![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har då och då funderat på att ta oss till Grekland under påsken för att uppleva den. Förmodar att upplevelsen kan variera en del beroende på vart i Grekland man väljer att åka.
Vad är ditt tips på remål för att uppleva den Grekiska Påsken nära den lokala befolkningen? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Masse, så stor som påskhelgen är här torde det inte finnas en enda ort i landet som inte har sina egna och andra allmänna ritualer. Det skiljer sig förstås från den ena landsändan till den andra, men påsken tas på riktigt allvar.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om den resan kan du läsa här. Du får bläddra framåt för att komma till själva påsken. |
|
||||
|
||||
![]()
Hört talas om Tilos Masse ...
![]() Kanske en påsklunch tillsammans ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Med det är ju absolut värt att fundera över. Man kanske kan övertala dig att rusta dig i huckle och kvast så blir det ju lite påskstämning ändå? ![]() ![]() ![]() Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Påsk 2016 är kring 1:a maj.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Landar I Aten på grekiska påskdagen...hoppas att bussar går då....
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.kalimera.se/resebrev/2011/tilos.html Citat:
![]() Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
![]()
"Stora Veckan" börjar 25 april. Påsksöndagen 1 maj.
|
|
|||
|
|||
![]()
Stora Torsdagen och en vecka framåt - då hoppas vi få fira Påsk i Rethymnon!!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Kan rekommendera Nafplion.
Firade påsk där nu 2015 med processioner, kyrkobesök, fyrverkerier underbar mat, härlig folkfest. Ja, precis allt som hör den grekiska påsken till. Många Atenbor på besök i staden då = ett härligt folkliv. Inte många utländska turister alls. På Fougaro, ett kulturcenter ett par km utanför Nafplion (promenadavstånd) serverades traditionell påskamiddag med allt vad det innebar. Fantastisk mat. Många grekiska familjer åt också sin påskmiddag där. Man spelade spelades grekisk musik och många dansade. Det var härligt med Nafplion under påsken eftersom många restauranger höll öppet till sent inpå natten (förmodar det har att göra med att så många kom från andra delar av Grekland för att fira där) och ett myllrande, gemytligt folkliv på gator och torg. Dessutom, lätt och snabbt att ta sig dit från Aten och du har många kända sevärdheter på riktigt nära håll. Dessutom, en fantastiskt vacker, vänlig och mysig stad. Nog det finaste påskfirandet jag upplevt faktiskt. Rekommenderas innerligt!Mer om detta går att hitta i mitt resebrev därifrån. "Bland ruiner och grammatik under citrusträden" Senast redigerad av Thira den 2015-11-19 klockan 07:13. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Annki! Visst skulle det vara 25:april.
![]() Inga problem Masse. Behöver bara en kvast. ![]() Senast redigerad av sjöborren den 2015-11-19 klockan 10:11. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har vært på Leros et 3 ganger i forbindelse med påsken. Stemningsfullt med prosesjon fra kirken i Platanos til Panteli. Vi har også vært på gudstjeneste i kirken, men der tok kinaputter eller lignende helt overhånd.
Vi vurderer sterkt å dra til Leros igjen påsken 2016. Store deler av befolkningen er ute og spiser på tavernaene eller de griller lam i hagene sine. Veldig hyggelig stemning. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla för många mycket "heta" tips!
Amorgos (har länge funnits på min önskelista), Tilos (en av våra topp-tre-öar, och att dessutom träffa Sjöborren med make väger tungt), Kalymnos (som Monica så många gånger charmat mig med), Napfilon (ett ställe jag på senare år blivit nyfiken på) och Leros (som också funnits länge på min önskelista). Oj oj oj så mycket fint att välja mellan. Nu får jag reka och se hur väl det lyckas med att hitta någon bra resa till rimligt pris. Vi har som sagt under många år talat om en påskresa, men aldrig kommit till skott. Det är ju så mycket annat också som man vill resa till. Men i år är ju grekiska påsken ovanligt sent och det skulle passa oss som ju helst vill ha det lite varmt och gott också. Kanske det blir av nu? Det vore kul. Tack för hjälpen! Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi har ofte reist på den tiden, apr/mai ![]() Tror muligheten er større på Tilos enn på Amorgos ![]() |
![]() |
|
|