Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-18, 23:25
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Ett infall

nu i kväll har käre maken och jag gjort något ytterst ovanligt! Vi har hittat o bokat flygstolar till Chania. Hittade ett bra boende i Agia Marina och slog till på en vecka där. Tänk att vi åker någon annanstans än Naxos! Har varit på Kreta en gång för många år sedan och då i Makrigalos. Spännande det här o med rätt kort varsel, vi åker den 11 september. Vi landar sent, 22.30 och skall ta oss till Agia Marina. Någon som vet hur man bäst tar sig dit? Buss eller taxi? Troligen det sistnämnda vid den tiden. Vad kan en sådan tur kosta? Tar tacksamt emot alla tips, även på bra tavernor.
Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 07:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Standard Sv: Ett infall

Enklast är att ta taxi... kostar 35 euro. Det går även bussar från flygplatsen in till Chania där ni får byta buss och fortsätta till Agia Marina. Busstationen i Chania är bra organiserad nu för tiden så det är inga problem.

Bästa tavernan i Agia Marina är Mitsos vid havet. Det finns även många bra uppe i gamla AM. Horiatiko är en av dem. Ni har gångavstånd till Platanias där Barba Thomas, Platanos. Drosia och Kyano är några favoriter. Symposium har god mat om man vill äta lite "finare" men ändå till ok priser.

Åk in till Chania och gå på marknaden i Nea Chora som är på torsdagar. Ät god fisk längs strandpromenaden där.

Undvik att äta mitt i hamnen i Chania. Håll er österut så långt ni kommer i hamnen där det är bättre. Missa inte Koum Kapi med alla cafeér längs havet.

Östra delarna av gamla stan är också mysigast att strosa i...inte alls lika mycket turister. Stadsdelen Splantzia har många bra tavernor.

Stadsparken med sitt mysiga café är också en oas som är värt ett besök.

Det finns bra gratiskartor på busstationen som kan underlätta för er att hitta de olika stadsdelarna

Trevlig resa!

// Malin
Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 08:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Hej Kize! Lyckliga er som ska till min älsklingsö
Vi har bott i Agia Marina några gånger. Kan rekommendera restaurang Aletri. Man blir väl omhändertagen av Andreas och hans bröder och svenska fru Maria. Han blir alltid glad när man äter "på grekiska", många smårätter. Där finns åxå deras egna vin, Aletri, förstås.
Mitt i byn vid bensinmacken svänger ni upp i gränden ca 75 m. Där på höger sida ligger det!!!!
Missa inte badvikarna i Agii Apostoli! Finns lite bilder från Kreta på min sida. Ha en jätteskön resa!!!
Svara med citat
Gammal 2015-08-19, 20:52
kize kize är inte uppkopplad

Stort tack för alla tips Malin ock Kajja! Ser verkligen fram emot resan!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.