Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-18, 11:38
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Vi älskade Karpathos

Hej,

Nu var det ca 1,5 månad sedan vi kom hem från Karpathos efter att vi varit där för första gången.

Vi som åkte var: min man och jag samt vår 2,5-åriga dotter. Eftersom vi inte ville hyra bil utan bara kunna slappna av helt och hållet bodde vi på ett bra hotell i Pigadias utkant (15 min till centrum). Vi badade på Pigadia-stranden endast en gång. Vi är vana Greklandsresenärer och har varit mycket på bland annat Skiathos - så stranden i Pigadia är ingenting för någon som är van vid långgrunda sandstränder - och eftersöker det.

Vi åkte istället till Amopi med bussen (nästan) varje dag och det funkade utmärkt. Stranden är en mycket långgrund sandstrand med sandbotten. Det är lite småsten i strandbrynet och större stenar en bit in i vattnet (på vissa ställen).

Lillan älskade vattnet och vi älskade att det finns natur i bakgrunden och känns sådär härligt oexploaterat (trots tavernor och hotell) som det ju ofta gör i Grekland. Man ser nämligen inte så mycket av hotellen i Amopi när man väl är vid stranden. Dessutom är allt rätt välordnat och städat så ja, vi gillade att vara i Amopi och bada. Det är dock bra att bo i Pigadia så att föräldrarna kan få sitt på kvällen - dvs ut och flanera med tvååringen sovandes i vagn.

Maten på Karpathos var ok god och vi gick på rekommendationer från Kalimera. Jag har grekiskt påbrå och brukar vara på fastlandet - generellt är exempelvis kötträtter bättre på fastlandet tycker jag - medan fisk brukar vara bättre på öarna. Så när vi åt fisk var vi mycket nöjda och när vi åt kött var vi typ ok nöjda. Moussaka åt jag två gånger och den var superbra båda gångerna.

Karpathos är en vacker ö och attraherar bra folk. Inte så mycket party men människor är ändå ute och flanerar till sent, vilket är roligt och bra. En sak som gjorde intryck på oss var att hamnpromenaden var rätt tom medan gatan ovanför var fylld med folk. Normalt brukar det vara tvärt om, dvs att man kan sitta i hamnen och titta på folk. Och ja, det var folk men inte så mycket som man är van vid.

Av krisen märkte vi inte någonting. Det var lite tomt i hyllorna på de båda Supermarkets vi var på. Men jag jag tror att det hade mer med avståndet till Athen/Pireaus än själva krisen.

Greker (om man kan uttala sig generellt om ett folk) är serviceminded på sitt egna lilla sätt. Ganska avskalade utan krusiduller, nästan lite burdust ibland men härligt ärligt. Att komma med barnvagn är som att komma med jesus själv - typ. De älskar barn och gör allt för att barnvagnen ska få plats och lillan ska må bra - trots att hon sov. Det känns så himla roligt och jag rekommenderar verkligen att resa med barn i Grekland.

Så, Karpathos var mycket bra och vi återvänder gärna. Ett stort plus är att ön är liten men ändå har en flygplats - vilket minimerar transfertiderna.

Finns såklart massa mer saker att säga - men stannar vid detta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-18, 14:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi älskade Karpathos

Det låter ju jättebra alltihop! En semester man är nöjd med är ju alltid trevligt!
Tack för info.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-18, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 660
Standard Sv: Vi älskade Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av xixi Visa inlägg
Att komma med barnvagn är som att komma med jesus själv - typ.
Det var en mycket bra beskrivning!

Kul att ni är så nöjda med resan och med Karparthos!

Tack för rapport!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT