Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-26, 12:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Storm från söder

Det blåser rejält nu. Vinden välte min tvättställning men lyckligtvis var det inte smutsigt under. Däremot fann några katter att det var mjukt och gott på min mörkröda kofta...tack och lov för såna här tejprullar man kan ta bort damm och skräp med.

Det stormiga vädret har - tror vi- dämpande effekt på slavhandlarna, jag menar de där som tjänat stora pengar på flyktingtrafiken. Jag besökte förläggningen i morse och där fanns bara en handfull personer som fick frukost.

Tjejerna i supportgruppen hade ovanligt nog tid till storstädning av lokalen, hade bäddat rent och snyggt i dubbelsängarna av militärtyp. Det är ett bekymmer med filtarna. Som goda husmödrar vill man ju att det ska vara rena sängkläder...efter en del förhandlingar med sjukhuset har vi fått hjälp att tvätta filtar i deras stora maskin och även hetluftsbehandling. Två säckar åt gången, andra lasset går just nu...

Men sjukhuset har egna behov, och vi är innerligt tacksamma över de tider vi får. Tanken på att köpa en ny jättemaskin har ventilerats, men gruppen har inte nog med pengar, det handlar om 5000 euro. Den skulle kunna stå i sjukhusets tvättstuga och komma till enormt viktig användning.

Eftersom det här är en sån angelägen sak ska jag göra vad jag inte gjort tidigare: jag skriver mitt kontonummer här och hoppas att du kan avsätta en hundring eller så. Vi väntar pengar från lite olika håll, så det ska nog ordna sig, men jag räcker ut handen här , det är så viktigt.

Mitt kontonummer är följande:
Pizania Monika
366/501391-77
IBAN : GR 1001 1036 6000 0036 6501 391 77
SWIFT (BIC) : ETHNGRAA

De pengar vi fått från olika trevlig människor hittills har använts till enbart vettiga saker som har gjort förläggningen välorganiserad och ren. Kommunen har ställt upp med en del, typ sophämtning och rörmokeri. UNHCR har lagt pengar på reparationer och just denna vecka, städpersonal. Mat doneras av lokalbefolkningen och turister som lämnar checkar i affärerna. Kläder, skor och hygienartiklar har kommit från jordens alla hörn!

Vi i supportgruppen är imponerade av folks engagemang. Man undrar förstås hur långt det kommer att räcka...våra storpolitiker håller sig på avstånd ...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-26, 16:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Storm från söder

Djupt imponerad av ert arbete, må jag säga.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-26, 16:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Storm från söder

Det är vi, som är imponerade av er!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-26, 16:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Storm från söder

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Djupt imponerad av ert arbete, må jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det är vi, som är imponerade av er!
Håller med föregående talare!

Ekathimerini skriver att det är ett ordentligt oväder på väg in. Det ska blåsa runt 9 B. Hoppas verkligen att ingen flykting tvingas ut i det vädret!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT