Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-13, 00:45
azizeman azizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 1
Standard Kortbetalning

Hej!

Jag åker till Karpathos den 17 september och har ett problem. Jag har råkat tappa bort mitt bankkort och kan inte beställa ett nytt förrän måndag. Jag kommer beställa bankkortet med expressleverans och då brukar man ha kortet efter ca 2 arbetsdagar, däremot dröjer koden minst två dagar till vilket gör att jag inte lär hinna få koden till kortet innan jag åker.

Min fråga är nu om det går att betala med ett bankkort utan kod på tex restauranger och butiker i Karpathos, förutsatt att dessa ställen har kortbetalning dvs. Någon som har koll på detta? Börjar bli lite nervös nu då jag inte heller har möjlighet att dra ut pengar utan koden.

Mvh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-13, 08:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 847
Standard Sv: Kortbetalning

Du kan nog ta ut pengar på bank utan kod, bara du har pass att legitimera dig med. Det hände mig en gång, när jag glömde min kod.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-13, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Kortbetalning

Citat:
Ursprungligen postat av azizeman Visa inlägg
däremot dröjer koden minst två dagar till vilket gör att jag inte lär hinna få koden till kortet innan jag åker.
Kan du inte be någon du känner väl att öppna din post och skicka koden via sms?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-14, 16:02
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Kortbetalning

Läser mig till i veckan som gick (på Kalimeras vänner och Galen i Grekland FB forum) att få tar kort på Karpatos som ex Restauranger och affärer. Tycker därför Jannes förslag låter bättre.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-14, 16:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 376
Standard Sv: Kortbetalning

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Läser mig till i veckan som gick (på Kalimeras vänner och Galen i Grekland FB forum) att få tar kort på Karpatos som ex Restauranger och affärer. Tycker därför Jannes förslag låter bättre.
Det är inte unikt för Karpathos. Så är det i hela Grekland.
Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-21, 13:51
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Kortbetalning

Kortanvändandet ökar i hela Grekland sedan storbankernas monopol på kortläsare brutits. Bankerna hade också en regel som sade att ett företag måste ha en viss omsättning, jag tror det var 20000 euro per år. Nu går det lättare att skaffa kortläsare för mindre företag, men sedan är det en annan sak om de vill. Kontanter rätt ner i fickan är lättare att gömma för beskattning. Sedan är det en annan sak att det kan finnas kortläsare ändå.
Det som gjorde att allt fler skaffade kortläsare var de restriktioner på hur mycket som fick tas ut per dag som infördes i somras. Det lär dock ändå dröja ett bra tag innan kortläsarna finns över allt. Grekerna har lärt sig att kontanter i fickan eller i madrassen är bra att ha.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT