|
||||
|
||||
Alexandrikvartetten
För trettio år sedan lade jag första delen åt sidan. Förstod inte ett ord.
Jag har nu läst färdigt Justine, första delen av Alexandriakvartetten. Jag vill inte påstå att jag förstår vad jag läst denna dag heller. Jag har inga ord för att intellektualisera min läsupplevelse, men upplevelse var det sannerligen. Jag fascinerades först och främst av språket - bildspråket. Kanske var det poetiskt, i alla fall symboliskt tror jag. Kanske som en kod, jag är dålig på koder. I alla händelser, trots att jag övervägde att lägga den åt sidan igen, drogs jag till kväll efter kväll. Jag vet att jag tycker om den, men vet inte vad jag gillar. Balthazar står på tur. Kan någon skingra dimmorna för mig skulle jag uppskatta det så här mycket! |
|
||||
|
||||
Sv: Alexandrikvartetten
Du längtar nog efter den dekadenta livsstilen...
|
|
||||
|
||||
Nej, den är mig främmande. Det är bara frustration över det jag inte förstår/läser.
En enkel man är jag. |
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Citat:
/Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack, jag fortsätter in i dimman. |
|
||||
|
||||
Jeg tror det må være mer enn 30 år siden jeg forsøkte å lese Alexandria-kvartetten. Jeg kom gjennom første del, men bare de første 50 sidene av del to, og så var det full stopp. Jeg opplevde det egentlig som et stort nederlag, siden min gode kollega knapt sov på en uke, siden han ble totalt fascinert av verket, og leste natt og dag mens han stadig gikk tilbake og repeterte tidligere deler, som han sammenlignet med det nye han leste.
Det er en lettelse at det finnes andre som har det på samme måten som meg! Men kanskje jeg skulle gjøre et nytt forsøk, det kreves kanskje en gammel manns erfaring for å forstå? |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, jag tror som du att ålder/mognad är en bra utgångspunkt för läsningen av kvartetten. |
|
||||
|
||||
Jag började läsa Alexandriakvartetten i mars och håller på fortfarande! Jag läser långsamt eftersom jag bara gör det på kvällarna i sängen förrän jag skall sova. Det betyder att det inte alltid blir så många sidor och blir det sent blir det inga sidor alls. Det är en bok som behöver koncentration. Den öppnar sig lite på gången bara man är uthållig, tycker jag. Jag är nu i slutet av Mountolive och njuter. Få se vad jag tycker efter att ha läst hela boken.
Så läs på bara! / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack, jag ska sannerligen inte ge upp! Just nu sticker jag emellan med en Nesser, men ser redan fram mot fortsättningen av kvartetten. Håller med om att den kräver absolut fokusering! "...se vad jag tycker efter att ha läst hela boken." Berätta gärna! |
|
||||
|
||||
Nu blir man ju himla nyfiken. Tänk om man skulle göra ett försök...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Skojar jag alltså. |
|
|||
|
|||