Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-04, 18:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Först så händer ingenting...

...och sen händer det massor på en gång. Och sen händer det ingenting igen.

Synoptiskt:

Massor av båtflyktingar ena veckan, inga alls nästa.

Något konstigt är det, vi undrar vad som händer där borta i öster, vi ser ju Turkiet från olika höjder här på ön. Vad har hänt, var är dom, finns det några som styr flödet, vem vet något????

Om man inte vet blir det spekulationer.
Konspirationsteorier, man blir lätt paranoid.

Personligen har jag haft finfina veckor, sonen kom utan problem, medförande en husvagn som ska bli vår gäststuga. Måste ta reda på hur det blir med det legala, ska vi låta tulla in den eller skicka skrotningsintyg, för den kommer aldrig mer att rulla i trafik.

När han röjde i buskagen där vagnen ska stå vrickade han foten och fick en spricka i fibula distalt men som jag hoppas ingen senskada. Gipsskena, kryckkäppar, heparinsprutor, körförbud...kompisen fick flyga ner från Sverige och agera chaufför hem.

Men innan detta hände var vi runt lite överallt på ön och lekte turister.

Svalare väder efter några regn, tofflorna kom fram ur gömmorna, för stengolven blir kalla direkt. Tunna täcken behövs åter. Fläktarna får vila.

Nu ser klädkombinationen lite lustig ut: kortbyxor, sandaler och yllekofta.

Gräset har redan nått tio-femton cm . Man ser ett grönt skimmer över bergssidorna.

Klättrarnas bästa tid är nu, och Masouriområdet är proppfullt.

Men var håller båtflyktingarna hus?
Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 18:32
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Först så händer ingenting...

Jag vet att man har varnat flyktingarna om Meltemi, att det är farligt att åka över nu. Såg en postning om det på fb...
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
När han röjde i buskagen där vagnen ska stå vrickade han foten och fick en spricka i fibula distalt men som jag hoppas ingen senskada. Gipsskena, kryckkäppar, heparinsprutor, körförbud...kompisen fick flyga ner från Sverige och agera chaufför hem.
Men jisses då! Vilken otur. Tur dock att ni hann med att leka turister.

Citat:
Men var håller båtflyktingarna hus?
Ja, det är märkligt.
Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 22:40
Monica Ps avatar

Hemma igen i Sverige fick han byta gipsskenan till en gipsstövel. Så det kan bli när man snubblar! 5-6 veckor med reducerad rörlighet. Tur att man kan göra mycket med datorn.

I morse fanns det inga båtflyktingar här, så volontärerna fick tid att ordna i förrådet och ta undan sommarkäder och sånt. Just när de skulle åka hem kom det två båtlaster med flyktingar, 14o personer...

Jag har just kommit hem från ett möte med "Immigrant and Refugee Support Group in Kalymnos", de har en egen hemsida, och det var ett roligt möte med diskussion om olika saker: hur ska vi få kommunen att ställa upp och förbättra lokalen och toaletterna ? Kan vi använda skänkta pengar till biljetter åt dem som inte har pengar alls? FN-representanternas roll i kombination med våra driftiga volontärer...Ska vi hyra ett förråd ellet bråka med kommunen om fler lokaler? Vilka ska ha mat-och-klädutdelningspass denna vecka? Ska vi köpa en mikrovågsugn?

Som alltid när det är i Grekland gick diskussionen livligt till . Våra svenska,tyska och spanska vänner blev nog lite trötta i öronen. Positivt: vi har fått massor av pengar och varor . De ska komma till bästa möjliga användning.

Det är mer bråttom med vissa saker. Skönt att kunna diskutera en gång per vecka
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 08:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Positivt: vi har fått massor av pengar och varor . De ska komma till bästa möjliga användning.
Det låter bra Monica!
Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 16:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det är svårt att förstå sig på det där med kroppens temperaturkänsla. Greker vi träffar tycker det är kallt nu (på kvällarna). Det är fortfarande tropiska nätter och vi ½-greker tycker det är toppenskönt både på dagarna, kvällarna och nätterna. På natten gäller t-shirt och lakan. Men på södra Kreta är det säkert varmare än på Kalymnos? Beklagar sonens olycka, men han har säkert bra läkkött!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 21:04
Monica Ps avatar

Ja, Jannis, så är det nog och jag har blivit helgrek nu då, för jag tycker att det är kallt..somliga envisas med total sommarklädsel inklusive (fåniga) hattar och undertröja som knappt når ner till shortsen över hängbuken...ibland undrar jag om de går klädda så där hemma i Malung och Vänersborg och Sundsvall också. Men OK, fritt val.

Vi har haft besök av UNHCR som ska bidra till att förbättra lokalen där båtflyktingarna övernattar, åtminstone rummet där kvinnor med barn kan bo i skydd mot vädret. Dessutom har våra svenska vänner, först Rufus och sedan Josefine sett till att pengar som donerats har börjat göra nytta. I morgon ska vi städa ett stort förråd och flytta över alla skänkta kläder, skor och annat. Bajamajorna fungerar, en hel del annat är på gång. Varmt tack till alla som har lämnat bidrag!

Av grejor behöver vi inget mer för närvarande, men OM någon ändå vill ge något är det uppskattat med skor i mansstorlekar, gärna sportskor, och ryggsäckar, även bärselar till småbarn. (PM till mig om någon vill lämna kontanta bidrag.)

Senast redigerad av Monica P den 2015-10-13 klockan 21:14.
Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 22:53
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ja, Jannis, så är det nog och jag har blivit helgrek nu då, för jag tycker att det är kallt..somliga envisas med total sommarklädsel inklusive (fåniga) hattar och undertröja som knappt når ner till shortsen över hängbuken...ibland undrar jag om de går klädda så där hemma i Malung och Vänersborg och Sundsvall också. Men OK, fritt val.

Monica visst är det fascinerande att man klär sig på detta vis

Vi har haft besök av UNHCR som ska bidra till att förbättra lokalen där båtflyktingarna övernattar, åtminstone rummet där kvinnor med barn kan bo i skydd mot vädret. Dessutom har våra svenska vänner, först Rufus och sedan Josefine sett till att pengar som donerats har börjat göra nytta. I morgon ska vi städa ett stort förråd och flytta över alla skänkta kläder, skor och annat. Bajamajorna fungerar, en hel del annat är på gång. Varmt tack till alla som har lämnat bidrag

Monica
Svara med citat
Gammal 2015-10-14, 09:54
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vi har haft besök av UNHCR som ska bidra till att förbättra lokalen där båtflyktingarna övernattar, åtminstone rummet där kvinnor med barn kan bo i skydd mot vädret. Dessutom har våra svenska vänner, först Rufus och sedan Josefine sett till att pengar som donerats har börjat göra nytta. I morgon ska vi städa ett stort förråd och flytta över alla skänkta kläder, skor och annat. Bajamajorna fungerar, en hel del annat är på gång.
Härligt att höra Monica!
Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 17:20
Monica Ps avatar

De där ojämna dagarna fortsätter, jag menar ankomsten av båtflyktingar. I förrgår kom jättemånga. De blev snabbt registrerade och kunde fortsätta till Aten med Diagoras. 50 € får de betala för biljetten, några som absolut inte har pengar hjälper vi, men det är inte rutin.
Våra pengar har använts till att rusta upp en lokal som inte är idealisk men acceptabel. Vilken skillnad det blev med ett vackert golv! I morgon kan det tas i bruk, sängar och madrasser ska kånkas in innan det blir regn. Det återstår en hel del jobb men högsta prioritet är att få mammor och barn under tak. Baracker ska ställas upp för männen. Målning av väggar idag. Nästa vecka sätter vi väl upp gardiner.

Serveringsrummet fick ett jättestort kylskåp av en volontär. Man bör vara smal för att kunna jobba i det lilla rummet, men det går på något sätt, samma med det andra förrådet där kläder och filtar och sånt finns.

Jag skulle kunna skriva om drunknade barn och allmän misär, men det är det så många andra som gör. Vi försöker att vara positiva och stödja de här människorna på ett osentimentalt sätt. De har lång väg kvar och förmodligen kommer de att bli besvikna på nordeuropa, var de än hamnar...

För oss har det blivit tankeställare: hur bra har vi det som hör hemma någonstans, vi har en massa ekonomiska och andra problem, men perspektivet, perspektivet...
Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 01:29
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
För oss har det blivit tankeställare: hur bra har vi det som hör hemma någonstans, vi har en massa ekonomiska och andra problem, men perspektivet, perspektivet...
Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 08:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Så sant, så sant...
Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 15:04
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 08:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Jag skulle kunna skriva om drunknade barn och allmän misär, men det är det så många andra som gör. Vi försöker att vara positiva och stödja de här människorna på ett osentimentalt sätt.
När jag tänker på det så många grekiska medborgare gör för flyktingarna från krigets Syrien så dyker något av det vackraste jag läst upp i mitt huvud.

" Som en svag men omutlig understämma till krigets och våldets vrålande crescendo går kärleken"

I situationer som denna tänker jag särskilt på detta. Ni är fantastiska!
Svara med citat
Gammal 2015-10-20, 12:04
Afantou Afantou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
De där ojämna dagarna fortsätter, jag menar ankomsten av båtflyktingar. I förrgår kom jättemånga. De blev snabbt registrerade och kunde fortsätta till Aten med Diagoras. 50 € får de betala för biljetten, några som absolut inte har pengar hjälper vi, men det är inte rutin.
Våra pengar har använts till att rusta upp en lokal som inte är idealisk men acceptabel. Vilken skillnad det blev med ett vackert golv! I morgon kan det tas i bruk, sängar och madrasser ska kånkas in innan det blir regn. Det återstår en hel del jobb men högsta prioritet är att få mammor och barn under tak. Baracker ska ställas upp för männen. Målning av väggar idag. Nästa vecka sätter vi väl upp gardiner.

Serveringsrummet fick ett jättestort kylskåp av en volontär. Man bör vara smal för att kunna jobba i det lilla rummet, men det går på något sätt, samma med det andra förrådet där kläder och filtar och sånt finns.

Jag skulle kunna skriva om drunknade barn och allmän misär, men det är det så många andra som gör. Vi försöker att vara positiva och stödja de här människorna på ett osentimentalt sätt. De har lång väg kvar och förmodligen kommer de att bli besvikna på nordeuropa, var de än hamnar...

Ni gör ett fantastiskt bra jobb!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-20, 12:37
Monica Ps avatar

Tack för trevliga kommentarer!
Idag var det lugnt, men det är just det som man aldrig vet.

Igår hade vi måndagsträff med livliga diskussioner och jag kunde rapportera att golvläggaren och målaren har fått betalt, tack ni som lämnat bidrag!

Det blir väldigt livligt på de här mötena, en stor del skratt, en stor del allvar. Lite vin och några kakor skickas runt, alla pratar i mun på varandra, ändå får man det sagt som är viktigt. Vi tolkar till engelska för våra utländska volontärer. Igår kom en amerikansk kille som är fotograf, han har varit i alla möjliga länder som har med migrationsströmmarna att göra, och han var klart imponerad av den positiva stämningen i vår (relativt lilla) grupp.

Dagens insats: köpte grejer till toan men hittade ingen spegel. Flugsmällor och skärbräda kom jag i allafall över, liksom underkläder. Varje gång man är till lokalen ser man vad som fattas.
Svara med citat
Gammal 2015-10-20, 14:53
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Tack för trevliga kommentarer!
Idag var det lugnt, men det är just det som man aldrig vet.

Dagens insats: köpte grejer till toan men hittade ingen spegel. Flugsmällor och skärbräda kom jag i allafall över, liksom underkläder. Varje gång man är till lokalen ser man vad som fattas.
Vilken tur att ni finns .

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-10-20, 17:08
Monica Ps avatar

Abi, utan donerade pengar blir det inte mycket vi kan göra. Jag upprepar: den som kan och vill bidra kan sända PM till mig.
Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 18:34
Monica Ps avatar

En vecka till har dragit iväg. Massor av regn, dock inga katastrofala följder som på andra håll. - För folk utan tak över huvudet är det förstås katastrof, hemlösa och medellösa, må det vara flyktingar eller andra som har ramlat ur ramarna. Även om det är någorlunda varmt här, jämfört med nordligare områden, ryser jag vid tanken att inte ha mitt sköna hem.

I morgon ska vi ha veckoträff igen, rapportera hur veckan varit, dryfta vad som ska göras, allmänt tokprat, pep-talk som alla behöver. Jag är så glad att ha fått så många trevliga vänner.

Om någon har för avsikt att ställa upp för flyktingarna finns det mycket att göra på alla nivåer, inte minst i Norden! Jag läser vad vänner gör! Språkkurser, lagar mat med nykomna, välkomnar till de tillfälliga boendena, så fint att få veta att allt inte är misär och tragedi som i tidningarnas rubriker. Samma här, en mängd människor gör en mängd små insatser utan åthävor, "athóryvo" det betyder "utan oljud" som vännen Georgos uttryckte det.

Efter långt tänkande ger jag här mitt kontonummer i Ethniki för den som skulle vilja bidra med en slant. Efter att först ha gett fel IBAN till några kommer här den riktiga adressen. Kontot används uteslutande till Supportgruppen och jag redovisar till dem veckovis. Ingen annan hanterar kontanter.

Monika Pizania
366/501 391 - 77
IBAN GR 1001 1036 6000 0036 6501 39177
SWIFT ETHNGRAA
Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 12:13
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Monica, nu försöker jag skicka en slant, men då måste jag ange din address... Och den har jag ju inte :-(
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.