombyten i lätt material , toasaker, böcker , hårtork korsordstidningar , t o m en vadderad jacka ryms och 1kg egen müsli att ha på morgonyoughurten. Det är så himla skönt att inte släpa på väskor och när man åker hem kan man fylla till bredden och checka in om man vill handla saker hem. Nu senast i Paris skulle nyckeln till lägenheten hämtas 1 timmes promenad från boendet så det var underbart att bara ha ryggan när man promenerade.
MEN självklart är alla olika och det är upp till vara och en att packa så att semestern blir härlig! Vi är ju aldrig ute där det krävs finkläder eller högklackat.. Det är ju inte nån tävling....Själv tar det dock mer och mer emot att dra på tunga väskor... Lissi |
|
||||
|
||||
Men nåt jag märkt att handbagagen blivit så stora, konstigt att de inte kontrolleras mera det tar upp halva bagageplatsen man får knappt plats med sin handväska ibland har det stora mjukisväskor som det trycker in har man nåt ömtåligt är det bara att glömma övre hyllan
|
|
|||
|
|||
Jag har alltid massor av kläder med mig, alltid finkläder och högklackat. Hur det skall gå till nu på en 3-veckorsresa att inte släpa med allt, vet i 17 Inte gör det det bättre då jag bokat med Norwegian och vi har 2*20kg i biljetten Men handbagagen har jag bara lite nödvändigt för flygturen och något jag absolut inte vill mista och badkläder, om bagagen inte kommer fram...
På charter bestäms vikten beroende på vilket flygbolag som kör sträckningen. SAS har ju många charter och då är det 8kg handbagage. |
|
||||
|
||||
Citat:
"SAS Charter 20 kg + 5 kg handbagage, maxmått: 55 x 40 x 23 cm" Masse |
|
||||
|
||||
Jag reste med Fritidsresor från Chania till Stockholm i början av sommaren med bara handbagage. Man fick ha 5 kg och de vägde det på flygplatsen.
|
|
|