![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej kalimeriter.
Jag undrar lite kring era erfarenheter av booking.com. Jag har en bokning på hotel Filoxenia på Skopelos 16/8-23/8 via ovan nämnda site. På sidan kan man läsa under "hotellets regler" att 20% av summan KAN komma att debiteras två veckor innan vistelsen. Längst ned på samma sida står det att 20% måste betalas samma dag som bokningen görs. Till saken hör att bokningen är gjord och bekräftad sedan några veckor. Ingenstans har jag ombetts att betala, lämna kortnummer eller dyl. Så jag ringde upp hotellet och frågade. De säger (efter 10 missförstånd ungefär) att jag kan betala sista dagen jag är där. Behöver jag vara orolig för att min bokning inte finns när jag kommer dit tror ni? Är osäker på om de ens förstod att jag hade en bokning. Engelskan var knackig minst sagt. |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan
Jag har jobbat på hotell och vet att Booking är tillförlitligt. Skriv ut din bokningsbekräftelse och ta med om du känner dej orolig. På vissa hotell så vill dom att man ska bekräfta med sitt kortnummer, men ingenting dras förrän du är där (eller checkar ut), det är för att de ska kunna dra en viss procent om du inte dyker upp. |
|
|||
|
|||
![]()
Bokade via Booking.com förra sommaren och det var absolut inga problem,hade mailkontakt med de olika boendena ang sängar ,våningsplan osv,osv ,kunde förstås ha tagit kontakt direkt med ställena,men detta fungerade perfekt.
Monica😎 |
|
|||
|
|||
![]()
Det står sådär ibland på de boenden jag bokat och endast en gång under de 5 år jag använt bokking.com har det faktiskt skett en dragning av förskottsbetalning (i Skottland var det ), är upp till hotelet om de vill göra det som jag förstår (ofta brukar det stå att det förbehåller sig rätten att göra detnär som helst el liknande).
Kortnummret brukar man ju dock behöva för att boka de flesta boenden, (man får peta in det när man bekräftar) |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också bara bra erfarenheter av Booking.com.
Fast det verkar konstigt att du inte fått lämna ett kortnummer som säkerhet för bokningen. Det har vi alltid gjort. Hotellets regler är olika från hotell till hotell. En del tar ut en liten deposition - andra inte. På detta hotellet står det betalning via banköverföring. Det har jag aldrig sett tidigare. Har du fått någon info om vilket konto som det ska betalas till? Om du loggar in på Booking - kan du se din bokning då? I så fall är nog allt ok. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har också bara positiva erfarenheter av Booking.com.
Förklaringen till att ni inte behövde uppge kortnummer, beror på största sannolikhet på att hotellet ej tar kortbetalning. Därav även informationen om banköverföring. I de fall då man bokar ett hotell som inte tar kortbetalning, brukar kortnummer inte efterfrågas vid bokningen. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja bokningen finns där. Står att den är bekräftad som sagt. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har bara toppenerfarenhet av Booking efter MÅNGA, MÅNGA nätter bokade via dem flera flera år.
Dock hände en sak efter Warszawaresan i juni, att efter vår veckas boende när när vi kommit hem så fick vi en ombokningsbekräftelse att vi bara bott 2 istället för 6 nätter på boendet. Vi fattade inte något och ringde Booking och sa att vi betalat hela summan vid ankomsten och hade bott och njutit av alla nätterna där och hade kvitto som vi blev anmodade att skicka in. . VI hade inte ombokat. Så fick vi några dagar senare ett samtal från Booking .com att lägenhetsägaren hade försökt lura Booking och själv ändrat vår bokning från 6 till 2 nätter för att slippa avgiften för de sista 4 nätterna till Booking som väl är 15-20 % av priset. Hon skulle genast uteslutas var Bookings kommentar. Så SPARA kvitton ett tag efter hemkomst! Senast i eftermiddag har jag bokat 2 nätter på jättefint boende i Ierapetra i september....Vi ska hyra bil från Rethymno 3 dagar och ta oss till Ierapetra och ha boende där.. Det jag vill säga med detta är att Booking kan Du lita på....sen kanske enskilda uthyrare försöker luras... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också bara bra erfarenheter av booking.com, och som Lissi här ovan säger så är det enskilda hotell i så fall som luras... Så, jag tror inte du behöver vara orolig. Njut av semestern!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har bokat mycket genom Booking. Men, vi gör bokning med betalning på hotellet, avbokningsbar. Det har alltid fungerat, inga problem. Har aldrig blivit debiterad på något konstigt vis.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack allihopa!
Jag har nu fått mailkontakt med hotellet, vilket var betydligt smidigare än att ringa. Det var den motstridiga informationen och det faktum att vissa delar på booking.com gav ett "google translate" intryck som gjorde mig osäker. Nu ska jag se fram mot andra gången på Skopelos ![]() Mvh Edvard |
|
||||
|
||||
![]()
Får Booking så mycket som 15-20% av summan???
Det låter extremt mycket... Har bara använt dem en gång (tror jag) och det funkade bra! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Der er åbenbart mange betingelser, som hotellerne skal acceptere, hvis de vil være en del af en booking-portaler - unanset hvilken portal det drejer sig om. Senest har "Konkurrence- og forbrugerstyrelsen" i Danmark rettet deres opmærsomhed mod disse hotelportaler. Hvis nogen orker, er her et link, hvor en af begrundelserne bliver beslyst i den danske avis "Jyllandsposten" http://jyllands-posten.dk/livsstil/r...+s%C3%B8mmene/ |
|
|||
|
|||
![]()
Det stämmer! Jag har hört både 10, 15 och 20%, när jag har frågat ägarna till boenden jag bokat via booking.com (de som velat svara, alla vill inte det).
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja det stämmer.
Hotellet betalar 15-20% till Booking. Så nu försöker vi hitta boendet på Booking utan att boka. Därefter tar vi kontakt med hotellet och gör bokningen direkt. Ofta till ett lägre pris än på Booking samtidigt som hotellet slipper avgiften till Booking. Lars |
|
|||
|
|||
![]()
Jag använder booking.com väldigt sällan när det gäller Grekland eftersom jag sällan bokar hotell i förväg i Grekland, undantaget är Aten. Men jag har använt booking.com massor med gånger i andra länder, och nästan alltid i stora städer. Det har fungerat perfekt alla gånger. Däremot har jag med tiden blivit tveksam till den information som ständigt poppar upp medan man kollar upp ett rum i något hotell i booking.com. Ofta står det "5 personer (eller 3, eller 2, etc) tittar just nu på detta rum", eller så står det "bara ett rum kvar", "sista rum" och dyl. Jag har flera gånger lovat mig själv att på plats kontrollera om det verkligen stämmer att det bara är ett rum (eller 2, eller 3) kvar, men det har inte blivit av. Att ta reda på hur många som just då kollar upp ett rum är förmodligen mycket svårt om man inte är en duktig hackare (
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det stämmer i regel, för booking har inte tillgång till alla rum. Jag har precis bokat ett hotell som var fullt på booking, men inte när jag mejlade ägarna.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja, i det hotellet som du bokade. Hur vet du att booking.com inte har tillgång till alla rum i andra hotell? Har du pratat med någon hotellägare om det? Senast redigerad av RobEri den 2015-08-20 klockan 19:44. |
|
||||
|
||||
![]()
Förmedlingssajter som booking.se och hotels.com åtar sig ett visst antal rum på hotellen. Även om hotellet är fullbokat eller att det bara finns en viss typ av rum kvar enligt en bokningssajt behöver det inte betyda att hotellet är fullt eller att rumstypen inte finns kvar. Kolla på de olika sajterna eller direkt på hotellets hemsida. Även priserna kan skilja sig åt!
/Outi |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag känner många hotellägare och vet mycket väl hur den branschen fungerar. Finns säkert undantag där hotellägare lämnar alla rum till exempelvis booking, men det har ingen av de jag har pratat (ganska många) med gjort.
|
![]() |
|
|