Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-26, 13:40
kreta2015 kreta2015 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2015
Standard Kreta - bilutflykter

Vi är en familj med 2 barn (4 och 8) som tänkte åka till Kreta i mitten av oktober. Som vi förstått det ska det vara hyfsade odds att ha en fin värme då och även slippa regn.

Vi kommer att bo på Fritidsresors Blue Star Atlantica Caldera Village i Agia Marina. Det är tänkt att vi ska ha en bil under veckan för att kunna ta oss runt delar av ön och se lite kretanska pärlor.

Finns det några tips på utflykter som skulle kunna passa oss? Jag antar att det är lite långt att köra till östra ön, men förhoppningsvis finns det stränder, städer, byar, eller övrigt som kan vara roligt för vuxna och barn hyfsat nära?
Andra tips att röra sig på Kreta med bil? Bra/mindre bra vägar? när är det mest gynsamt att röra sig på vägarna utan att slippa köer och dylikt?

Några idéer och tips?
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 13:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta - bilutflykter

Får vi fresta med en tur till Södra Kreta, till Paleochora. Bra och väldigt vacker väg till den lilla byn på Kretas sydkust. Cirka 75 km är resrutten.

Arne
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 16:21
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Instämmer i Arnes tips. Nåt som också är en fin utflykt är att ta sig till kissamos, inte långt från Agia Marina och ta dagstur med båt till Gramvouossa/Balos. Fantastiskt bad o lite spännande för barn med det gamla fortet etc. googla lite så får ni mer info. Falassarna är ett annat mål inte så långt bort. En variant är att ta en dag, kolla karta o gör upp en rutt, alltid händer det något under tiden, stanna i nån by käka lunch, ta ett bad om det blir läge, alltså låt dagen bli vad den blir. Ha det så bra.
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 16:42
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Jag har inget direkt tips om någon speciell utflykt, mitt tips är istället att ni beställer Kalimeras e-guide (finns i vänsterkanten här) . Där hittar ni massor av utflyktsförslag.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 16:51
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Elafonissos är värt att se tycker jag , men kolla vinden inna ni åker dit, blåser det mycket är det ingen höjdare.
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 17:02
Trishas avatar
Trisha Trisha är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2012

Jag bara älskade Stavros stranden. Där Anthony Quinn to de berömda dansstegen i filmen Zorba the greek. Den ligger strax västerut om Chania(om jag inte miss minner mig. Finns lite Tavernor där. När vi var där så var det inte så mycket turister där. Lite engelsmän och greker. Sen så var vi till Fallaserna. Underbar och lång strand. Värd att uppsöka. Sen på väg därifrån så ligger det en härlig Taverna på höjden med jordens utsikt. God mat, värme, lite Ouzo eller retsina,trevliga människor och utsikt....Vem behöver mer här i livet?

Mvh/ Helen
Svara med citat
Gammal 2015-08-26, 17:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jag håller med Trisha, Stavros stranden med sitt kristallklara vatten är underbar!! Ett besök där varje gång är ett måste. Vi bilar även till Chania och Rethymnon.. Ett tips är att söka i detta forum. Det finns massa info om utflykter på Kreta då det är en återkommande fråga. Ha en härlig resa till min favvo-ö
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 06:56

Justdet: tröttnar ni på turismens högborgar kan jag även tipsa om Kalyves nån halvtimme öst om Chania, trevlig ort som inte känns så jätteturistisk, det finns ett grekiskt vardagsliv och jag tycker byn är charmig på sitt sätt, den påminner på något sätt om hur Grekland var när jag var ung och åkte på badsemestrar med mina föräldrar för kanske 20 år sedan. hyffsad strand med gratis solstolar (man äter bara sin lunch på tavernan ovanför som motprestation ) mest greker som var där när vi var nere, samt lite skandinavier som "rymt" från langleys hotel i Almerida troligen (fin promenad till Kalyves om man bor där )
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 07:05
Kajjas avatar

Mahava, jag har tittat på Kalyves till våren Skulle du rekommendera att bo där en vecka eller räcker det för en dagsutflykt? Vi brukar ju röra på oss när vi är på Kreta men är det en bra "bas" tror du?
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 07:10
kreta2015 kreta2015 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2015

Tack för alla tips, vi ska gå igenom dessa noggrannt!

Finns det någon speciell/häftig resort belägen på någon fin plats som kan tänkas servera bra mat (buffet?) och erbjuda bra badmöjligheter till barnen? Som man kan vara en dag på eller så?
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 07:33
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kreta2015 Visa inlägg

Finns det någon speciell/häftig resort belägen på någon fin plats som kan tänkas servera bra mat (buffet?) och erbjuda bra badmöjligheter till barnen? Som man kan vara en dag på eller så?
Det finns ett vattenland inte så långt från "er" med häftiga rutchbanor etc, om det är vad du menar. I Gerani finns en stor resort med "extra allt" men jag vet inte om det är öppet för allmänheten Annars kan man vara en heldag på "Krokodilstranden" i Agii Apostoli. Där trivs både barn o vuxna Man kan hyra badmadrasser, strandspel mm. Tyvärr ingen restaurang men en strandtaverna med enklare rätter.
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 10:22

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Mahava, jag har tittat på Kalyves till våren Skulle du rekommendera att bo där en vecka eller räcker det för en dagsutflykt? Vi brukar ju röra på oss när vi är på Kreta men är det en bra "bas" tror du?
Jag skulle absolut inte ha något emot o bo där en vecka, tror det är en riktig kanonbas, du har ju hyffsat nära till Chania samt mycket att titta på i omgivningarna,
Svara med citat
Gammal 2015-08-27, 10:52
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Jag skulle absolut inte ha något emot o bo där en vecka, tror det är en riktig kanonbas, du har ju hyffsat nära till Chania samt mycket att titta på i omgivningarna,
Tack Mahava! Blir nog Kalyves till våren Verkar "välbevarat" och mysigt.
Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 11:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av kreta2015 Visa inlägg

Varför inte ta sig till Lerapetra på sydkusten. Ta båten ut till Chryssi Island och bada på de mest fantastiska långgrunda stränder du kan tänka dig. Bra taverna med god och prisvärd mat, fanns det när jag var där.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-08-30, 10:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Nå vet jeg ikke om dine barn liker lange bilturer, men med så små barn synes jeg det er helt unødvendig å kjøre over til sydkysten til Paleochora eller Elafonissi, eller enda lengre til Ierapetra, selv om alt dette er gode reisemål. Det finnes mengder av muligheter som er mye nærmere.
En tur gjennom Therissoravinen til til Therisso, over til Meskla for lunch og hjem igjen til et bad i Agia Marina er et godt alternativ. Akrotiri med Stavros er ikke langt borte, og det finnes et stort badeland i nærheten (men jeg vet ikke hvor lenge det er åpent om høsten). De vakre badevikene ved Agii Apostoli er noen få minutter unna, og godt skjermet mot bølger.
God tur!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.