Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-26, 13:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Högsommartankar.

Det fins veckor då inget intressant står att läsa på min väggalmanacka, det står kanske "tandl 2/8 11.30" eller "ring Rodos 18/8", och dagarna rullar på utan att det sätter några spår.

De veckor vi genomlevt nyligen har då inte varit händelselösa, tvärtom har det varit rena snurren ibland. Värmebölja. Storm. Båflyktingar. Lokalpolitik. Besök av vän från Slovenien. Besök av dottern med familj. Middag hos vännerna. Middag hos oss. Middag på restaurang. Nya bekantskaper. Nygamla bekantskaper. Bankkrångel. Storpolitik. Musik på torget. Ouzo med meze på gamla vanliga stället. Mer storpolitik. Fler vänner på besök. Veterinären. Värmebölja...det kan ju räcka, och inte ett enda besök hos apotek eller vårdcentral...

Så där är det nog hos de flesta bofasta här på ön nu; Vänner på besök, nordiska turister från alla håll, kalymniska återvändare, bilar med utländska registreringsskyltar, hantverkare i hus som varit igenspikade sen flera år...full fart i hamnen och på kafeteriorna där, taxibilar i kolonn på väg till Agios Savvas, ja, det är högsäsong på alla vis.

Snart, efter 15/8 "tis panagias" blir det ett annat tempo. De vanliga turisterna åker iväg, klättrarna kommer tillbaka.

Redan kan jag känna sensommarvemodet; när inte vinrankorna växer ut längre men vindruvorna mognar, fikonen likaså, skolväskor hänger utanför alla bokhandlar och leksaksaffärer, när man tar med en kofta på sin kvällstur...

Men i morgon ska vi på bröllop och dagen därpå säljer jag biljetter till konserten i Chorio och så fyller Jakob år, och så kommer Voula från Aten och så ska maken till Rodos och jag till tandläkaren och storpolitiken fortsätter och lokalpolitiken likaså. Jaja, det rullar vidare.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-26, 14:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Högsommartankar.

Har du glömt att du är pensionär Monica?
Men ofta är det ett jobbigt yrke, det vet både du och jag. Dessutom sviktar minnet, så som pancho försäkrar man sig genom att man gör lista på vad man ska uträtta med mera, med mera.
Tack för dina tankar och funderingar.
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-26, 14:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Högsommartankar.

Underbart Monica. Det Du beskriver så fint är ju helt enkelt LIVET!
TACK!

Lissi - som ser fram emot 2+3 veckor i Grekland i höst
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-26, 16:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Högsommartankar.

Jag väntar på boken med dina memoarer.. hoppas den kommer.. ..
Tack igen för trevlig läsning 📖.... ha det gott!..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-26, 18:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Högsommartankar.

Herlig lesning, Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-26, 19:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 838
Standard Sv: Högsommartankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag väntar på boken med dina memoarer.. hoppas den kommer.. ..
Tack igen för trevlig läsning 📖.... ha det gott!..
Jag med!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-26, 23:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 376
Standard Sv: Högsommartankar.

Monica,

Du skriver så underbart. Jag kan känna hur jag är där mitt ibland allt det du beskriver. Jag känner dofterna, jag hör sorlet, jag känner vindpusten, jag hör rasslet i träden, och när du skriver om ryggsäckarna och skolstarten så ser jag den lilla killen eller tjejen med ryggsäck som jag möter i gränden när jag tidig morgon är på väg till bageriet. Och den gamla damen stannar upp med sin kvast i gränden, tittar på skolbarnet och nickar.

Allt det har jag upplevt, t ex tidig morgon i en gränd i Parikia på Paros, och på några andra ställen. Och plötsligt, när jag läste det du skrev så var jag där. Tack Monica för att du tog mig dit igen!

Och beträffande det där om boken! Lägg inget jobb eller pengar på att få det redigerat, bearbetat och tillkonstrat. Det räcker fint om du låter samla alla dina fina skrivelser här på Kalimera, rakt upp och ner i en bok. Jag lägger härmed en beställning direkt!

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-27, 00:25
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 783
Standard Sv: Högsommartankar.

Härligt Monica!
//
KR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-27, 10:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 570
Standard Sv: Högsommartankar.

Tack än en gång för din betraktelser från vardagen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-30, 08:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Högsommartankar.

Om vardagen ska vara så här intensiv vet jag inte om pensionären orkar med! Musik i tisdags, Jannis Koutras, otroligt bra, kolla själva på Youtube, musik i går igen med Babis Tsertos, lite annan typ av musik, men gamla godingar (både sångarna och deras sånger),bra musiker också. - Rockkonsert på fredag med lokalt populäre Jannis Magakis (öronproppar nödvändiga), Savvina Giannatou på onsdag uppe i underbara Agios Pandeleimon -och det förekommer mycket annat.

Vad som skiljer nöjeslivet från före krisen är att biljetterna nu är mycket billigare eller obefintliga. Grekerna kan inte klara sig utan sina gamla sånger, det är säkert, och att sitta under månen och sjunga med är ett oslagbart nöje. Sovande småbarn hänger som påsar över axlarna på de vuxna, men de ska vara med !

Själv stoppar jag bomull i öronen, är lite rädd om den kvarvarande hörseln...och sjunger med utan att kunna orden.

Som turister kanske ni missar många av de lokala arrangemangen. FRÅGA! Jag är övertygad om att det spelas och sjungs överallt, missa inte såna tillställningar, inte minst för lokalfärgens skull.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-30, 09:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Högsommartankar.

Jag tycker grekerna är så otroliga! Sänker biljettpriserna för ATT MUSIK OCH SÅNG MÅSTE MAN HA, även om man har obefintligt med pengar.
Det känns som livskvalitet även i svåra tider.
Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-30, 11:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 335
Standard Sv: Högsommartankar.

Dina små vardagliga berättelser Monica gör att längtan till Grekland blir allt starkare. Men om 37 dagar får jag ta fram solglasögonen som legat sysslolösa en stor del av sommaren.

På tal om grekisk musik blev jag inspirerad och lyssnar i skrivande stund på Pários senaste CD som inhandlades i Chania i våras. (Skriver jag konstigt beror det kanske på att jag lyssnar samtidigt.)

Jag kommer att tänka på den grekiska man jag mötte i "min stad" för ett antal år sedan. Vi pratade om grekisk musik, och jag undrade vad de oftast sjöng om? Då log han stort och sa - KÄRLEK!

Nu många år senare vet jag att det stämmer - även om texterna handlar om mycket mer. Men det finns alltid agápi (kärlek) och sagapó (jag älskar dig) i texterna. Just nu bedyrar Pários sin kärlek ...

Senast redigerad av sjöborren den 2015-07-30 klockan 11:30.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-30, 14:41
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Högsommartankar.

Ja, fördelarna med att vara i Grekland under den heta sommaren är just alla musikevenemang! Tyvärr måste vi avstå dem, eftersom vi har svårt med sommartemperaturen. Det verkar vara tätt med dem på Kálymnos. Ditt råd om att fråga lokalbefolkningen är rätt! Hoppas vi kan få vara med om fina koncerter i höst på södra Kreta!
/ Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-30, 17:54
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Högsommartankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om vardagen ska vara så här intensiv vet jag inte om pensionären orkar med!
Vad som skiljer nöjeslivet från före krisen är att biljetterna nu är mycket billigare eller obefintliga. Grekerna kan inte klara sig utan sina gamla sånger, det är säkert, och att sitta under månen och sjunga med är ett oslagbart nöje. Sovande småbarn hänger som påsar över axlarna på de vuxna, men de ska vara med !

Själv stoppar jag bomull i öronen, är lite rädd om den kvarvarande hörseln...och sjunger med utan att kunna orden.

Som turister kanske ni missar många av de lokala arrangemangen. FRÅGA! Jag är övertygad om att det spelas och sjungs överallt, missa inte såna tillställningar, inte minst för lokalfärgens skull.
Oj så intensivt och härligt,du beskriver det hela så en tror att en är på plats och upplever allt.Tack snälla du för att du delar med dig av allt som händer där hemma hos dig💕💕💕
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-30, 22:47
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Högsommartankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Redan kan jag känna sensommarvemodet...;, när man tar med en kofta på sin kvällstur...

.

Koftan har vi haft hela sommaren ( utom under Power Meet )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT